1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. پرستار کودک مبتلا به سندرم داون
پرستار کودک مبتلا به سندرم داون

پرستار کودک مبتلا به سندرم داون

سندورم داون که در اصطلاح عامیانه سندرم داون عنوان می شود، یکی از شرایطی است که موجب تاخیر در رشد جسم و روان فرد می شود.

در سندرم داون، کودک کروموزوم اضافه دارد. کروموزوم 21 ام این کودکان یک کپی اضافه دارد. به موجب اضافه بودن کروموزوم 21 در این کودکان، آن را تحت عنوان تریزومی 21 نیز می خوانند.

این شرایط، عموما شرایطی دائمی برای این افراد می باشد. اما این دسته از افراد و همچنین خانواده های آن ها باید بدانند که مبتلایان به سندرم داون، می توانند زندگی سلامت و کاملی را تجربه نمایند.

درباره این سندرم، پیشرفت های چشمگیری رخ داده است.

پرستاری از کودکان مبتلا به سندرم داون، نیازمند دانش و اطلاع از نوع برخورد با این افراد می باشد. به همین جهت در این مطلب به نکات مهم در پرستاری این کودکان و نحوه تعامل پرستار کودک با مبتلایان به سندرم داون می پردازیم.

پرستار کودک مبتلا به سندرم داون

علل بروز سندرم داون چیست؟

زمانی که تولید مثل انجام می گیرد، مادر و پدر ژن های خود را به فرزندانشان انتقال می دهند. ژن هایی که انتقال پیدا می کنند، کروموزوم هایی را به همراه دارند.

موقع رشد سلول های کودک، مجموعا 46 کروموزوم توسط آن های دریافت می شود. از این 46 کروموزوم، 23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر به فرزند منتقل می شود.  اما در مبتلایان به سندرم داون، کروموزوم 21 ام، یک کپی اضافه دارد و همین کروموزوم اضافه موجب اشکالاتی در مغز و خصوصیات جسمی کودک می گردد.

لازم به ذکر استکه بر اساس آمار، از هر 700 کودک متولد شده در آمریکا، 1 کودک به سندرم داون مبتلا می باشد.

پرستاری از کودک مبتلا به سندرم داون

این کودکان ممکن است در زندگی با چالش های مختلفی رو به رو شوند. پرستاری مناسب از این کودکان می تواند آن ها را آماده برای حضور در جامعه کند.

علاوه بر شرایط حضور در اجتماع، مبتلایان به سندرم داون استعداد بیماری های قلبی و تنفسی نیز دارند. به همین جهت زمانی که استفاده از خدمات پرستاری و پرستار کودک انجام می شود، نیاز است که شخص با این عارضه ها آشنا باشد.

مبتلایان به سندرم داون، عموما ناتوانی ذهنی نیز داشته و به همین جهت پرستار باید با این شرایط کودکان نیز آشنایی داشته باشد.

به موجب ناتوانی ذهنی که عموما در این کودکان بروز می دهد، سرعت یادگیری آن ها نیز کم تر می باشد. کودکان مبتلا به سندرم داون سرعت رشد کمتری دارند.

پیشنهاد مطالعه: همه چیز راجع به هانتینگتون

اگر از خدمات پرستار در منزل استفاده می کنید، پرستار باید فارغ از شرایط کودک، حقوق طبیعی وی را در نظر داشت باشد.

پرستار کودک مبتلا به این سندرم، اگر بتواند در شناخت توانایی ها و استعداد های کودک به او کمک کند، نقش موثری را در زندگی او ایفا خواهد کرد.

علیرغم نوعی ناتوانی ذهنی در این کودکان، این کودکان می توانند استعداد ها و توانایی هایی داشته باشند و شناسایی آن توسط این پرستار کمک خوبی برای آن ها خواهد بود.

پرستار کودک مبتلا به سندرم داون

شرایط روحی روانی کودکان مبتلا به سندرم داون چگونه است؟

کودکان مبتلا به این سندرم همانند سایر افراد، با یک دیگر متفاوت هستند. احساسات، روحیه و شرایط روانی آن ها نیز می تواند متفاوت باشد. به همین پرستار کودک مبتلا به این سندرم، باید احساسات این کودکان را همواره مورد توجه قرار دهد.

شرایط زندگی اجتماعی برای کودکان مبتلا به سندرم داون

کودکان مبتلا به این سندرم، ممکن است در زندگی اجتماعی دچار چالش های زیادی شوند. در گروه ها و اجتماعات مختلف ممکن است این کودکان پذیرفته نشوند. به همین جهت اطرافیان و خانواده این کودکان همواره باید نقش حمایتی را در برخورد این کودکان با موانع مختلف داشته باشند.

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد مبتلا به سندرم داون در سنین بزرگسالی می توانند کمک های بزرگی در جامعه باشند. به همین جهت تصور و دید نامناسب مردم به این افراد نباید موجب جلوگیری رشد و پیشرفت آن ها شود.

جمع بندی

اختلال سندرم داون، یک اختلال ژنتیکی است که پیشبینی می شود سالانه 3000 کودک در ایران با این اختلال متولد شوند.

سندرم داون بر اثر کپی شدن کروموزوم 21 ام در این کودکان بروز پیدا می کند.

پرستاری از کودکان مبتلا به این سندرم، نیازمند آشنایی و دانش کافی پرستار درباره مواجه با این کودکان است.

توجه به احساسات، استعداد ها و نیاز های این کودکان همواره باید مورد توجه پرستار کودک باشد.

مبتلایان به سندروم داون در بزرگسالی می توانند افراد مفیدی برای جامعه شوند. به همین جهت نباید به موجب بروز این اختلال در آن ها، استعداد ها و توانایی های آن ها را دست کم گرفت.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست