1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت لکنت زبان در کودکان و درمان آن
علت لکنت زبان در کودکان و درمان آن

علت لکنت زبان در کودکان و درمان آن

یکی از مشکلات رایج در میان کودکان لکنت زبان است. البته که این‌ مورد در کودکانی بین سنین 2 تا 5سال بسیار عادی بوده و جای نگرانی ندارد.

این بازه زمانی سنی و دوره بسیار اساسی در رشد گفتار زبانی کودک به حساب می‌آید. لکنت ممکن است که چندین هفته یا چندین ماه به طول بیانجامد.

اکثر اوقات این مشکل با بزرگ شدن کودکان رفع می‌شود و تعداد کمی  از کودکان در بزرگسالی نیز دچار این اختلال گفتاری هستند.

در هرصورت به دریافت اطلاعات در مورد علت لکنت زبان در کودکان و درمان آن می‌تواند به شما کمک بسزایی کند و این مشکل را تا حد بسیار زیادی برطرف کند.

امروزه  والدین روی تک‌ تک رفتارها و همچنین مشکلات کودکان خود حساسیت زیادی دارند.

در حقیقت و وجود کوچک‌ترین اختلالی در حرف زدن و یا رفتار کودک می‌تواند پدر و مادر را نگران کرده و به‌ دنبال راه‌های مختلفی بیندازد.

لازم است بدانید که وجود یک پرستار کودک در منزل برای چنین مواردی بسیار مفید خواهد بود. در حال‌ حاضر در سراسر کشور مؤسسه پرستاری متعددی وجود دارد که می‌تواند افراد حرفه‌ای و متخصص خود را به منزل شما اعزام کرد تا بتواند ارتباط خوبی با کودک برقرار کنند.

وجود چنین افرادی باعث حل مشکلاتی نظیر لکنت  زبان، اختلالات رفتاری و… می‌شود. بنابراین حتما به این‌ مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

علت لکنت زبان در کودکان و درمان آن

لکنت زبان

بر اساس گفته‌های مؤسسه ملی ناشنوایی و دیگر اختلالات، لکنت زبان جزء اختلالات گفتاری بوده که درحال‌ حاضر بیش‌از سه میلیون از افراد  در آمریکا را درگیر کرده‌ است.

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که گفتار عادی با کشیده شدن صداو تکرار کلمات به‌ صورت غیرعادی انجام شود.

لکنت زبان در کودکان با عنوان‌ های گرفتگی زبان و یا من‌ و من نیز معروف است و می‌ تواند از نظر و فرکانس و شدت نیز بالا بوده و یا به‌ صورت خفیف باشد.

در برخی اوقات حرف زدن در برابر گروه و یا به‌ صورت تلفنی این مشکل را شدت می‌دهد و همچنین کار هایی  نظیر آواز خواندن باعث شده تا لکنت زبان او کاهش پیدا کند.

استرس نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در تشدید این مشکل بوده و ممکن است علاوه‌بر اختلال در گفتار باعث اختلالات فیزیکی نیز در کودکان و یا بزرگسالان شود.  در ادامه به بررسی علت لکنت زبان در کودکان می‌پردازیم.

بررسی علت لکنت زبان در کودکان

تا به امروز متخصصین ب ه‌صورت قطعی دلیل اصلی لکنت زبان در کودکان را ندانسته‌اند. اما اکثر آن‌ها بر این اعتقاد دارند که اختلالات گفتاری ممکن است بنا به دلایل گوناگونی باشد.

درواقع عواملی می‌تواند در وجود این مشکل در کودکان و یا بزرگسالان مؤثر واقع شود که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات ژنتیکی

اغلب کارشناسان این نظر را دارند که لکنت زبان یک مشکل ژنتیکی است. بیش‌ از 50 درصد از همه افرادی که به این مشکل دچار هستند، دارای یکی از اعضای خانواده نزدیک هستند که به لکنت مبتلا می‌ باشد.

عامل‌های عصبی

بر اساس تحقیقاتی که وجود دارد که ثابت شده که مغز افرادی که دارای لکنت زبان هستند، از افرادی که دچار این مشکل اختلال رفتاری نیستند متفاوت می‌ باشد.

در برخی اوقات به‌ نظر می‌آید که مشکلاتی در چگونگی انتقال زبان از طریق مغز موجود می‌باشد.  البته که دانشمندان به‌طور دقیق در خصوص این مسائل مطمئن نیستند.

لکنت زبان رشدی

اکثر کودکان خردسال از سن یک‌ سالگی تا دوسالگی کم‌ کم و به‌تدریج مهارت‌های گفتاری را راد یاد می‌گیرند و  دچار لکنت زبان می‌شوند. این‌ مورد کاملاً طبیعی بوده و جای هیچ‌ گونه نگرانی ندارد.

علت لکنت زبان در کودکان و درمان آن

درمان لکنت کودک

اکثر والدین با مشاهده لکنت زبان کودک خود دچار نگرانی شده‌اند و عده‌ای نیز این  مشکل چندان جدی نمی‌گیرند.

در واقع پدر مادرها میلی به انجام کارهایی نظیر گفتاردرمانی ندارند؛ چراکه نمی‌خواهند نسبت‌به اختلال گفتاری کودک خود آگاهی پیدا کنند.

کارشناسان بر این باورند که اگر فرزندان بیشتر از سه سال سن داشته و دارای لکنت باشند، به‌ احتمال زیاد باید به‌ دنبال راه‌هایی برای درمان آن ها بود.

به این دلیل که کودک مبتلا ممکن است که دچار یک رشد موقع موقتی شده باشد.

در چنین شرایطی دریافت کمک از یک متخصص گفتاردرمانی می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد. کسانی که در این زمینه به فعالیت می‌پردازند، می‌توانند تشخیص بدهند که آیا کودک به گفتاردرمانی نیاز دارد یا خیر!

پیشنهاد مطالعه: آموزش مهارت های ریاضی به کودکان نوپا

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست