1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت کجی گردن در نوزاد و روش درمان آن
علت کجی گردن در نوزاد و روش درمان آن

علت کجی گردن در نوزاد و روش درمان آن

کجی گردن که به آن تورتیکولی هم گفته می‌شود، یکی از مشکلاتی است که در کودکان اتفاق می افتد.

گاهی اوقات ما هیچ دلیل واضح و مشخصی را نمی بینیم؛ اما متوجه می‌شویم که گردن فرزندمان کج شده است.

در چنین حالتی باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم و علت و درمان کجی گردن نوزاد را بدانیم تا هر چه سریع‌تر بتوانیم آن را پیگیری کنیم و مراقب باشیم که مشکلات آن شدیدتر نشود که البته وجود پرستار در منزل تا حد زیادی کمک کننده است.

علائم کجی گردن چیست؟

قبل از اینکه بخواهید علت و درمان کجی گردن نوزاد را بشناسید، اول باید علائم را بدانید‌. علائم این وضعیت شامل موارد زیر است:

در چنین حالتی سر کودک یک طرفه می شود و چانه به سمت شانه مخالف قرار می گیرد. ۷۵ درصد از نوزادانی که به این وضعیت دچار هستند، به سمت راست خم ‌می شوند.

اگر کودکی به این وضعیت دچار باشد، سر او به راحتی به چپ و راست  و بالا و پایین نمی چرخد.

اگر روی عضله گردن او دست بزنید، توده نرمی را احساس می کنید که البته بعد از شش ماه از بین می رود. در چنین حالتی نوزادتان از بالای شانه به شما نگاه می کند و با چشمش شما را دنبال نمی‌کند.

زیرا نمی تواند سر خود را بچرخاندمعمولا در چنین حالتی نمی تواند از یک سمت شیر بخورد و فقط یک پهلو را انتخاب می کند و آن را تغییر نمی دهد و چرخیدن برایش دشوار است

علت کجی گردن در نوزاد و روش درمان آن
اگر فرزند شما هر یک از این علائم را دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بتواند با معاینه و چرخاندن سر کودکتان، متوجه این وضعیت بشود و علت و درمان کجی سر نوزاد را به شما بگوید.

البته اسکن، تصویربرداری و سونوگرافی هم انجام می‌ شود تا علت کجی گردن مشخص باشد.

علت کجی گردن چیست؟

مهمترین مسئله این است که شما علت و درمان کجی گردن نوزاد را بدانید. به طور کل تحقیقات نشان می‌دهد از هر پنج نوزادی که به کجی گردن مبتلا می شوند، یک نفر آنها در مفصل ران خود دچار مشکل است که ممکن است این دو مورد با یکدیگر ارتباط مستقیم داشته باشند.

البته گاهی اوقات شما هرچقدر هم که بگردید، علت پزشکی را پیدا نمی‌کنید اما به هر حال مشکلاتی مثل عفونت، شکستگی استخوان، واکنش آلرژی و حساسیت به بعضی از دارو ها، بیماری های ژنتیکی مثل نشانگان دان و اختلالات مربوط به استخوان گردن هم می تواند عامل ایجاد این مشکل باشد.

کجی گردن نوزاد را چگونه باید درمان کرد؟

بعد از اینکه علت را شناسایی کردید، باید به سراغ درمان بروید. برای فهمیدن علت و درمان گردن کجی نوزاد می توانید از خدمات پرستاری کمک بگیرید؛ اما به طور کل کارهایی که می توانید انجام دهید، شامل موارد زیر است:

  • نوزاد را مجبور کنید تا عضلات گردن خود را بکشد که البته پزشک به شما توضیح می دهد چگونه این کار را انجام دهید. تمریناتی که پزشک برایتان تجویز کرده را به طور منظم به انجام برسانید. این تمرینات باعث می شود تا عضلات سفت تر شود و تقویت گردد. مثلاً برای اینکه او را ترغیب به انجام تمرین کنید، شیشه شیر یا سینه خود را برای شیر دادن به گونه‌ای در برابرش قرار دهید که مجبور باشد بچرخد.

علت کجی گردن در نوزاد و روش درمان آن

  • با کودک به گونه ای بازی کنید که دست و پای خود را بالا بیاورد. انجام این کار باعث می شود تا عضلات ران او هم تقویت شود که در بهبودی گردنش هم موثر است‌.
  • نوزادتان را روی شکم خود نگه دارید که این حالت باعث تقویت عضلات کمر و گردن می شود و مانع از کج شدن سر او خواهد شد. بهتر است که چهار مرتبه در روز و هر بار ۱۵ دقیقه او را روی شکم خود نگه دارید.
  • در کنار تمرینات خانگی که انجام می دهید، می توانید به متخصص فیزیوتراپی هم مراجعه کنید. البته برای تشخیص علت و درمان کجی گردن نوزاد می توانید از اعزام پرستار هم کمک بگیرید تا او در خانه از کودک شما مراقبت کند و مطمئن هم باشید که بعد از ۶ ماه تمرینات کششی به طور کامل درمان می شود.

کلام آخر

با وجودِ توضیحات متن بالا متوجه شدید که تمرینات کششی چقدر برای علت و درمان کجی گردن نوزاد موثر است. سایت پرستار آراد هم در پیدا کردن پرستار بیمار به شما کمک می ‌کند و یک موسسه پرستاری کاملاً قابل اعتماد است.

پیشنهاد مطالعه: کمک به درمان خانگی آرتروز گردن به کمک پرستار در منزل

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست