1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تکنیک های نگهداری از سالمند وابسته به تخت
نگهداری از سالمند وابسته به تخت

تکنیک های نگهداری از سالمند وابسته به تخت

تکنیک های نگهداری از سالمند وابسته به تخت

تکنیک های نگهداری از سالمند وابسته به تخت Elderly bedridden ، نیازمند مهارت و تجربه زیادی است، اگر سالمند شما وابسته به تخت است، باید بدانید چگونه باید به حمام برود و یا روش های مراقبتی از پوست سالمند چگونه است؟ شرکت مراقبتی پرستار آراد اطلاعات لازم در مورد تکنیک های نگهداری از سالمند وابسته به تخت را گردآوری کرده است، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

تکنیک های نگهداری از سالمند وابسته به تخت

نگهداری از سالمند وابسته به تخت

سالمندی که توانایی حرکت نداشته و نمی تواند خارج از تخت کاری انجام دهند، سالمند وابسته به تخت محسوب می شود که برای نگهداری از سالمند وابسته به تخت باید تجربه و مهارت کافی داشته باشید. یکی از مهم ترین اهداف برای نگهداری سالمند وابسته به تخت جلوگیری از ایجاد زخم بستر در سالمندان می باشد. علت زخم بستر بیمار و درمان آن را بدانید.

همان طور که مستحضر هستید پوست سالمندان طراوت و نشاط ندارد، به همین دلیل باید از قرار گرفتن طولانی مدت سالمند در مقابل آفتاب جلوگیری شود. همچنین برای آسیب نرسیدن به پوست سالمند باید از کرم‌ های ضد آفتاب به کار برود.

برای جلوگیری از به وجود آمدن زخم بستر در سالمند وابسته به تخت باید هر ۲ الی ۳ ساعت یک بار سالمند را روی تخت جا به جا کرد.

استفاده از تخت های استاندارد

فراهم کردن فضای کافی جهت حرکت سالمند در محل های گوناگون منزل

کمک به سالمند برای راه رفتن با استفاده از عصا و واکر

جمع کردن کابل و سیم های برقی از روی زمین

تغذیه سالمند وابسته به تخت

برای سالمندانی که وابسته به تخت هستند، باید از رژیم غذایی متعادل برای آن ها استفاده شود تا آنان سلامتی مطلوبی داشته باشند، پرستار سالمند باید سعی کند آخرین وعده غذایی سالمند را در ساعت اولیه شب آماده کند، چون هضم غذا بعد از عصر به سختی انجام خواهد شد. پرستار سالمند باید بداند که سالمندان دارای مشکلات زیادی در هضم غذا هستند. با توجه به رژیم غذایی توصیه شده پزشک، روغن زیتون، گوشت سفید، میوه و سبزیجات، مصرف ماهی و حبوبات به سالمندان توصیه می شود.

نکاتی برای جلو گیری از زخم بستر سالمند وابسته به تخت

یکی از بیماری های شایع در بین سالمندان وابسته به تخت، زخم بستر است، این بیماری به دلیل عدم تحرک سالمند و ماندن او به مدت طولانی در یک محل است، به همین دلیل باید فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را به عهده گرفته است، اقدامات لازم را انجام دهد، تا از به وجود آمدن زخم بستر در سالمندان جلوگیری شود. اولین اقدام برای جلوگیری از زخم بستر در سالمندان که در بالا هم ذکر کردیم، تغییر وضعیت سالمند، هر یک از دو الی سه ساعت یکبار می باشد و سایر مراقبت های لازم از پوست سالمند عبارتند از:

پرستار سالمند در منزل باید توجه داشته باشد که برای نظافت پوست سالمند از آب بسیار سرد یا بسیار گرم به کار نبرد، بهترین آب برای نظافت پوست سالمند آب ولرم است.

اکثر صابون های مورد استفاده افراد، خاصیت بازی و اسیدی دارند، که هر دوی این خاصیت ها بر روی پوست سالمند واکنش شیمیایی خواهد داشت، و امکان دارد بیماری های پوستی را به وجود بیاورد، بنابراین توصیه می شود از صابون های خنثی که حاوی گلیسیرین هستند به کار برود.

برای مراقبت از پوست سالمند باید در روز ۲ لیتر آب توسط سالمند مصرف شود تا رطوبت پوست او را حفظ شود.

برای اینکه پوست سالمند تحریک نشود، حتما باید آن ها از لباس های پنبه ای یا نخی سبک استفاده کنند.

در صورت ابتلای سالمند وابسته به تخت، به زخم بستر، خانواده ها می توانند از خدمات پرستار سالمند،  موسسه پرستاری آراد استفاده کرد.

استحمام سالمند روی تخت

در مبحث نگهداری از سالمند وابسته به تخت باید خاطر نشان کرد که سالمندان دارای پوست حساسی نسبت به سایر سنین هستند، بنابراین باید از پوست آنها مراقبت های بیشتری انجام شود، اگر سالمند نتواند به حمام برود و یا دارای بیماری خاصی باشد، باید در تخت خواب حمام شود، برای استحمام سالمند در تخت خواب باید مراحل زیر انجام شود:

ابتدا باید گردن و بالا تنه سالمند و سپس بازو و زیر بغل او شسته شود.

در مراحل بعدی باید پا ها، کمر، زانو ها، مفاصل، نواحی تناسلی و آرنج سالمند شست و شو شود.

استفاده از کرم های مخصوص برای حفظ رطوبت پوست سالمندان الزامی است.

پرستار سالمند در منزل وظیفه نگهداری و مراقبت سالمند را به عهده خواهد گرفت و از تمام تکنیک های نگهداری از سالمند وابسته به تخت به بهترین نحو ممکن استفاده می کند تا از به وجود آمدن زخم بستر و سایر بیماری ها در فرد سالمند جلوگیری شود.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست