1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت زخم بستر بیمار و درمان آن
علت زخم بستر بیمار و درمان آن

علت زخم بستر بیمار و درمان آن

علت زخم بستر بیمار و درمان آن

آیا با علت زخم بستر بیمار و درمان آن آشنایی دارید؟ همان طور که مستحضر هستید در برخی از بیماران که توانایی حرکت ندارند، امکان دارد ساعات طولانی در یک مکان قرار بگیرند، و نتوانند وضعیت خود را تغییر دهند، به همین دلیل زخم بستر در پوست و بافت های زیر پوستی آنان به دلیل فشار ممتد و طولانی به وجود خواهد آمد، معمولاً زخم بستر Bedsore در قسمت هایی از بدن بیمار که پوست روی برجستگی استخوان قرار گرفته است، به وجود خواهد آمد.

اغلب زخم بستر در کسانی که به علت بیماری، سال خوردگی، ضعف و فلج شدن نمی توانند جا به جا شوند، سریع تر به وجود می آید، به همین دلیل خانواده ها می توانند برای  نگهداری از فرد بیماری که به زخم بستر مبتلا شده است، از خدمات پرستار در منزل بهره مند شوند. پرستار بیمار می تواند مراقبت های لازم را از فرد مبتلا به این بیماری انجام دهد، تا روند بهبودی او سریع تر انجام شود. در ادامه مطالب اطلاعات بیشتری در این زمینه بیان شده است.

زخم بستر بیمار

علت ایجاد زخم بستر بیمار چیست؟

دلیل اصلی به وجود آمدن زخم بستر فشرده شدن پوست مابین برجستگی استخوان زیرین و سطح بستر می باشد، که باعث مسدود شدن مویرگ های تغذیه کننده پوست خواهد شد، تا زمانی که در این ناحیه فشار وارد شود، این مویرگ ها مسدود خواهند ماند. همان طور که می دانید افراد سالم در زمان خواب به صورت غیر ارادی تغییر وضعیت می ‌دهند و سبب می ‌شود قسمت هایی از پوست آن ها که تحت فشار است به طور مرتب دچار تغییر شود، و در پی آن به تمام قسمت های زیر پوست خون برسد، اما در فرد بیمار که توانایی حرکت ندارد این فرایند انجام نخواهد شد.

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن زخم بستر بیمار کشیده شدن بیمار روی بستر یا ملحفه می باشد، زیرا اکثر پرستاران بیمار برای جا به جایی بیمار بستری، ملحفه او را می کشند که این امر موجب اصطکاک زیاد بین پوست و سطح زیرین خواهد شد و به پوست بیمار یا سالمند آسیب می رسد. در صورت نیاز به پرستار جهت نگهداری سالمند در منزل می توانید از طریق لینک آن با ما در تماس باشید.

درمان زخم بستر و مراحل آن

اگر زخم بستر سریع تشخیص داده شود با استفاده از درمان مناسب می توان در عرض چند هفته آن را درمان کرد، مراحل درمان زخم بستر عبارتند از:

کم کردن فشار

اولین روش برای درمان زخم بستر بیمار حذف فشار مبتدی روی پوست است، که برای حذف این فشار باید اقدامات زیر انجام شود:

۱. جا به جایی مکرر بیمار

پرستار بیمار باید سعی داشته باشد فرد را به طور مرتب جا به جا کرده و او را در مناسب ترین وضعیت قرار دهند، افرادی که روی تخت دراز کشیده اند باید هر یک ساعت یک بار و افرادی که روی صندلی چرخدار هستند باید هر ۲۰ دقیقه یکبار تغییر وضعیت دهند، این نکته نیز گفت باید گفته شود که جهت حرکت بیمار بدون فشار زیاد می توان از تجهیزات کمک حرکتی استفاده کرد.

۲. سطوح حمایت کننده

برای جلوگیری از وارد شدن فشار زیاد به محل زخم می توان از بالش یا بالشتک هایی که حاوی آب و هوا هستند استفاده کرد و بیمار را در مناسب ترین وضعیت قرارداد.

۳. خارج کردن بافت آسیب دیده زخم بستر

برای بهبود بافت های زخم باید ابتدا بافت های مرده را از بدن خارج کرد.

۴. تمیز کردن و پانسمان مرتب زخم بستر

برای جلوگیری از به وجود آمدن عفونت باید زخم فرد بیمار را به طور مرتب تمیز کرد.

چگونگی جلوگیری از زخم بستر

یکی از راحت ترین و موثر ترین روش های درمان زخم بستر بیمار جلوگیری از به وجود آمدن آن است که برای پیشگیری از به وجود آمدن زخم بستر بیمار باید به طور مرتب وضعیت آن را تغییر داد، که باید این کار به طور مکرر و مرتب انجام شود، در زمان تغییر وضعیت بدن باید بیمار را در وضعیتی قرار داد که فشار کمتری روی محل هایی که در معرض زخم فشاری هستند، باشد. پوست فرد بیمار را باید به طور مرتب تمیز کرد. همچنین استفاده از تشک های مواج باعث جلوگیری از به وجود آمدن زخم بستر در فرد بیمار خواهد شد، پرستار بیمار در منزل باید از تغذیه سالم برای فرد بیمار استفاده کند.

کلام پایانی درباره زخم بستر بیمار

شرکت مراقبتی پرستار آراد با سابقه چندین ساله در زمینه خدمت رسانی به مردم پرستار بیمار را به منزل افراد اعزام می‌کند برای نگهداری از زخم بستر بیمار می توان پرستار بیمار در منزل را استخدام کرد

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست