1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مقالات سالمند
  4. بیماری های شایع سالمندان را بشناسیم.
بیماری های شایع سالمندان

بیماری های شایع سالمندان را بشناسیم.

می خواهیم به واسطه این مطلب که از سوی پرستاری آراد برای شما تهیه شده است، بیماری های شایع سالمندان را بشناسیم. پس اگر در خانواده خود به نگهداری از سالمندان می پردازید، حتما این مطلب را مطالعه کنید تا بیماری های شایع آنها را بشناسید.

نگهداری از سالمند در آراد

با افزایش سن و کهولت سن در انسان ها، قوای بدن به مرور از بین می رود و بدن رفته رفته ضعیف تر می شود. به همین دلیل سالمندان به دلیل افزایش سن با مشکلات حرکتی و بیماری های مختلف مواجه می شوند و به مراقبت و پرستاری نیاز پیدا می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که متاسفانه بسیاری از بیماری هایی که به دلیل کهولت سن در انسان ها پدید می آیند قابل درمان نیستند و باید تا آخر عمر با انها مدارا کرد.

بیماری های شایع سالمندان

از شایع ترین بیماری هایی که به دلیل افزایش سن در سالمندان پدیدار می شوند و بر اساس انها به مراقبت و پرستاری از سالمند نیاز است، باید به موارد زیر اشاره کرد:

آرتروز:

آرتروز نوعی بیماری است که در آن غضروف های موجود در بین استخوان ها و مفاصل از بین می روند و استخوان ها بر روی هم ساییده می شوند. این بیماری با درد در مفاصل همراه است و متاسفانه درمان قطعی برای آن وجود ندارد بلکه تنها با قرص های غضروف ساز اندکی از بیماری تحت درمان قرار می گیرد.

بنابراین سالمندانی که به آرتروز مبتلا می شوند معمولا از مشکلات حرکتی رنج می برند.

پارکینسون:

بیماری پارکینسون از بیماری هایی است که معمولا در سالمندان به وقوع می پیوندد اما کسانی که به صورت ارثی در خانواده خود این بیماری را داشته اند، بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون هستند.

با بروز این بیماری در سیستم عصبی اختلالاتی ایجاد می شود و لرزش هایی در بخش های مختلف بدن مانند: دست ها پدیدار می شوند که شدت لرزش بر اثر میزان حاد بودن پارکینسون متفاوت است.

آلزایمر:

در رابطه با اینکه بیماری های شایع سالمندان را بشناسیم، باید به بیماری آلزایمر نیز اشاره کنیم. آلزایمر و یا فراموشی به گونه ای است که شخص با افزایش سن حافظه خود را از دست می دهد و حتی در بسیاری از مواقع فرزندان خود را نیز نمی شناسند.

در این بیماری مغز بیمار کوچک می شود و در واقع علت فراموشی کوچک شدن مغز است که رفته رفته باعث مرگ بیمار می شود. لازم به ذکراست که نرخ ابتلا به این بیماری در سالمندان بسیار زیاد است.

مشکلات مربوط به مثانه:

بسیاری از سالمندان بر اثر افزایش سن با مشکلات مثانه مواجه می شوند و معده، مثانه و روده های آنها ضعیف می گردند و با بروز این مشکل تکرر ادرار، بی اختیاری در کنترل ادرار، اسهال و یبوست در سالمندان ایجاد می گردد.

پروستات:

پروستات از جمله بیماری های رایج در آقایان است که در سنین بالا و با کهولت سن به وقوع می پیوندد. غدد پروستات در بدن تمامی آقایان وجود دارند اما با افزایش سن در عملکرد این غده اختلال ایجاد می شود و پروستات رخ میدهد که برای جلوگیری از این بیماری و یا تحت کنترل داشتن آن باید راهکارهای پزشکی را رعایت کرد.

دیسک:

دیسک نوعی بیماری است که در آن مهره های ستون فقرات از جای خود بیرون زده می شوند و درد زیادی را در سالمند ایجاد می کنند. امروزه حتی افراد کم سن و سال نیز مبتلا به دیسک هستند اما این مساله در سالمندان طاقت فرسا تر است. بیماری دیسک از جمله بیماری هایی است که درمان آن بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن است.

استخدام پرستار برای سالمندانی که مبتلا به بیماری های شایع هستند:

ابتلا به برخی از این بیماری ها و یا سایر بیماری های شایع در سالمندان به استخدام پرستار برای آنها نیاز دارد تا کسی باشد که امور روزمره و مراقبت های مربوط به این بیماران را انجام دهد.

در این زمینه می توانید پرستار را به شکل ساعتی، روزانه، تمام وقت، پاره وقت و …. استخدام کنید و در جهت رفاه و اسایش سالمند عزیز از او کمک دریافت کنید.

کلام پایانی:

در مجموعه پرستاری آراد قصد داشتیم که بیماری های شایع سالمندان را بشناسیم تا بدانیم که در صورت بروز این بیماری ها باید چه اموری را انجام داد و چکونه مشکلات بیماران را برطرف کرد.

بهترین راهکار برای شما عزیزان در خصوص نگهداری از سالمندان که با این مسائل و یا بیماری های دیگر مبتلا هستند، استخدام پرستار در منزل است که این کار را می توانید به کمک مجموعه پرستاری آراد انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه : شایع ترین مشکلات چشمی در سالمندان

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست