1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مقالات بیماری ها
  4. مشکلات بعد از شیمی درمانی چیست؟
مشکلات بعد از شیمی درمانی

مشکلات بعد از شیمی درمانی چیست؟

مشکلات بعد از شیمی درمانی: یکی از روش‌های درمانی متداول که برای درمان اکثر سرطان ها به کار میرود، شیمی درمانی است.

داروی مورد استفاده در شیمی درمانی اثر قوی دارد که به سایر سلول های بدن نیز آسیب می رساند، زیرا همانطور که مستحضر هستید داروی شیمی درمانی به سلول های پیشرونده حمله می‌کند و مانع افزایش و تشدید آن ها می شوند.

زیرا همانطور که می‌دانید  سلول‌های سرطان در حال رشد هستند وبرخی دیگر از سلولهای بدن نیز به طور مداوم در حال رشد می باشند و هنگامی که دارویی برای درمان و رفع مشکلات بعد از شیمی درمانی تجویز شود به سلول‌های سالم نیز حمله‌ور می‌شوند.

اگر شما نیز در منزل خود دارای بیمار سرطانی هستید که پزشک انجام شیمی درمانی را برای او در نظر گرفته است، می توانید از خدمات پرستار بیمار در منزل بهره مند شوید.

تا با انجام اقدامات لازم در روند بهبود بیمار شما تاثیرگذار باشد، در ادامه مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه مشکلات بعد از شیمی درمانی به دست بیاورید.

مشکلات بعد از شیمی درمانی چگونه رخ می دهد؟

شیمی درمانی روی سلولهای فعال اثر دارد، که در برخی مواقع روی سلولهای فعال بدن نیز تاثیرگذار می‌باشد و مشکلاتی برای فرد به همراه خواهد آورد.

برخی از مشکلاتی که بعد از شیمی درمانی برای افراد رخ می‌دهد شامل آسیب به فولیکول ، آسیب سلولهای تشکیل دهنده خون در مغز استخوان و آسیب به سلول‌های دهان و دندان دستگاه گوارش می گردد.

مشکلات بعد از شیمی درمانی چگونه رخ می دهد؟

حتی در برخی مواقع داروهای مورد استفاده در درمان و رفع مشکلات بعد از شیمی درمانی به قلب، کلیه و مثانه آسیب وارد می‌کند که جهت کنترل آن می‌توان از سایر داروها استفاده کرد، در ادامه مطالب چند مورد از رایج‌ترین مشکلات بعد از شیمی درمانی بیان شده است:

همانطور که می‌دانید پزشکان برای درمان بیماری های متفاوت داروهای مختلفی را تجویز می‌کند، که یکی از تاثیر گذار ترین روشهای درمانی برای درمان سرطان های متفاوت شیمی درمانی است.

که مشکلاتی را برای فرد به همراه خواهد داشت، اما لازم به ذکر است که تمام مشکلات شیمی درمانی در افراد یکسان می باشد و در هر فردی متفاوت است حتی در برخی مواقع برای فرد هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

اما در کل چند مورد از مشکلات رایج بعد از شیمی درمانی در ادامه ذکر شده است:

 خستگی بدن

یکی از رایج ترین مشکلات بعد از شیمی درمانی خستگی و بی حالی می باشد.

بدن درد

اکثر افراد پس از انجام شیمی درمانی با درد زیادی مواجه می‌شوند که شامل سردرد، دل درد و درد عضلانی می گردد به طور معمول پزشک جهت تسکین دردها از داروهای مسکن استفاده می کند.

زخم دهان و گلو

داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی موجب ایجاد زخم در دهان و گلوی فرد می شود، به طور معمول زخم در دهان و گلو بعد از ۵ تا ۱۴ روز از درمان رخ می‌دهد، که با استفاده از رژیم غذایی مناسب و تمیز نگه داشتن دهان و گلو می توان ریسک ابتلا به زخم ها را کاهش داد، این زخم عفونی هستند که پس از اتمام دوره درمان بهبود می یابند.

اسهال

بعضی از عوارض بعد از شیمی درمانی موجب شل و آبکی شدن حرکات روده می‌شود، که با استفاده از روش‌های درمانی مناسب میتوان از کم آبی در بدن جلوگیری کرد و همچنین سلامتی سایر اعضای بدن را نیز حفظ کرد.

تهوع و استفراغ

یکی دیگر از مشکلات شایع بعد از انجام شیمی درمانی تهوع و استفراغ است به شدت آن، به دوز و میزان مصرف دارو بستگی دارد، که جهت درمان آن استفاده از داروهای مناسب قبل و بعد از شیمی درمانی تاثیرگذار خواهد بود.

یبوست

داروهای شیمی درمانی برای فرد یبوست را به همراه خواهد داشت، که موجب کند شدن حرکت روده می‌شود، بنابراین جهت حفظ سلامت دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن باید با مصرف آب کافی و رژیم غذایی مناسب این مشکل را برطرف کرد، همچنین برخی مواقع داروهای ضد درد نیز در تشدید یبوست فرد تاثیرگذار هستند.

سخن پایانی

در مطالب بالا متوجه شدید که بعد از انجام شیمی درمانی مشکلات زیادی برای افراد به وجود می‌آید، که با استفاده از اقدامات لازم می توان این مشکلات را کنترل و درمان کرد.

بهترین پیشنهاد برای خانواده‌ها استخدام پرستار در منزل است. این افراد با توجه به اطلاعات به دست آورده در رابطه با انواع مشکلات بعد از شیمی درمانی، بهترین خدمات را ارائه می دهند.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست