1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. آشنایی با دامپینگ یا تخلیه سریع معده
آشنایی با دامپینگ یا تخلیه سریع معده

آشنایی با دامپینگ یا تخلیه سریع معده

شاید خیلی از شما با مشکلات معده آشنایی داشته باشید؛ اما تا به حال چیزی در مورد دامپینگ یا تخلیه سریع معده نشنیده اید.

در این مقاله تصمیم گرفتیم که شما را با این سندروم آشنا کنیم و اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار دهیم. در واقع اگر علت و راهکارهای مراقبتی دامپینگ را بدانید، می توانید بهتر با آن مواجه شوید و مراقبت‌ های کافی را توسط خودتان یا با وجود پرستار در منزل به انجام برسانید‌.

دامپینگ چیست؟

دامپینگ یا تخلیه سریع معده یک نوع سندروم است که در آن تخلیه غذا به خصوص کربوهیدرات از معده به روده کوچک خیلی سریع اتفاق می افتد که اغلب ممکن است بعد از جراحی های لاغری رخ بدهد؛ جراحی هایی که در آن بخشی از معده را برمی دارند یا نمونه برداری اتفاق می ‌افتد‌ و البته علت های دیگری هم هستند که در این مقاله با آنها آشنا خواهید شد.

علت دامپینگ

آشنایی با دامپینگ یا تخلیه سریع معده

آشنایی با دامپینگ یا تخلیه سریع معده

قبل از اینکه بخواهیم راجع به این فکر کنیم که آیا به خدمات پرستاری نیاز داریم یا خیر، باید ببینیم که علت دامپینگ یا تخلیه سریع معده چیست. در واقع علت تغییراتی است که در معده اتفاق می افتد.

زمانی که شما حالت طبیعی دارید و سالم هستید، غذا و مایعات مدت زمانی در معده باقی می ماند، با اسید معده ترکیب می شود و تجزیه های ابتدایی روی آن صورت می گیرد‌.

سپس وارد روده کوچک می شود و هضم غذا اتفاق می‌ افتد که برخی از افراد به دلایل مختلف معده خود را جراحی کرده و قسمتی از معده را برمی دارند که بعد از انجام عمل جراحی با عوارض جانبی زیادی روبه‌رو می‌شوند و یکی از آنها سندروم دامپینگ یا تخلیه سریع معده است.

پیشنهاد مطالعه: رایج ترین مشکلات گوارشی سالمندان

در واقع معده به خاطر تغییر شکل و ابعادی که به دست آورده، دیگر نمی‌ تواند مانند همیشه فرایند هضم غذا را به انجام برساند و در نتیجه غذا و مایعات دیگر در معده باقی نمی ماند و مستقیم وارد روده کوچک می شود و شبیه به استفراغ بیرون می ریزد و همین باعث می‌شود که روند سرعت حرکت مواد غذایی افزایش پیدا کند.

که این افراد با اسهال هم روبرو می شوند؛ پس همین نشان می دهد که چرا در چنین شرایطی نیاز به مراقبت بوده یا حتی ممکن است نیاز داشته باشید که حتما از پرستار در منزل کمک بگیرید‌.

علائم و نشانه های تخلیه سریع معده

علائم و نشانه های مختلفی برای دامپینگ یا تخلیه سریع معده وجود دارد که مهمترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • استفراغ
  • دل درد
  • حالت تهوع
  • سرخ شدن
  • سرگیجه
  • طپش قلب

همه این علائم حدوداً ده دقیقه الی نیم ساعت بعد از غذا اتفاق می افتد. بیمارانی که عمل مربوط به معده به خاطر لاغری یا سرطان انجام داده اند، بیشتر این حالت ها را تجربه می کنند.

درمان دامپینگ معده

آشنایی با دامپینگ یا تخلیه سریع معده

بعد از آشنایی با دامپینگ یا تخلیه سریع معده احتمالاً به دنبال درمان آن می گردید‌. شاید در چنین شرایطی نیاز به اعزام پرستار داشته باشید اما به هر حال بهتر است بدانید که شما می‌توانید آن را تا حد زیادی درمان و کنترل کنید. مثلاً با مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده، تغییراتی که در رژیم غذایی برای تان اعمال می شود و یا حتی جراحی های مورد نیاز، می توانید این وضعیت را کنترل کنید که چندین نوع جراحی هم برای این مشکل انجام می شود.

مراقبت تغذیه ای در افراد مبتلا به دامپینگ و تخلیه سریع معده بیش از هر چیز اهمیت دارد. باید مواد غذایی با پروتئین بالا و چربی متوسط و کالری مورد نیاز بدن که متناسب با وزن باشد؛ مصرف شود؛ همچنین غذا های فیبری هم می توانند از اسهال جلوگیری کنند‌.

از طرفی بهتر است که بعد از غذا دراز کشید و فعالیت های اضافی را تا یک ساعت بعد از غذا به حداقل ترین ممکن رساند تا معده سریع تخلیه نشود‌.

معمولا توصیه می شود که مایعات در طول روز کمتر مصرف شود. آبمیوه، کیک صنعتی و دسر های یخ زده جزء مواردی هستند که هرگز نباید مصرف شود.

کلام آخر

با وجودِ تمام توضیحاتی که برایتان ارائه شد، متوجه شدید که دامپینگ یا تخلیه سریع معده چه مشکلی است. سایت پرستار آراد در این زمینه تا حد زیادی به شما کمک می کند تا بتوانید اعزام پرستار انجام دهید. در نتیجه خیالتان راحت است که یک فرد متخصص و با تجربه از بیمار شما مراقبت می کند و احتمالا تجربه مشکلات و عوارض به کمترین حد خود خواهد رسید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست