1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مقالات بیماری ها
  4. همه چیز درباره بیماری آبله مرغان و روش های رسیدگی به آن
شکل جوش های آبله مرغان

همه چیز درباره بیماری آبله مرغان و روش های رسیدگی به آن

شکل جوش های آبله مرغان چگونه است؟ رعایت موارد بهداشتی در زمان ابتلا به بیماری آبله مرغان اهمیت بسیاری در روند بهبودی بیماری دارد. در ادامه به صورت مفصل به بیماری آبله مرغان؛ مراقبت های پرستار بیمار آبله مرغان  و تفاوت شکل جوش های آبله مرغان می پردازیم.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان یکی از بیماری‌های مسری بوده و در کودکان بیشتر از بزرگسالان رخ می دهد. طول درمان بیماری بیشتر از ۱۰ نیست اما اگر مقاومت و ایمنی بدن شما کمتر باشد، ممکن است تا ۲۱ روز روند بیماری افزایش یابد. در زمان ابتلا به این بیماری مصرف دارو های آنتی هیستامین و پماد هایی برای جلوگیری از خارج بهترین گزینه محسوب می شود.

آبله مرغان یکی از بیماری های واگیردار بوده که این بیماری برای بسیاری از افراد رخ می دهد. در زمان ابتلا به آن باید به علائم و درمان سریع دقت کرده و برای بهبود آن تلاش نماییم.

جوش های آبله مرغان

در روزهای اول بیشتر در سینه و صورت دیده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مراقبت از کودک مبتلا به آبله مرغان در منزل چه روش هایی دارد؟

شکل جوش های آبله مرغان

شکل جوش های آبله مرغان چگونه است؟ در ادامه به شکل جوش های آبله مرغان به شکل دقیق  پرداخته و تفاوت آن ها را با سایر جوش های بدن بررسی می‌کنیم.

مرحله اول

پس از دو روز ابتلا به بیماری آبله مرغان، برجسته صورتی یا قرمز رنگی بر روی تمام قسمت های بدن علی الخصوص صورت ظاهر می شود. در روز های اول بیشتر در سینه و پشت همچنین صورت دیده شده اما ممکن است در ادامه در تمام بدن ظاهر شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم شکل جوش های آبله مرغان تغییر کرده و ممکن است مایع داخل تاور خارج شود. خارج شدن آن ها باعث ترکیدن آن و پخش مال مایع آلوده داخل می‌ شود که بسیار سرایت کننده است. در این صورت ممکن است قسمت های دیگر پوست بدن را نیز آلوده نماید.

مرحله سوم

پس از چندین روز تاول ها پوسته پوسته شده و خشک می شود. این مورد نشان از مراحل درمان بیماری است. حدود یک هفته جوش های قرمز رنگ در حال افزایش بوده و پس از یک هفته روند بهبود شروع می شود.

پس از خشک شدن جوش ها از پوست ناپدید می‌ شوند. برخی افراد دارای جوش هایی در دیگر قسمت های بدن هستند که نشان از حساسیت یا موارد دیگری است. اکثرا با آبله مرغان اشتباه می‌گیرند. باید علاوه بر موارد دیگر از جمله افزایش تب، سردرد، بی اشتهایی و خستگی بیمار توجه نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد استخدام پرستار برای کودکان؛ افراد کم توان و مطالب مرتبط با شکل جوش های آبله مرغان با سایت خدمات پرستاری آراد در ارتباط باشید.

جوش آبله مرغان

شکل جوش های آبله مرغان چگونه است؟

علائم آبله مرغان و درمان سریع آن

جوش های قرمز رنگ و خارش جزء علائم اولیه در بیماری آبله مرغان بوده که در سراسر بدن قابل رویت می باشد. این بیماری معمولا یک بار برای انسان در طول زندگی رخ می دهد اما آمار مبتلا به این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان امکان پذیر است. با اختراع و کشف واکسن آبله مرغان در دهه ۹۰ میلادی موارد ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافت. اگر یک بار دچار بیماری آبله مرغان شده اید، امکان سرایت این بیماری برای شما کمتر است.

اگر همراه جوش های قرمز رنگ دارای تب، سردرد و بی اشتهایی هستید، حتماً به دکتر معالج مراجعه نمایید. در نتیجه موارد گفته شده در مرحله دوم و حاد بیماری آبله مرغان رخ می دهد. در ادامه بحث علائم و درمان سریع آبله مرغان، به روش های بهبود بیماری می پردازیم.

روند بیماری و درمان آبله مرغان

در صورت افزایش برجستگی های قرمز رنگ در سراسر بدن، ممکن است تاول هایی از داخل جوش ها خارج شود. رفته رفته تاول ها خشک شده و با خشک شدن تاول و مایع درون آن بیماری درمان می شود. بیماری دارای دوره ابتلاء و درمان بوده که با مصرف دارو های مجاز می توان این بیماری را کنترل کرده و درمان سریع تری داشته باشید. در نظر داشته باشید بیماری تا زمان بهبود کامل آن امکان سرایت به افراد دیگر وجود دارد.

علائم و درمان سریع آبله مرغان

در صورت افزایش برجستگی های قرمز رنگ در بدن، تاول هایی از داخل جوش ها خارج شود.

اگر قصد استخدام پرستار برای پرستاری در منزل برای افراد سالمند و یا کودکان را دارید، می توانید با مجموعه پرستار آراد در ارتباط باشید. هر گونه سوالی در مورد علائم و درمان سریع این بیماری را دارید با ما در ارتباط باشید.

تفاوت آبله مرغان کودکان و بزرگسالان

آبله مرغان کودکان با بزرگسالان تفاوت چندانی ندارد اما ممکن است شدت بیماری در بزرگسالان بیشتر باشد. روش های سرایت بیماری آبله مرغان از طریق سرفه، عطسه، بزاق دهان، تماس بدنی با جوش و غیره است.

ویروس می تواند از طریق پوست منتقل شود. این بیماری پس از ابتلا ظاهر نمی دهد و چند روز پس از ابتلا جوش های کوچکی در بدن ایجاد می شود. در مراحل ابتدایی بیماری به شدت مسری بوده و حتی الامکان باید از افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند نیز دوری نمایید.

روش تشخیص بیماری آبله مرغان

بیشترین جوش های بدن در قسمت اطراف چشم و صورت بوده و اگر رفته رفته گسترش یابد، می تواند یکی از عوامل آبله مرغان محسوب شود. در برخی کودکان تاول ها با تنگی نفس و سرگیجه همراه می شود. در نظر داشته باشید که آبله مرغان باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

اگر دچار عفونت های پوستی، ورم مفصل، عفونت‌ های ریه و غیره هستید، ممکن است مراحل درمان بیماری افزایش یافته و مدت زمان ابتلا نیز افزایش یابد. در ادامه بیشتر در مورد علائم و درمان سریع آبله مرغان صحبت می کنیم.

پیشنهاد مقاله : چه چیزهایی برای آبله مرغان خوب است؟

روند بهبودی بیماری

تا به امروز روشی برای کاهش مدت زمان ابتلا به آبله مرغان گزارش نشده است. به طور متوسط این ویروس حدود ۱۰ الی ۲۱ روز در بدن باقی مانده و کسانی که سیستم ایمنی قوی تری دارند ممکن است، پس از ده روز روند بهبود آن برای آن ها طی شود. اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید،  ممکن است تا 21 روز بیماری افزایش یابد.

علائم آبله مرغان

بیشترین طول درمان در آبله مرغان 21 روز است.

سرایت بیماری

سرعت انتقال و سرایت این بیماری بین افراد بسیار زیاد بوده و کسانی که تا به حال به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده اند، در خط مقدم ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. پایه بیماری آبله مرغان ویروس بوده و زونا نیز نوعی از بیماری ویروسی محسوب می ‌شود که خانواده هم این بیماری است. این ویروس از طریق ترشحات تنفسی و مایعات موجود در جوش ها بین بیمار و افراد سالم منتقل می شود. کسانی که یکبار این بیماری را گرفته اند احتمال کمی وجود دارد که دوباره به آبله مرغان مبتلا شوند.

پیشگیری و درمان بیماری آبله مرغان

یکی از روش های پیشگیری از بیماری آبله مرغان، تزریق واکسن آن است. این واکسن کاملاً بی خطر بوده و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید دو دوز آن را تزریق نمایید. پس از ابتلا به مقدار کافی آب نوشیده و از آبمیوه های طبیعی استفاده نمایید. دائماً محل ایجاد جوش های قرمز رنگ را با آب ولرم شستشو دهید اما استفاده از حوله و خشک کردن آن ممنوع است.

از خارش جوش ها جلوگیری نمایید و سعی کنید در زمان خارش آن از ترکاندن تاول ها خودداری کنید. استفاده از لوسیون یا پماد های درمان کننده جوش و خارش مانند آنتی هیستامین مفید خواهد بود. اگر بانوان باردار و نوزادان به آبله مرغان مبتلا شده اند، تحت نظر پزشک متخصص می توانند از دارو استفاده نمایید. در ادامه بررسی شکل جوش های آبله مرغان، به عوارض این ویروس می پردازیم.

پیشنهاد مقاله : تقویت سیستم ایمنی کودکان

عوارض آبله مرغان

برخی از افراد پس از ابتلا به آبله مرغان دچار برخی بیماری های خفیف یا مزمن می ‌شوند. عفونت ‌های پوستی جز عوارض طبیعی بوده که ممکن است خراش هایی پس از درمان آبله مرغان بر روی پوست ایجاد شود. این خراش ها محل نفوذ باتری های مختلف خواهد بود. در برخی از بزرگسالان عفونت ریه ایجاد می شود و اغلب با سرفه و تند شدن نفس همراه می شود.

در نظر داشته باشید بیماری آبله مرغان زمینه ساز ابتلا به بیماری زونا بوده و ممکن است در زمان ابتلا به این بیماری به بیماری زونا مبتلا شوید. سعی کنید موارد پیشگیری و درمان بیماری را در نظر داشته و از نظر شکل جوش های آبله مرغان بررسی نمایید.

روش های خانگی و پزشکی برای درمان آبله مرغان

اگر دچار بیماری آبله مرغان هستید، برای درمان این بیماری ها می توانید از مسکن های مناسب برای خارش و ورم های پوستی استفاده نمایید. آنتی هیستامین ها و پماد های پوستی نیز می تواند برای شما مفید باشد. در کنار درمان دارویی، حمام کردن با آب ولرم می تواند برای شما مناسب باشد. سعی کنید در رژیم غذایی خود انجیر را قرار داده و از ویتامین سی همچنین آبمیوه و سبزی تازه مصرف نمایید. پماد ها، روغن و ویتامین نیز می‌ تواند برای کاهش درد و بهبود بیماری موثر واقع شود.

جمع بندی

مجموعه پرستار آراد یکی از مجموعه های تخصصی برای مراقبت و پرستاری سالمند و بیماران در منازل بوده که با رویکرد های جدید و با دانش تخصصی به نحو مطلوبی از بیماران و کودکان مراقبت می کنند.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان سایت پرستار آراد در ارتباط باشید. اگر قصد تحقیق و بررسی علائم و درمان سریع این بیماری را دارید، مقالات موسسه پرستاری پرستار آراد را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

1. جوش های آبله مرغان چگونه است؟

ابتدا به شکل برجسته صورتی یا قرمز رنگی بر روی تمام قسمت های بدن است. سپس شکل جوش های آبله مرغان تغییر کرده. پس از چندین روز تاول ها پوسته پوسته شده و خشک می شود.

2. درمان خانگی جای آبله مرغان چیست؟

از پرکاربرد ترین روش های درمان خانگی جای آبله مرغان موارد زیر است. عسل مالیدن روی زخم ها، جوش شیرین مالیدن، خیار رنده شده با ترکیب کمی آبلیمو، ترکیب آبلیمو و عسل، روغن نارگیل، خمیر چوب صندل با ترکیب زردچوبه و عسل و … .

3. پماد مناسب برای جای جوش آبله مرغان چیست؟

پماد آسیکلوویر که فقط با تجویز پزشک قابل استفاده است. پماد های نظیر کالاندولا و تتراسایکلین نیز مفید هستند.

4. عوارض آبله مرغان چیست؟

برخی از افراد پس از ابتلا به آبله مرغان دچار برخی بیماری های خفیف یا مزمن می ‌شوند. عفونت ‌های پوستی جز عوارض طبیعی بوده که ممکن است خراش هایی پس از درمان آبله مرغان بر روی پوست ایجاد شود.

5. روند بهبودی آبله مرغان چقدر طول می‌کشد؟

این ویروس وابسته به سیستم ایمنی بدن، حدوداً 10 الی 21 روز در بدن باقی می‌ماند.

6. درمان سریع آبله مرغان چگونه است؟

روند درمان آبله مرغان با مصرف ویتامین سی و زینک و میوه هایی مانند سیب و اکثر سبزیجات، سرعت می‌گیرید. فراموش نکنید از مصرف کافئین ها، میوه هایی مانند انگور و مواد غذایی حساسیت زا پرهیز کنید.

7. بیماری آبله مرغان چگونه سرایت پیدا می‌کند؟

ارتباط نزدیک و پوستی با بیمار، برای افرادی که تا به حال به این بیماری مبتلا نشده اند و یا دچار نقص و ضعف در سیستم ایمنی هستند، احتمال سرایت را بالا می‌برد.

3.7/5 - (44 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست