1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مقالات عمومی
  4. دلایل ناشتا بودن قبل از عمل جراحی چیست؟ چرا باید ناشتا باشیم؟
دلایل ناشتا بودن قبل از عمل جراحی چیست؟

دلایل ناشتا بودن قبل از عمل جراحی چیست؟ چرا باید ناشتا باشیم؟

ناشتا بودن قبل از عمل جراحی از دستورات پزشکان است که به طور معمول ۸ الی ۱۲ ساعت قبل از عمل جراحی به بیماران توصیه می ‌کنند، ناشتا باشند.

و حتی در چنین شرایطی نباید میان وعده و حتی یک آب نیز بخورند، زیرا در صورت نوشیدن و خوردن عمل جراحی لغو یا به تعویق خواهد افتاد.

دلایل زیادی مبنی بر این امر وجود دارد که بسیار ضروری و مهم است، بنابراین اگر قصد انجام عمل جراحی دارید، با توجه به توصیه پزشک از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

در چنین مواقعی پرستار بیمار می تواند توصیه های لازم را به خانواده و بیمار ارائه دهد. تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

دلایل ناشتا بودن قبل از عمل جراحی

به طور معمول پزشکان انجام اکثر جراحی ها را در صبح برنامه‌ ریزی می‌ کنند، زیرا افراد به طور میانگین ۸ الی ۱۲ ساعت خواب شبانه داشته اند  و چیزی میل نکرده‌اند که آخرین وعده غذایی آن ها شام شب قبل از جراحی بوده است.

چرا ناشتا بودن قبل از عمل جراحی اهمیت دارد؟

پزشک در روز جراحی و تا هنگامی که عمل جراحی به پایان نرسد به بیمار اجازه مصرف چیزی از طریق دهان را نمی‌ دهند، برای انجام اکثر اعمال جراحی لازم است که روده بیمار از قبل آماده باشد.

که باید تمام غذا و مدفوع از دستگاه گوارش او خارج گردد، که برای این مورد باید بیمار طبق برنامه و زمانبندی مشخص هیچگونه ماده غذایی نخورد.

در ادامه مطالب اطلاعات بیشتری در زمینه دلایل ناشتا بودن قبل از عمل جراحی ذکر شده است، به طور معمول دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد.

که یکی از مهمترین آنها این است که در برخی مواقع در صورت وجود غذا در معده مشکلات جدی در زمان بیهوشی رخ می‌ دهد:

اسپیراسیون تنفسی

اسپیراسیون تنفسی به معنای وارد شدن مایع، غذا، ترشح، برگشت محتویات خارجی و جسم خارجی به مجرای تنفسی است، که اگر در زمان  بیداری مشکلی رخ دهد ممکن است فرد به حالاتی مانند استفراغ، تهوع و سرفه دچار شود و ماده از راه سرفه خارج گردد.

اما در زمان بیهوشی بدن قادر به نشان دادن واکنش به آسپیراسیون نیست و نمی تواند از طریق سرفه مواد را از دستگاه تنفسی خارج کند، زیرا عضلات به طور مصنوعی فلج هستند و درصد تبدیل آسپیراسیون به پنومونی آسپیراسیون افزایش می یابد، که عفونت ریه را در پی دارد. اکثر اوقات آسپیراسیون در زمان بیهوشی عمومی رخ می دهد.

تهوع و استفراغ

یکی از شایع ترین عوارض عمل جراحی تهوع و استفراغ می باشد، که پیشگیری از آن بسیار ساده خواهد بود، اگر در زمان بیهوشی فرد معده خالی داشته باشد به راحتی از بروز تهوع و استفراغ جلوگیری خواهد شد.

لازم به ذکر است که جهت کنترل تهوع و استفراغ دارو های زیادی موجود هستند، اما پیشگیری بهتر از بروز مشکل خواهد بود.

اگر افراد قبل از انجام عمل جراحی غذا مصرف کنند، امکان دارد در زمان بیهوشی غذا یا مایعات موجود در معده را استفراغ کرده که در چنین شرایطی استفراغ وارد ریه ها می شود، بنابراین برای پیشگیری از چنین اتفاقی باید قبل از عمل جراحی ناشتا بود.

آماده سازی روده قبل از عمل جراحی

افرادی که عمل جراحی دستگاه گوارش را انجام می دهند اگر در زمان عمل مقداری غذا در روده آنها باشد، امکان پیچیده شدن عمل جراحی وجود دارد که عفونت را به همراه دارد، معمولاً پزشک در صورت مصرف مایعات و غذا توسط بیمار قبل از عمل، جراحی را لغو یا به تعویق می ‌اندازد.

در اکثر مواقع قبل از انجام عمل جراحی دستگاه گوارش آماده می ‌شود، بنابراین اگر بیمار بعد از آماده سازی روده میزان اندکی غذا مصرف کرده باشد هیچ گونه کاری برای تخلیه دستگاه گوارش قابل انجام نمی باشد.

پس ناشتا بودن قبل از عمل جراحی یک نکته بسیار حائز اهمیت است که افراد باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، در صورتی که خانواده‌ ها برای مراقبت از بیمار خود پرستار در منزل را استخدام کرده اند، پرستار نکات مهم را در اختیار آن ها قرار خواهد داد.

سخن پایانی

در مطالب بالا متوجه شدید که ناشتا بودن قبل از عمل جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است، که پزشکان دلایل متعددی برای آن در نظر گرفته اند، بنابراین طبق توصیه پزشک باید ۸ الی ۱۲ ساعت قبل از عمل جراحی ناشتا بود.

4.2/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست