1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت گرفتگی عضلات پا در خواب چه می باشد؟
گرفتگی عضلات پا در خواب

علت گرفتگی عضلات پا در خواب چه می باشد؟

برخی از افراد به دلیل گرفتگی عضلات پا در خواب شاکی هستند. به طور کلی هر چند گرفتگی عضلات پا می تواند دردناک باشد، ولی عارضه ای خطرناک برای فرد نمی باشد.

عضلات پا در خواب به دلیل انقباضی ناخودآگاه و ناگهانی بروز می دهد. این مشکل عموما ران، ساق و یا کف پا را تحت تاثیر قرار می دهد.

در برخی از موارد گرفتگی عضلات پا، احتمال بروز اسپاسم و سفتی غیر قابل کنترل عضلات پا وجود دارد.

بروز این عارضه علل مختلفی می تواند داشته باشد. علت گرفتگی عضلات پا در خواب ممکن است مواردی نظیر کم بودن آب بدن، بیماری دیابت، استفاده از برخی از دارو ها، ورزش های سنگین، بارداری و … باشد.

برای رفع گرفتگی عضلات پا در خواب باید در جهت کشش عضله به مشکل خورده اقدام نمایید. کشیدن عضله گرفته شده، در رفع گرفتگی تاثیر گذار خواهد بود.

از جمله دیگر موارد کمک کننده برای رفع گرفتگی عضلات پا، ماساژ عضله، تکان دادن آن و راه رفتن آرام می باشد. برای رفع گرفتگی همچنین از کمپرس یخ یا گرم نیز می توانید استفاده کنید.

علت گرفتگی عضلات پا در خواب چیست؟

همانطور که گفتیم، این عارضه در اثر موارد مختلفی بروز می کند. بعضی از افراد این مشکل را چند سال یک بار تجربه می کنند و در مقابل بعضی دیگر هر شب دچار گرفتگی عضلات پا در خواب می شوند.

اگر این مشکل برای شما هر شب اتفاق می افتد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه و علت آن را شناسایی نمایید.

گرفتگی عضلات پا در خواب صرفا در اثر بیماری های زمینه و فعالیت های سنگین به وجود نمی آید. افراد سالم زیادی نیز هستند که این عارضه را تجربه می کنند.

برخی از عوامل، موجب افزایش ریسک ابتلا به این عارضه می شوند. از جمله این عوامل می توان به بیماری دیابت اشاره کرد.

علت گرفتگی عضلات پا در خواب چیست؟

سندرم لوگریگ، سندرم فاسیکولاسیون، بیماری عروق محیطی، هایپوکالمی، هایپوکلسمی، هایپومنیزیمی، ورزش شدید و ایستادن به مدت زیاد از دیگر موارد افزایش دهنده این عارضه هستند.

کم بودن آب بدن، الکترولیک و اختلال های آب، انواع محدودیت حرکتی، اختلال های دستگاه درون ریز، اختلال های عصبی عضلانی، سیروز کبدی و همودیالیز، دیگر عوامل افزایش دهنده خطر  بروز گرفتگی عضلات پا در خواب می باشند.

علت گرفتگی عضلات پا در خواب تنها به این موارد محدود نمی شود. ممکن است در اثر مصرف بعضی از دارو ها نیز ریسک بروز این عارضه افزایش یابد.

از جمله این دارو ها، دارو های ضد حاملگی، آهن ساکارز وریدی، تری پاراتاید، رالوکسیفن، انواع دارو ادرار آور، بتا آگونیست های طولانی اثر و استاتیت ها هستند.

گرفتگی عضله پا چگونه رخ می دهد؟

گرفتگی عضله را می توان مشابه گره خوردن دانست. در اثر انقباض و در هم پیچیده شدن عضلات پا، گرفتگی عضله پا به وجود می آید. درد گرفتگی عضله پا و گرفتگی سایر عضلات، می تواند شدت بالایی داشته باشد.

پس از بر طرف کردن گرفتگی عضلات نیز، احتمال درد در ناحیه تا چند ساعت بعد از آن وجود دارد.

سندرم پای بی قرار و گرفتگی عضلات پا

برخی افراد به اشتباه، سندرم پای بی قرار را با گرفتگی عضلات پا قلمداد می کنند. هر دوی این عارضه ها در طول شب به وجود می آید و این وجه تشابه آن ها است.

اما مهم ترین تفاوت این دو عارضه این است که در سندرم پای بی قرار، دردی در پا به وجود نمی آید.

در سندرم پای بی قرار، پای شخص مور مور می شود. با تکان دادن پا مور مور شدن آن برطرف می شود، اما حالت ناراحت کننده آن همچنان همراه فرد خواهد بود.

مراقبت برای پیشگیری از گرفتگی عضلات پا در خواب

روش های مختلفی در جهت مراقبت برای پیشگیری از گرفتگی عضلات پا در خواب وجود دارد.

از جمله این موارد مصرف آب به میزان کافی است. بدین منظور دست کم شش لیوان آب در طول روز نوش جان نمایید.

تامین مواد معدنی ضروری بدن، کشش عضلات پا پیش از خواب، تنظیم حالت خواب، عدم استفاده از پتو های سنگین وزن و استفاده از کفش های با کیفیت و استاندارد، راهکار های دیگر پیشگیری از بروز گرفتگی عضلات پا در خواب می باشند.

اگر احتیاج به خدمات پرستاری و کمک پرستار در منزل دارید، می توانید با موسسه پرستاری مراقبتی پرستار آراد ارتباط برقرار نمایید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست