1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد
معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد

معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد

ماهی از جمله غذاهای بسیار پر طرفدار در سراسر جهان است. به خصوص ساکنین نواحی نزدیک به دریا، ماهی را به عنوان یکی از غذاهای اصلی شان مصرف می کنند.

ماهی از جمله پر خاصیت ترین غذا ها می باشد. مزایای ماهی قدری زیاد است که متخصصان تغذیه همواره مصرف آن را توصیه می نمایند.

اما همانند بسیاری از مواد غذایی، ماهی هم می تواند معایبی داشته باشد. مصرف ماهی برای برخی افراد توصیه نشده و می تواند مضر باشد.

در ادامه بررسی مزایای ماهی می پردازیم.

معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد

معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد

مصرف ماهی چه مزایایی دارد؟

به طور کلی، انواع ماهی های خوراکی، برای سلامتی مزایایی دارند. مواد مغذی موجود در ماهی ها، کمک به پیشگیری از بیماری ها و … از جمله مزایای ماهی می باشد.

ماهی ها مواد مغذی زیادی دارند

ماهی مواد مغذی ای به بدن می رساند که عموما افراد دچار کمبود این مواد غذایی هستند. پروتئین های ماهی، پروتئین های مفیدی است و ماهی ها مواد دیگری نظیر ید و ویتامین های مختلف دارا می باشند.

مصرف چربی های اشباع برای سلامتی مضر می باشد. اما بر خلاف چربی های اشباع، جالب توجه است که ماهی های چرب سالم ترین انواع ماهی محسوب می شوند. ویتامین D موجود در ماهی، حل شده در چربی آن است. همچنین اسید های چرب امگا-3 نیز در ماهی چرب بیشتر یافت می شود. به همین جهت این چربی ها سرشار از مواد مغذی هستند.

ماهی می تواند موجب جلوگیری و کاهش خطر سکته مغزی و قلبی گردد

همواره یکی از علل مرگ و میر در دنیا، سکته های قلبی و مغزی می باشند. مصرف ماهی می تواند موجب سلامت قلب شود.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، افرادی که ماهی را همواره در رژیم غذایی خود داشته اند، در مقایسه با سایرین میزان کم تری در معرض انواع سکته های مغزی و قلبی هستند. مصرف ماهی می تواند از مرگ در اثر بیماری های قلبی جلوگیری نماید.

ضرورت مصرف ماهی در دوران رشد

یکی دیگر از مزایای مصرف ماهی، برای کسانی است که در دوره رشد قرار دارند.

در کنار این افراد، به خانم های حامله نیز توصیه به مصرف اسید های چرب امگا-3 شده است. لازم به ذکر است که برخی از ماهی ها جیوه بسیاری دارند و بدین منظور مصرف ماهی و نوع آن را همواره با پزشک خود مطرح نمایید.

از جمله ماهی های که جیوه کمتری در مقایسه با سایر ماهی ها دارند، ماهی های سلمون، ساردین، قزل آلا و … می باشد. در کنار این نکته، توصیه به خانم های باردار این است که مصرف ماهی در هفته بیش از 340 گرم نگردد. همچنین این خانم ها باید از غذاهایی نظیر سوشی که ماهی خام است خودداری نمایند.

تاثیرات ماهی در مغز

یک خاصیت شگفت انگیز ماهی این است که با مصرف این ماده غذایی، ماده خاکستری مغز بیشتر شده و همچنین از زوال مغز نیز تا حد زیادی جلوگیری به عمل می آورد.

به طور کلی، افزایش سن باعث کهولت و کم شدن عملکرد مغز می گردد. مصرف ماهی این موضوع را می تواند کمتر کند. به همین جهت همواره توصیه می شود که مصرف ماهی به صورت منظم انجام شود.

خواص ماهی در درمان افسردگی

یکی دیگر از مزایای ماهی، جلوگیری از بروز افسردگی و شاد تر شدن فرد است. البته مصرف ماهی به عنوان یک درمان افسردگی توصیه نمی شود و فقط می تواند نقش پیشگیری داشته و افسردگی های خفیف را بهبود بخشد.

معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد

معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد

حفاظت ماهی از بینایی

افزایش سن، مشکلات مختلفی را پی دارد. یکی از مشکلات کاهش قدرت بینایی است. مصرف منظم ماهی می تواند کاهش قدرت بینایی را در سنین سالمندی جلوگیری کند.

بهبود وضعیت خواب

یکی دیگر از مزایای ماهی، بهبود وضعیت خواب افراد است.

اختلالات خواب، افراد زیادی را درگیر خود می کند و ماهی برای رفع این اختلالات کمک بسزایی خواهد کرد. دلیل این امر نیز بیشتر به موجب ویتامین دی موجود در ماهی می باشد.

معایب ماهی چیست؟

در کنار مزایای ماهی، این غذا معایبی نیز دارد که برخی از آن ها را عنوان می کنیم. البته بیشتر این معایب، شرایط خاصی را شامل می شود و مزایای ماهی در مقایسه با معایب آن بسیار بیشتر است.

  • مصرف ماهی بهتر است در شب انجام نشود.
  • مصرف بیش از حد ماهی می تواند مشکلات مختلفی را در پی داشته باشد.
  • افرادی که مزاج و سرد دارند، بهتر است از مصرف ماهی خودداری نمایند.
  • مصرف ماهی همراه لبنیات و تخم مرغ مضر است.
جمع بندی

ماهی از جمله پر خاصیت ترین مواد غذایی است. ماهی سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها است که کمبود های بدن را تا حد زیادی جبران می کند.

در کنار این ها، ماهی می تواند از برخی بیماری ها و علائم آن ها پیشگیری کرده و موجب سلامت بیشتر افراد شود.

ماهی برای برخی افراد و شرایط خاص مناسب نیست و این از جمله معایب این غذا محسوب می شود.

همان‌طور که مستحضر هستید در این مقاله بر معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد مانور دادیم. اما برای کسب خدمات پرستاری کودک و آگاهی بیشتر در رابطه با پرستار سالمند و این مسائل توصیه می‌کنیم، به سایت و مؤسسه پرستاری، پرستار آراد مراجعه کنید و با گرفتن مشاوره از روان‌شناسان شرایط مطلوبی را برای رشد کودک و استخدام پرستار فراهم آورید.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد رژیم غذایی مدیترانه ای

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست