1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. اقدامات اولیه شروع حمله ام اس
اقدامات اولیه شروع حمله ام اس

اقدامات اولیه شروع حمله ام اس

اقدامات اولیه شروع حمله ام اس

اغلب نشانه های حمله ام اس متشکل از زمان‌هایی است که افراد حال کاملاً عادی و یا طبیعی داشته و به‌ صورت ناگهانی علائمی در بدن او بروز خواهند کرد. لازم است بدانید که در میان افراد،  این علائم ام‌ اس با عنوان‌ هایی نظیر حمله ام اس و یا عود آن نیز شناخته می‌شود. این بیماری درواقع جزو بیماری‌های التهابی بوده که در قسمت‌های سلول‌های عصبی مغز و نخاع قرار گرفته و آن‌ها را دچار اختلال می‌کند.این آسیب می‌تواند در قسمت‌هایی از سیستم بدن مشکلاتی را ایجاد کند و سبب بروز علائم و نشانه‌های جسمی متعددی شود.

یکی از سوال‌های افرادی که به نگهداری از افراد مبتلا به ام‌ اس می‌پردازند و یا خود دچار این مشکل هستند این است که پس‌از حمله ام اس باید چکار کرد؟ در صورتی که پرستار در منزل داشته باشید خیالتان راحت است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در این خصوص اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

اقدامات اولیه شروع حمله ام اس1بیماری ام اس

در این بیماری سیستم ایمنی بدن که وظیفه حفاظت از تمامی بخش‌ها را به‌عهده دارد،  به خطا دستور حمله به  پوسته محافظتی سلول‌های عصبی را در قسمت ستون فقرات و مغز می دهد.این بدین معناست که سیستم ایمنی بدن دچار اشتباه می‌شود که باعث بروز بیماری ام اس در بدن می شود. درواقع در زمان حمله ام اس و یا عود این بیماری و یا حتما باید نسبت‌ به یک سری از اقدامات آگاه بود و تا حد امکان نیز هرچه سریع‌تر با پزشک معالج تماس برقرار کرد.

در غیر این صورت  ممکن است مشکلات متعددی برای بیمار به وجود بیاید و جان او به خطر بیفتد. وجود یک پرستار بیمار در منزل می‌تواند در چنین شرایطی به شما بسیار کمک کند تا بتوانید در زمان عود ام  اس، اقدامات درست را به کمک او انجام داده و از تشدید بیماری جلوگیری کنید.

حمله ام اس چه علائمی دارد؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، حمله ام اس معمولاً با نشانه‌هایی در بدن ظاهر می‌شود. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • خستگی شدید
  • سرگیجه
  • مشکلات در مثانه همانند تکرر ادرار
  • عدم تمرکز و مشکلات مربوط به حافظه
  • سوزن سوزن شدن دست و پاها
  • عدم تعادل و هماهنگی
  • مختل شدن بینایی

نکته‌ ای که در این خصوص حائز اهمیت می‌باشد این است که درواقع همیشه علائم ذکرشده به‌ معنای حمله ام اس نیست و تنها تحت شرایطی می‌توان تشخیص داد که این بیماری عود کرده‌ است. به‌طور مثال پیش‌ از شروع مجدد علائم باید حداقل یک ماه گذشته باشد و همچنین هر یک از نشانه‌های عود ام‌ اس بایستی به مدت یک شبانه‌ روز تداوم داشته باشند.

درصورتی‌که علائم کمتر از دو روزه در بدن فرد وجود داشته باشد،  ممکن است که تشدید کاذب ام‌ اس در بدن رخ دهد.  به این صورت که افراد ب ه‌صورت موقت دچار مشکلات ذکر شده خواهند شد. به یاد داشته باشید که کوچک‌ ترین طبع در بدن نشانه عفونت است و می‌تواند باعث تشدید ام‌ اس شود. به‌ همین دلیل نیز همیشه باید این موضوع این‌مورد در بدن افراد مبتلا به است و کنترل‌ شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

در زمان حمله ام اس چه کار کنیم ؟

اگر با توجه به علائم ذکرشده متوجه شدید که دچار حمله ام‌ اس شدید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک خود زنگ‌ زده و با او صحبت کنید. حتی اگر احساس می‌کنید که علائم شما آن‌ چنان شدید نیست و حتی ممکن است به‌ معنای عود ام‌ اس نباش، اما لازم است که حتماً در چنین شرایطی با پزشک متخصص خود ارتباط برقرار کرده و در مورد علائم و داروهایی که مصرف کرده‌اید اطلاعاتی را به او ارائه دهید.

لازم است بدانید که عود ام‌ اس همیشه به درمان نیاز ندارد و در اکثر اوقات ممکن است که به‌ خودی‌خود رفع شود. البته که این‌ موضوع در همه افراد متفاوت می‌باشد.  به‌ همین خاطر نیز گفته می‌شود که تحت هر شرایطی حتما باید با پزشک ام‌ اس خود تماس حاصل کرده و در مورد تمام شرایط با او صحبت کنید.

سخن پایانی

ام‌اس جزو بیماری‌های دستگاه عصبی مرکزی بوده که در آن مغز و نخاع دچار اختلال می‌شوند. در برخی اوقات نشانه‌ هایی به‌ معنای بروز حمله ام اس در بدن رخ می‌دهد و افراد باید با شناخت عامل اقدامات لازم را جهت جلوگیری از تشدید حمله انجام دهند. در حقیقت بهترین اقدام پس‌ از متوجه شدن علائم عود ام‌اس تماس با پزشک معالج می‌باشد.

اگر شما قصد دارید از خدمات پرستاری برای مراقبت از خودتان و اطرافیانتان بهره مند شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب پرستار به شرکت مراقبتی پرستار آراد مراجعه فرمایید. این تیم تخصصی دارای کادر مجرب بوده و بهترین عملکرد را در این زمینه دارد.

پیشنهاد مطالعه : 9 علائم هشدار دهنده ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست