1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت گرفتگی بینی نوزاد در خواب و راه حل آن
گرفتگی بینی نوزاد در خواب

علت گرفتگی بینی نوزاد در خواب و راه حل آن

علت گرفتگی بینی نوزاد در خواب و راه حل آن

تمامی مادران و یا کسانی که پرستاری از نوزاد را انجام می دهند با بروز مشکل گرفتگی بینی نوزاد Baby’s stuffy nose مواجه می شوند. به همین دلیل کسب اطلاع از علت گرفتگی بینی نوزاد در خواب و راه حل آن برای عده زیادی از مادران و پرستاران عزیز ما حائز اهمیت خواهد بود.

زیرا رفع گرفتگی بینی نوزاد همانند بزرگسالان کار آسانی نیست و به احتیاط و دقت بسیار زیادی نیاز دارد تا نوزاد دچار آسیب نشود. خصوصا هنگامی که نوزاد در حالت خواب به سر می برد رفع این مساله پیچیده تر خواهد بود.

از این رو در موسسه پرستاری آراد قصد داریم که به بررسی علت گرفتگی بینی نوزاد در خواب و راه حل آن بپردازیم تا پرستاران و مادران با انجام این کار آشنا باشند و بتوانند این مساله را برطرف کنند.

بررسی علت گرفتگی بینی نوزاد در خواب و راه حل آن

گرفتگی بینی نوزاد در واقع زمانی به وجود می آید که بافت های پوششی موجود در بینی به دلیل وجود التهاب متورم شوند و از انجایی که نوزادان بینی کوچکی دارند و مجاری تنفسی بینی آنها بسیار باریک است، در مقایسه با بزرگسالان بیشتر با گرفتگی بینی مواجه می شوند.

در واقع گرفتگی بینی در نوزادان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در آنها پدیدار می گردد اما این مساله هیچ عوارضی ندارد و باعث بروز مشکلات و بیماری ها نمی شود.

علت گرفتگی بینی نوزاد در خواب

اصلی ترین مسائلی که باعث می شوند تا گرفتگی بینی در نوزاد به وجود آید عبارتند از:

ایجاد عفونت در دستگاه های تنفسی نوزاد:

همان طور که میدانید نوزادان بدن بسیار ضعیفی دارند و به سرعت دچار سرما خوردگی می شوند و عفونت ناشی از سرما خوردگی و یا آلرژی در انها پدیدار می گردد که معمولا بر اساس ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا دستگاه های تنفسی دچار عفونت می شوند و گرفتگی بینی پدیدار می گردد.

با این وجود یکی از علل گرفتگی بینی نوزاد می تواند بروز این بیماری ها در او باشد که در این شرایط می توان از قطره آب نمک که به آب سالین نیز گفته می شود برای رفع گرفتگی بینی استفاده کرد.

برای استفاده از این قطره باید دو الی سه چکه از آن را در داخل بینی نوزاد بریزید و سپس بعد از چند دقیقه بینی نوزاد را تخلیه کنید.

ابتلا به آلرژی:

با توجه به اینکه آلرژی یک بیماری ارثی و مادر زادی است، این امکان وجود دارد که از دوران نوزادی در افراد پدیدار شود. ابتلا به آلرژی علائم مختلفی دارد که یکی از مهم ترین علائم آن آبریزش بینی و یا گرفتگی بینی است.

پرستار نوزاد در منزل چنانچه با این مساله در نوزاد مواجه شود، باید عامل بروز آلرژی را به کمک پزشک تشخیص دهد و سپس نوزاد را از عامل آلرژی زا دور نگه دارد تا مشکل برطرف گردد.

خشک بودن هوا:

خشکی هوا معمولا تنفس انسان را با مشکل مواجه می کنند. با این وجود نوزادان که از شرایط جسمی بسیار ضعیف تر از بزرگسالان هستند بیشتر از این مساله رنج می برند. در صورتی که پرستار نوزاد در منزل با گرفتگی دائمی بینی نوزاد رو به رو باشد و این موضوع را به خشکی هوا مربوط بداند باید از دستگاه بخور در محیط استفاده کند تا هوای فضای مورد نظر مرطوب شود.

چنانچه با به کار بردن دستگاه بخور گرفتگی بینی نوزاد کاهش پیدا کرد، پرستار می تواند از اینکه علت گرفتگی بینی خشکی هوا بوده است، مطمئن شود.

قرار گرفتن نوزاد در معرض محرک ها:

موادی در اطراف ما وجود دارند که به عنوان محرک دستگاه تنفسی شناخته می شوند و قرار گرفتن نوزاد در معرض آنها بسیار خطرناک و نامناسب است. این مواد محرک را می توان از قبیل: مواد شیمیایی شوینده، گرد و خاک، دود سیگار، اسپری های خوشبو کننده و … در نظر گرفت.

در صورتی که نوزاد با قرار گرفتن در معرض این محرک ها دچار گرفتگی بینی شود، پرستار در منزل باید برای او از قطره سالین استفاده کند تا به رفع گرفتگی بینی نوزاد کمک شود.

پیشنهاد مطالعه:  11 نکته مفید برای مقابله با بی اشتهایی در نوزادان

سخن پایانی

علت گرفتگی بینی نوزاد در خواب و راه حل آن که در موسسه پرستاری آراد بررسی شد تا حدودی به شما کمک می کند که در صورت مواجه شدن با این مساله بتوانید آن را برطرف کنید.

لازم به ذکر است که پرستاران اعزام شده از سوی پرستاری آراد در خصوص مراقبت از نوزاد در منزل به تمامی این مسائل واقف هستند و به بهترین شکل ممکن می توانند این مسائل را برطرف کنند.

 

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست