1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. ترفندهای کاهش وزن سالمندان
ترفندهای کاهش وزن سالمندان

ترفندهای کاهش وزن سالمندان

همانطور که می‌دانید با بالا رفتن سن، بدن فرسوده شده و به بیماری ‌های گوناگونی نظیر پوکی استخوان، افزایش وزن و دیابت مبتلا می ‌شود.

این بیماری ‌ها نه تنها انسان را ضعیف می ‌کنند؛ بلکه گاهی به قدری پیشرفت می‌کنند که باعث می‌ شوند فرد دیگر قادر به انجام کار های روزانه خود نباشد و به یک پرستار در منزل نیاز داشته باشد.

امروزه اکثر افراد به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی، برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های خود به پزشک مراجعه می‌ کنند تا با تجویز دارو های شیمیایی، بتوانند بیماری را کنترل کنند، اما گاهی تنها با تصحیح روند زندگی، ترک عادات غلط و رعایت یک سری نکات می ‌توان آن ‌ها را به طور کامل از بین برد و مانع از بروز دوباره شان شد.

یکی از ساده ‌ترین راه‌ های درمان بیماری ‌های سالمندان و کاهش وزن سالمندان است که به دلیل بنیه کمی که دارند به شکل‌ های گوناگونی قابل انجام است و به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به تعدادی از آن ‌ها اشاره کنیم تا شما راحت ‌ترین ترفند را برای کاهش وزن سالمندِ خود انتخاب کنید، پس با ما همراه باشید.

ترفندهای کاهش وزن سالمندانترفندهای کاهش وزن سالمندان که باید بدانید

با آن که کاهش وزن برای سالمندان مفید است؛ اما حفظ وزن مناسب در کنار دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای افراد سالمند نیز بسیار اهمیت دارد، به همین خاطر نمی ‌توان از هر نوع رژیم و ورزشی برای آن ‌ها استفاده کرد. برای کاهش وزن سالمندان اصولی راهکار های زیادی وجود دارد که ما در این قسمت از مقاله تعدادی از آن‌ ها را معرفی می‌کنیم.

تغییر نوع مواد غذایی

یکی از ترفند های کاهش وزن در سالمندان، داشتن رژیم غذایی است که جز مسائل مهم در نگهداری از سالمند قرار دارد؛ زیرا هیچ گونه کمبود ویتامینی نباید داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می ‌شود هنگام کاهش وزن سالمندان مصرف مواد غذایی کم‌کالری مانند نان سبوس ‌دار، برنج قهوه ‌ای و انواع میوه ‌ها و سبزیجات افزایش یابد اما از مصرف مواد غذایی چرب مانند غذاهای فست ‌فودی و نوشیدنی ‌های شیرین همچون نوشابه خودداری شود.

پیشنهاد مطالعه: 6 ترفند برای تقویت موی ابروها

تغییر میزان فعالیت فیزیکی

تغییر نوع مواد غذایی در طولانی مدت نتیجه دلخواه را ایجاد می‌ کند. برای آن که بتوان در زمان کمتری کاهش وزن مطلوبی داشت؛ باید فعالیت فیزیکی بدن را افزایش داد. شروع یک برنامه ورزشی و انجام تمرینات سنگین برای سالمندان خطرناک است؛ به همین دلیل باید به صورت تدریجی فعالیت بدنی را آغاز کرده و به هفته ‌ای 150 ساعت برسانند.

ترفندهای کاهش وزن سالمندان

از جمله ورزش ‌هایی که برای سالمندان مناسب است می ‌توان به پیاده‌ روی سریع، آهسته دویدن، شنا، دوچرخه سواری و ورزش ‌های کششی اشاره کرد؛ زیرا با آن  که باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می ‌شوند اما فشاری به بدن آن ‌ها وارد نخواهد کرد.

استفاده از داروهای کاهش وزن

گاهی افراد وزن زیادی دارند و قادر به کاهش وزن سالمندان با ورزش یا رژیم غذایی در مدت زمان کوتاه نیستند، به همین دلیل در این زمان اغلب از  دارو های شیمیایی یا گیاهی چربی ‌سوز  که مانع از جذب 30 درصد چربی مواد غذایی می‌ شوند، استفاده می ‌کنند. دارو های شیمیایی زیادی همچون ارلیستات برای کاهش وزن ساخته شده‌اند؛ اما اکثر افراد برای دسترسی راحت ‌تر از دارو های گیاهی مانند چای سبز، زیره، چوب میخک، سیاه‌ دانه، خردل، سیر، نعناع، جینسنگ، زنجبیل و گشنیز استفاده می ‌کنند.

جراحی چاقی

یکی دیگر از ترفند های کاهش وزن سالمندان، جراحی است که پزشکان معمولا در صورت جواب نگرفتن از روش‌ های قبلی انجام آن را پیشنهاد می ‌دهند؛ زیرا برای انجام این عمل تنها افرادی که شاخص توده بدن 40 یا بیشتر دارند و از آمادگی جسمانی بالایی برای بی ‌هوشی برخوردارند، شرایط لازم را برای عمل دارند و دچار مشکلی نمی ‌شوند.

کلام آخر

سالمندی یکی از حساس ‌ترین دوران زندگی هر فردی به حساب می ‌آید که نیاز به مراقبت بیشتری دارد؛ زیرا بدن افراد در این زمان با کوچک ترین تغییر نادرستی آسیب می ‌بیند، به همین دلیل نگهداری سالمند بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر تدابیر زیادی برای مراقبت از افراد پیر وجود دارد؛ اما یکی از پرکاربردترین آن‌ ها، موسسه پرستاری است که با اعزام پرستار و ارائه خدمات ویژه باعث می ‌شود تا نگرانی شما بابت نگهداری از سالمندتان رفع شود که موسسه مراقبتی پرستار آراد نیز در این زمینه موفق عمل کرده است.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست