1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. بیماری سل و انواع آن
بیماری سل

بیماری سل و انواع آن

بیماری سل و انواع آن

در سراسر جهان به وفور بیماری های کشنده وجود دارند که هر ساله باعث بروز مرگ و میر در انسان ها می شوند. یکی از این بیماری های کشنده که تا کنون قربانیان زیادی در جهان داشته است، بیماری سل Tuberculosis است و از آنجایی که مردم کشور ما نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، در موسسه پرستاری آراد قصد داریم که به بررسی بیماری سل و انواع آن بپردازیم تا پرستاران و مردم، بیشتر با این بیماری و ویژگی های آن آشنا شوند.

حتما با این پرسش مواجه می شوید که چرا پرستاران باید از این بیماری آگاه باشند. در این خصوص باید بگوییم که سالمندان از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. به همین دلیل پرستارانی که مراقبت از سالمند در منزل را انجام می دهند باید از این بیماری، درمان و راه های پیشگیری از آن آگاه باشند تا در صورت نیاز بتوانند راهکارهای مفید را برای شخصی که از او مراقبت می کنند، به کار ببرند.

انواع بیماری سل

سل در واقع یک نوع بیماری عفونی کشنده است که بر روی ریه ها تاثیر می گذارد و به عنوان دومین بیماری مرگبار جهان شناخته می شود زیرا اشخاصی که به این بیماری مبتلا می شوند با سرفه و عطسه خود می توانند آن را به افراد دیگر انتقال دهند.

انواع بیماری سل

با این وجود میزان سرایت این بیماری در افراد بسیار زیاد است و میتواند باعث بروز مرگ و میر در افراد زیادی شود.  بیماری سل دارای دو نوع مختلف است که انواع آن عبارتند از:

سل نهفته:

در صورتی که شخصی به سل نهفته مبتلا شده باشد، عفونت در بدن او رخنه می کند اما باکتری ها غیر فعال هستند و باعث بروز علائمی نمی شوند. لازم به ذکر است که سل نهفته قابل سرایت به دیگران نیست و انتقال پیدا نمی کند. کسانی که به سل نهفته مبتلا باشند ممکن است که به بیماری سل فعال مبتلا شوند بنابراین پرستار سالمند در منزل وظیقه بسیار مهمی برای جلوگیری از حاد تر شدن این بیماری در سالمند دارد.

سل فعال:

سل فعال نیز نوعی از بیماری سل است که در آن امکان انتقال بیماری وجود دارد و در واقع کسی که به این نوع سل مبتلا است، می تواند باعث آلوده شدن دیگران نیز بشود.

کنترل این بیماری توسط پرستار سالمند در منزل بسیار سخت است و در این شرایط بهتر است که فرد را به بیمارستان منتقل کرد و راه های درمانی لازم را برای او به کار برد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با بیماری برص می توانید مقاله آن را مطالعه فرمایید.

در چه مواقعی پرستار سالمند در منزل باید به وجود سل در سالمند شک کند؟

چنانچه علائمی از قبیل زیر در سالمند وجود داشته باشد، پرستار سالمند در منزل باید به بروز این بیماری در سالمند شک کند و برای کسب اطمینان بیشتر از این مساله او را نزد پزشک ببرد:

  • ابتلا به سرفه هایی که به مدت سه هفته و بیشتر به طول بیانجامد
  • مشاهده سرفه آلوده به خون
  • بروز درد در قفسه سینه
  • لاغر شدن ناخواسته سالمند
  • ابتلا به خستگی مفرط
  • بروز تب شدید
  • ابتلا به عرق شبانه
  • لرز بدن
  • از دست رفتن اشتهای سالمند

تمامی این علائم نشان دهنده ابتلا به سل هستند که در صورت مواجه شدن با آنها مشخص می شود که شخص به بیماری سل مبتلا شده است.

پیشگیری از بیماری سل و انواع آن توسط پرستار سالمند در منزل:

پرستاری از سالمند در منزل یکی از بهترین گزینه ها برای مراقبت و نگهداری سالمند است. پرستاران به تمامی مسائل و بیماری های رایج در سالمندان واقف هستند و می توانند امور مربوط به پیشگیری از بیماری های مختلف را در انها انجام دهند و با استفاده از مواد غذایی مناسب به تقویت بدن سالمند بپردازند.

در رابطه با بیماری سل نیز کمک گرفتن از پرستار سالمند در منزل گزینه بسیار مناسبی است. زیرا پرستار می تواند امور پیشگیری از این بیماری را در سالمند انجام دهد. به عنوان مثال:  واکسیناسیون پیشگیری از بیماری سل در سالمندان از جمله اموری است که پرستار می تواند برای جلوگیری از این بیماری در سالمند انجام دهد.

علاوه بر آن در صورتی که سالمندی به این بیماری مبتلا باشد، پرستار می تواند به خوبی مراقبت از او را انجام دهد به گونه ای که خود و سایر افراد خانواده به این بیماری مبتلا نشوند.

 

 

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست