1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت اصلی اسهال در کودکان و درمان آن
اسهال در کودکان و درمان آن

علت اصلی اسهال در کودکان و درمان آن

علت اصلی اسهال در کودکان و درمان آن

کسب اطلاع از علت اصلی اسهال Diarrhea در کودکان و درمان آن می تواند برای والدین اهمیت زیادی داشته باشد. اما کسانی که پرستار کودک در منزل استخدام کرده باشند، در صورت بروز چنین مشکلاتی شرایط بهتری دارند زیرا پرستار بر روی این مسائل آگاهی دارد و میتواند به والدین در برطرف کردن مشکلات و بیماری های کودک کمک کند.

اسهال از بیماری های بسیار شایع در کودکان است که به وفور در آنها شاهد بروز این بیماری هستیم. در واقع می توان گفت که اسهال یک روش دفاعی بدن در خصوص دفع میکروب های به وجود آمده در بدن است که با عملکرد بدن و به کمک اسهال این میکروب ها از بدن کودک دفع می شوند.

شاید اسهال به برطرف شدن میکروب های بدن کمک کند اما طولانی و شدید شدن آن نیز می تواند خطراتی مانند: کم آبی بدن کودک و از هوش رفتن او را به وجود آورد. به همین دلیل حتما برای درمان این بیماری در کودکان باید اقدام کرد و در این خصوص باید از پزشک کمک دریافت نمود

اصلی ترین دلایل اسهال در کودکان و درمان آن

از اصلی ترین دلایلی که باعث بروز اسهال در کودکان می شوند و راهکارهای درمان آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت که برخی از آنها به صورت خانگی قابل درمان هستند و پرستار در منزل می تواند آنها را انجام دهد اما برخی دیگر نیازمند مراجعه به پزشک خواهند بود:

ابتلا به عفونت ویروسی:

عفونت های ویروسی بسیار شایع هستند و اصلی ترین علامت ابتلا به این ویروس ها مبتلا شدن به اسهال و استفراغ است. این بیماری توسط پزشک تشخیص داده می شود و برای درمان آن در کودکان باید از کودک کمک خواست. علاوه بر مبحث اسهال در کودکان و درمان آن، در صورت آشنایی با روش های درمان استفراغ کودکان می توانید مقاله آن را مطالعه فرمایید.

زیرا عفونت ویروسی تنها زمانی قابل درمان است که ویروس در بدن کودک از بین برود که این مشکل از طریق داروهای تجویز شده از سوی پزشک برطرف می شود. لازم به ذکر است که عفونت ویروسی از طریق افراد دیگر به کودک قابل انتقال هستند و به شکل مسری منتقل می شوند.

اسهال در کودکان و درمان آن و ابتلا به عفونت ویروسی

ابتلا به عفونت باکتریایی:

عفونت باکتریایی نوعی دیگر از بیماری های شایع است که در این بیماری معده و یا روده بر اساس مصرف مواد غذایی آلوده دچار عفونت باکتریایی می شوند. شایع ترین نوع این عفونت باکتریایی بیماری هلیکوباکتری نام دارد که درمان آن بسیار زمان بر است و باعث بروز اسهال و استفراغ در کودک می شود.

عفونت باکتریایی و ابتلا به آن در کودکان نیز توسط پزشک تشخیص داده می شود و برای پی بردن به این بیماری باید سونوگرافی و آزمایش های مورد نیاز از کودک انجام شود.

در نتیجه زمانی که پرستار کودک در منزل احساس کند که دوره اسهال و استفراغ در کودک بسیار طولانی شده و مداوا نمی گردد، باید به پزشک مراجعه کند و در خصوص این بیماری آزمایشات مورد نیاز را برای کودک انجام دهد.

بروز مشکلات در هضم مواد غذایی واسهال در کودکان و درمان آن

گاهی اوقات برخی از مواد غذایی که کودک مصرف می کند، به خوبی هضم نمی شوند و معده برای هضم آنها دچار مشکل می گردد. در چنین مواقعی کودک با علائمی نظیر: اسهال و یا استفراغ مواجه می شود و تا زمانی که ماده غذایی مصرف شده هضم نگردد، بیماری مداوا نخواهد شد. البته معمولا این مشکل با اسهال و یا استفراغ اولیه برطرف می شود.

با این وجود در صورت بروز چنین شرایطی می توان از عرق نعنا، چای نبات، گلاب، پلو و ماست استفاده کرد تا بهبودی در کودک با سرعت بیشتری انجام شود.

بروز واکنش سیستم ایمنی بدن به آلرژی غذایی واسهال در کودکان و درمان آن

آلرژی غذایی مشکلی است که در بسیاری از افراد بزرگسال و یا کودک به وجود می آید. بسیاری از کسانی که به آلرژی غذایی مبتلا هستند با مصرف ماده غذایی مربوطه دچار اسهال می شوند.

به عنوان مثال: بسیاری از افراد بزرگسال و یا کودک در کشور ما به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و در صورت مصرف شیر به اسهال مبتلا می شوند.

با این وجود پرستار کودک در منزل اگر علت به ابتلا به اسهال را مصرف مواد غذایی آلرژی را در کودک تشخیص دهد نباید از آنها در وعده غذایی کودک استفاده کند.

مصرف برخی از دارو ها:

استفاده از کردن از برخی داروهایی که برای کودکان تجویز می شود، عوارضی برای آنها به همراه دارد که بر اساس نوع دارو این امکان وجود دارد که عوارض دارو بروز اسهال در کودک باشد.

پس اگر مراقبت از کودک در منزل را انجام می دهید و کودک داروی مخصوصی مصرف می کند، بروشور آن را بخوانید و مطمئن شوید که اسهال بر اساس عوارض دارو ایجاد شده است و یا خیر.

بخش پایانی درباره اسهال در کودکان و درمان آن

علت اصلی اسهال در کودکان و درمان آن را باید همه والدین و پرستاران کودک  در منزل بدانند و از آنها آگاه باشند تا در صورت مواجه شدن با این مشکلات بتوانند تا حدودی آنها را برطرف کنند.

 

 

 

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست