1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مهارتهای پرستار بیمار معلول
مهارتهای پرستار بیمار معلول

مهارتهای پرستار بیمار معلول

مهارتهای پرستار بیمار معلول

آیا از مهارت های پرستار بیمار معلول مطلع هستید؟ آیا می دانید چه مهارتهای رفتاری پرستار بیمار معلول باید داشته باشد؟ پس به این منظور تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا مهارت های پرستار بیمار معلول را به شما شرح دهیم. همان طور که می دانید بیمارانی که مبتلا به مشکلات جسمی هستند، را بیماران معلول می گویند که این دسته از بیماران توانایی انجام بسیاری از امور خود را ندارند و در زندگی روزمره با مشکل مواجه هستند و بر اساس عضو معلول بدن آنها مشکلاتی که برایشان ایجاد می شود نیز متفاوت خواهد بود.

حال با این وجود ، پرستاری از بیمارانی که مشکلات جسمی دارند به شناخت مهارتهای رفتاری نیازمند است تا با کسب اطلاع از این مسائل، پرستار به خوبی بتواند امور مربوط به بیمار معلول را انجام دهد و ساعاتی در طول شبانه روز را در کنار این بیمار سپری کند.

مهارتهای پرستار بیمار معلول

آشنایی با مهارتهای پرستار بیمار معلول:

از مهم ترین مهارتهای رفتاری که یک پرستار بیمار معلول باید از آنها مطلع باشد، باید به موارد زیر اشاره کرد:

خوش اخلاق بودن با بیمار معلول از مهارتهای پرستار بیمار معلول

از مهم ترین مهارت های رفتاری، خوش اخلاق بودن پرستار در منزل با بیمار معلول است زیرا در این مواقع بیماران روحیه حساس تری دارند و نیاز دارند که از اخلاق نیکو بهره مند شوند.

بد رفتاری با این بیماران حس عذاب را در انها بیشتر می کند و شرایط بسیار سختی را برای انها رقم می زند.

احساس همدردی با بیمار

پرستار باید به خوبی با بیمار احساس همدردی کند و دائما خود را به جای بیمار قرار دهد تا بتواند مشکلات او را درک کند و به خوبی از نظر عاطفی با او احساس همدردی کند. با تقویت این احساس هم پرستار شرایط را راحت تر پشت سر می گذارد و هم به بیمار از نظر روحی کمک می شود.

جلب اعتماد بیمار از مهارتهای پرستار بیمار معلول

یکی دیگر از مهارت های رفتاری پرستار در رابطه با بیمار معلول (Disabled patient)، جلب اعتماد بیمار است. زمانی که بیمار به پرستار اعتماد کافی داشته باشد، در مواقع نیاز به دارو مقاومت نمی کند و یا از نظر روحی آرامش و آسایش دارد. به صورت کلی ایجاد حس آرامش در بیمار مهم ترین مساله است و زمانی که پرستار بتواند این اعتماد را در بیمار به وجود آورد میتواند باعث ایجاد آرامش در او شود و مهمترین وظیفه پرستار به این شکل انجام می شود.

ایجاد حس تکیه گاه بودن در بیمار معلول

بیماران معلول معمولا از نظر روحی به کمک بسیار زیادی نیاز دارند و زمانی که یک پرستار برای مراقبت از بیمار معلول استخدام می شود باید این احساس تکیه گاه بودن را برای بیمار در او ایجاد کند تا به شرایط روحی او کمک شود. تکیه گاه بودن برای این بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است.

آموزش مهارت های حرکتی به بیمار از مهارتهای پرستار بیمار معلول

از دیگر مهارتهای رفتاری بسیار مهم در پرستار بیمار معلول، این است که بیمار را تشویق کند تا بسیاری از امور را خودش انجام دهد و مهارت های حرکتی را به او بیاموزد. با انجام این کار هم احساس بهتری در بیمار ایجاد می شود و احساس زندگی وحیات در او جریان پیدا می کند و هم با بهبود یافتن شرایط بیمار، از مسئولیت های پرستار کاسته می شود. بنابراین آموزش مهارت های حرکتی به بیمار و کمک کردن به او در این زمینه از مهم ترین مهارت های رفتاری پرستار خواهد بود که از جوانب مختلف حائز اهمیت است. آیا دستمزد پرستار در منزل برای بیماران معلول ذهنی متفاوت است؟

تمرین دادن بیمار برای ایجاد حس استقلال در او

پرستار باید به بیمار کمک کند که حس استقلال در او زنده شود و سعی کند که تا حد ممکن بدون نیاز به دیگران امور خود را بگذارند. به عنوان مثال: بسیاری از افراد معلول که دست هایشان دچار مشکل شده است، قادرند تا به کمک پاهای خود آثار هنری خلق کنند و یا امور بسیار خارق العاده دیگری انجام دهند که تمامی این مسائل به کمک یک پرستار ماهر که از مهارتهای رفتاری با این بیماران آگاه باشد، امکان پذیر خواهد بود.

کلام پایانی درباره مهارتهای پرستار بیمار معلول

در موسسه پرستاری آراد به بررسی این موضوع پرداختیم که چه مهارتهای پرستار بیمار معلول باید باشد، تا به بیمار آرامش بخشد. با در نظر گرفتن مطالبی که در این بخش شرح دادیم، می توانید در انتخاب یک پرستار در منزل به صورت موفقیت آمیزتری برخورد کنید و نتیجه مناسب تری را دریافت نمایید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست