1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. گل مژه و انواع آن
گل مژه و انواع آن

گل مژه و انواع آن

گل مژه و انواع آن

آیا می دانید گل مژه و انواع آن چیست؟ آیا می دانید که پرستار در منزل چگونه باید این مشکل را مدیریت و کنترل کند؟ با مطالعه این مطلب که از سوی موسسه پرستاری آراد برای شما تهیه کرده ایم، امکان کسب اطلاع از این مسائل را خواهید داشت. گل مژه یکی از انواع بیماری های چشمی است که باعث متورم شدن پلک و ایجاد درد اندک در پلک انسان می شود و در افراد با سنین مختلف ممکن است که پدیدار گردد. این بیماری خطری برای انسان به همراه ندارد و پس از مدتی بهبود پیدا می کند.

اما به هر حال پرستاری که امور مراقبت از اشخاص در منزل را به عهده دارد باید از راهکارهای درمان این بیماری آگاه باشد که درمان آن را نیز با روش های خانگی و یا از طریق داروهای پزشک میتوان انجام داد. در ادامه ی مطلب این موارد را بررسی خواهیم کرد.

انواع گل مژه

بیماری گل مژه  stye را میتوان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد و اصلی ترین انواع آن در حقیقت چهار گروه هستند که از قبیل زیر شناخته می شوند:

گل مژه هوردئولوم:

در صورت ابتلا به این نوع گل مژه یکی از غدد عروقی که در گوشه چشم قرار گرفته اند و یا یکی از غدد چربی در پایین چشم مسدود می شود.

گل مژه هوردئولوم

گل مژه شالازیون:

گل مژه شالازیون به گونه ای است که در آن غده میبومین مسدود می شود و در صورتی که نوع گل مژه شالازیون باشد اطراف مژه و پلک متورم می شوند زیرا غده میبومین در نزدیکی مژه ها قرار داد و به صورت ردیفی بر روی پلک قرار می گیرد.

گل مژه خارجی:

گل مژه خارجی باعث متورم شدن و ایجاد یک لکه در پایین مژه می شود و پرستار در منزل با بررسی محل تورم میتواند نوع گل مژه را تشخیص دهد.

گل مژه داخلی:

گل مژه داخلی در داخل غدد چربی به وجود می آیند و پلک را متورم می کنند.

انواع روش های درمان گل مژه  توسط پرستار در منزل:

در صورتی که بخواهیم گل مژه را به صورت خانگی درمان کنیم، میتوانیم از انواع روش های خانگی استفاده کنیم و پرستار در منزل میتواند در انجام این امور به ما کمک کند. از روش های خانگی برای درمان گل مژه و انواع آن باید به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از کمپرس آب گرم:

گل مژه و انواع آن را می توان با استفاده از کمپرس آب گرم و یا به کار بردن پارچه خیس شده با آب گرم در خانه درمان کرد و در این زمینه از پرستار کمک گرفت. این روش از موثرترین راهکارهای درمان گل مژه است که باعث می شود تا چرک ایجاد شده به سطح پوست راه پیدا کند و گل مژه از بین برود.

شست و شوی پلک با آب وصابون:

روش دیگری که برای درمان خانگی گل مژه و انواع آن میتوانید به کار ببرید، شست وشوی پلک با آب و صابون ملایم است. به این منظور بهتر است که از آب گرم برای شست و شو استفاده شود. لازم به ذکراست که شست و شو دادن گل مژه از پیشرفت آن جلوگیری می کند و باعث می شود که بهبودی زودتر حاصل شود.

شست شوی دست ها:

زمانی که با گل مژه مواجه می شوید باید دست های خود را مرتبا شست و شو دهید تا ناخود آگاه دست الوده خود را بر روی پلک ها نمالید و باعث افزایش بروز مشکل نشوید.

شست و شوی چشم و پلک با چای گرم:

پرستار در منزل میتواند برای بهبودی شخصی که قصد مراقبت از او را دارد، از چای کیسه ای گرم نیز برای برطرف کردن گل مژه با روش های خانگی استفاده کند. زیرا چای خاصیت ضد باکتریایی دارد و به بهبودی این مشکل کمک می کند.

سخن پایانی

گل مژه و انواع آن را به همراه روش های درمان آن توسط پرستار در منزل بررسی کردیم تا اگر به این بیماری مبتلا شده اید و قصد درمان آن را دارید با راهکارهای درمانی این بیماری آشنا باشید و یا از پرستار خود در منزل بخواهید که از این روش ها برای بهبودی شما استفاده کند. لازم به ذکر است که پرستاران موسسه آراد به تمامی این علوم اگاه هستند و از روش های درمان بیماری های جزئی در منزل مطلع می باشند.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • کیانا
    2023/05/17 17:27

    سلام
    روز بخیر
    وقتی گل مژه میزنیم داروی خاص واسش چیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست