1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. رایج ترین مشکلات گوارشی سالمندان
رایج ترین مشکلات گوارشی سالمندان

رایج ترین مشکلات گوارشی سالمندان

رایج ترین مشکلات گوارشی سالمندان

دوران سالمندی، به موجب افزایش سن و کاهش سیستم ایمنی بدن، مشکلات و بیماری های مختلفی را در پی دارد. مشکلات گوارشی Digestive problems از جمله رایج ترین مشکلات این دوره از زندگی است. در واقع بسیاری از بیماری های بدن در سنین سالمندی، شروع می شوند. البته شدت و نوع بیماری ها به سبک زندگی و ژنتیک سالمندان بستگی دارد.

بیماری های گوارشی مختلفی در میان سالمندان شایع است. گوارش بدن نیز از جمله ارگان های اصلی بدن انسان می باشد. به همین جهت شناخت صحیح بیماری ها و مشکلات گوارشی سالمندان، می تواند افراد را از مشکلات ثانویه دور نماید. مشکلات گوارشی گاها حاد شده که این امر می تواند استفاده از خدمات پرستاری و نگهداری سالمند را ضروری کند.در ادامه به معرفی انواع بیماری های رایج گوارشی در میان سالمندان می پردازیم.

رایج ترین مشکلات گوارشی سالمندان1

معرفی عمده ترین مشکلات گوارشی سالمندان

از جمله مشکلات رایج گوارشی که می تواند برای سالمندان پیش بیاید عبارتند از:

زخم معده از جمله رایج ترین مشکلات گوارشی سالمندان

یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی که در سنین سالمندی بیشتر رخ می دهد، زخم معده است. در واقع زخم معده مشکلی است که تعداد زیادی از سالمندان را دچار می کند. شیوع زخم معده در سالمندان می تواند در اثر عوامل مختلفی اتفاق بیافتد. عفونت معده و مصرف بیش از اندازه بعضی دارو ها از جمله علل اصلی ایجاد زخم معده در سالمندان است.علاوه بر دو مورد عنوان شده، موارد دیگری نیز می تواند موجب بروز زخم معده در سالمندان شود. استفاده زیاد از انواع غذاهای اسیدی و فست فود، مصرف دخانیات و الکل، افزایش سن و همچنین استفاده بلند مدت از داروهای مختص بیماری آرتروز، از علل دیگر بروز زخم معده در سالمندان می باشد.

سالمندان توجه داشته باشند که زخم معده در بسیاری مواقع علامت خاصی را در پی ندارد. ولی مواردی نظیر درد های شکمی، استفراغ و حالت تهوع، کاهش بی دلیل اشتهای فرد و همچنین کاهش وزن ناگهانی همگی می توانند علامتی از بروز زخم معده باشند. علاوه بر این علائم، خونریزی معده یکی اصلی ترین علائم زخم معده است. علامت خونریزی معده می تواند بالا آوردن خون و یا مدفوع خونی باشد.به خاطر بسپارید که برای درمان این بیماری، بهتر است در اسرع وقت آن را شناسایی نمایید. به همین جهت توصیه می شود اگر علائم مرتبط با زخم معده را دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

رفلکس یا ریفلاکس معده از دیگر مشکلات گوارشی سالمندان

رفلکس یا ریفلاکس معده را بسیاری از ما تابحال تجربه کرده ایم. این مشکل در واقع به بازگشت مواد اسیدی داخل معده گفته می شود که به سمت مری اتفاق می افتد. رفلکس معده در سالمندان از جمله مشکلات رایج گوارشی رایج است که بسیاری از آن ها را دچار می کند.

از جمله علائم رفلکس معده، احساس تلخی در ناحیه دهان و گلو، سر دل و احساس سوزش در معده، درد های ناحیه قفسه سینه می باشند. توجه داشته باشید که رفلکس معده در بسیاری از افراد رخ می دهد. برای مثال پرخوری از جمله موضوعاتی است که می تواند موجب ایجاد رفلکس معده در افراد سالم شود. همچنین در صورت دراز کشیدن پس از صرف غذا نیز ممکن است این مشکل را تجربه نمایید.

ریفلاکس معده در صورتی بیماری شناخته می شود که فرد دست کم دوبار در هفته این موضوع را تجربه نماید. این بیماری در اثر تضعیف و یا آسیب های ماهیچه اندام مری ایجاد می شود. در سالمندان نیز به موجب تضعیف و آسیب پذیری عضلات مختلف بدن، این مشکل رایج تر است.

مشکلات گوارشی سالمندان2یبوست مشکل گوارشی رایج سالمندان

یبوست نیز همانند رفلکس معده، مشکلی است که بسیاری از افراد چه جوان و چه سالمند آن را تجربه کرده اند. یبوست مشکل گوارشی ای است که سالمندان آن را بیشتر از سایر سنین تجربه می کنند. دلیل این امر نیز کاهش تحرک در سالمندان است. در اثر کاهش تحرک و میزان سوخت و ساز در سالمندان، امکان کم شدن حرکت روده ها وجود دارد.همچنین مصرف داروهای مختلفی می توانند موجب بروز یبوست شوند که مصرف این دارو ها در میان سالمندان رایج تر است.

مطلب پیشنهادی: علائم بیماریهای التهابی روده

دیگر مشکلات گوارشی سالمندان کدام اند؟

مشکلات گوارشی زیادی در میان سالمندان رواج دارد. سندروم روده تحریک پذیر، انواع سرطان های دستگاه گوارش (سرطان معده، سرطان لوزالمعده، سرطان روده باریک، سرطان مری، سرطان های روده بزرگ و روده باریک، سرطان کبد، سرطان مقعد، سرطان کیسه صفرا و سرطان پانکراس)، بیماری دیورتیکولیت، بیماری کبد چرب و سنگ کیسه صفرا از دیگر بیماری ها و مشکلات گوارشی رایج در سالمندان می باشند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست