1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تاثیر یوگا در سلامت سالمندان در منزل
تاثیر یوگا در سلامت سالمندان در منزل

تاثیر یوگا در سلامت سالمندان در منزل

یوگا یک ورزش کاربردی برای سلامت روح و جسم افراد در رده سنی مختلف است. یعنی این روش ورزش تنها مختص به جوانان یا افراد سال‌خورده نیست، بلکه تمامی افراد بدون محدودیت می توانند از آن بهره ببرند.

اما تاثیر یوگا در سلامت سالمندان بسیار مثبت و کارساز بوده و گاهی به‌کارگیری این روش و قرار دادن آن در برنامه روزانه شخص سالخورده لازم و ضروری است.

ورزش یوگا مختص امروز و دیروز نیست، بلکه ۵۰۰۰ سال سابقه دارد. خیلی از افراد تصور می‌کنند که یوگا تنها یک ورزش تمرکزی برای کسب آرامش است.

اما باید بگوییم این ورزش سبک‌های مختلفی داشته که هر یک حالت بدنی، تکنیک، مدیتیشن و ریلکسیشن مختص به خود را دارند. البته گاهی تمام این‌ها با یکدیگر ترکیب شده و یک سبک جدیدی از این ورزش خلق می‌شود.

کسانی که پا به سن گذاشته و دچار درگیری‌های عصبی و جسمانی هستند، می‌توانند در کلاس‌های این ورزش شرکت کرده یا از سی‌ دی ‌های آموزشی بهره ببرند. چون قرار دادن حرکات یوگا در برنامه روزانه شخص سالمند اثرات بسیار مثبت و اعجاب‌انگیزی خواهد داشت.

کسی که مسئولیت مراقبت از سالمند را برعهده داشته، یعنی پرستار سالمند باید حتما سالمند و شخص پیر را مجاب کند تا در طول روز به انجام دادن حرکات ورزش یوگا بپردازد.

برای استخدام پرستار ماهر و آگاه نسبت‌ به تمامی مسائل مراقبتی توصیه می‌کنیم به مؤسسه پرستاری پرستار آراد مراجعه کرده و پس از مشورت با مشاوران بهترین پرستار را برای پدر و مادر سالمند خود استخدام کنید.

ما در این مقاله قصد داریم تاثیر یوگا در سلامتی سالمندان را به‌طور کامل برای شما بیان کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر یوگا در سلامت سالمندان در منزل

۳ مزیت و تاثیر یوگا در سلامت سالمندان

اعزام پرستار از سوی مؤسسات پرستاری برای نگهداری از سالمند با توجه به یک سری اصول و قوانین صورت می‌گیرد. به‌ عنوان مثال پرستار سالمند نسبت‌ به تمامی روش‌های مناسب که حس و حال خوبی به سالمند می‌بخشد، آگاهی داشته و سعی می‌کند از آن ها بهره ببرد.

پیشنهاد مطالعه: فواید و اثرات پیاده روی بر سلامتی سالمندان چگونه است؟

انجام حرکات یوگا نیز یکی از این روش‌ها بوده که از سوی روان‌شناسان برای سالمندان توصیه می‌شود. برای این‌که شما به نسبت به این موضوع اشراف داشته باشید، در این قسمت به ۶ تاثیر یوگا در سلامت سالمندان اشاره می‌کنیم.

تقویت حافظه و ذهن

با توجه به این‌ که بخش قابل‌ توجهی از ورزش یوگا به تمرکز کردن، مربوط می‌شود. درنتیجه خودآگاهی شخص بالا رفته و می‌تواند نسبت‌ به خود، محیط و سایر افراد آگاهی بیشتری پیدا کند.

به‌کارگیری این روش نه‌تنها سبب سلامتی روح و جسم شده، بلکه قدرت تصمیم گیری درست را نیز به فرد القا می کند. چون با وجود آرامش اعصاب شخص می تواند به درستی تصمیم بگیرد.

این قضیه برای افراد سالمند نیز به‌طور کامل صادق است و تأثیرات بیشتری نیز دارد. چون قدرت تصمیم‌گیری با افزایش سن کاهش یافته و مشکلات روحی زیادی به بار می‌آید.

کاهش اضطراب و استرس

یکی دیگر از مواردی که مربوط به تاثیر یوگا در سلامت سالمندان بوده، کاهش دادن استرس و اضطراب است‌.

هرچقدر که از زندگی می‌گذرد و شخص دنیا دیده می‌شود، برحسب مشکلات و گرفتاری‌های دنیا اضطراب و استرس آن روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

به قدری که این میزان از استرس در میان افراد سال‌خورده به‌حدی افزایش‌یافته که گاهی سبب بروز یکسری اختلالات روانی و بیماری‌های دیگر می‌شود.

در این هنگام یکی از فرزندان شخص یا پرستار سالمند باید از این پیرمرد یا پیرزن مراقبت کند. برهمین اساس یک سری مؤسسات، خدمات پرستاری ارائه داده تا مراقبت از سالمندان به بهترین صورت انجام شود.

انعطاف‌ پذیری مفاصل و بهبود تنفس

خواه ناخواه وقتی‌ که شخص وارد دوره میان سالی و سالمندی می‌شود، مفاصل تضعیف شده و مشکلات تنفسی برای او بروز می‌کند.

یکی از مشکلاتی که در سنین بالا در خانم‌ها و آقایان ایجاد می شود، خشکی مفاصل و استخوان‌درد است. ورزش یوگا با وجود تکنیک‌ها و حرکات منحصربه‌فرد می‌تواند، خشکی مفاصل را برطرف کرده و دردهای استخوانی را کاهش دهد‌. همچنین این ورزش قادر است با قابلیت‌های خود بر روی سیستم تنفسی تاثیر گذاشته و آن را تقویت کند.

تاثیر یوگا در سلامت سالمندان در منزل
کلام آخر

همانطور که مستحضر هستید ما در این مقاله به تاثیر یوگا در سلامت سالمندان پرداختیم. این ورزش با وجود یک سری تکنیک خاص سبب سلامت روح و جسم افراد سالمند می شود. البته وجود پرستار سالمند اهمیت بسزایی داشته و او می تواند با خوش رویی، پیرمرد و پیرزن را برای انجام این کار ترغیب کند. برای پرستار در منزل با داشتن شرایط مطلوب توصیه می‌کنیم به موسسه پرستاری، پرستاری آراد مراجعه فرمایید.

 

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست