1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت خجالتی بودن کودک در اجتماع
علت خجالتی بودن کودک در اجتماع

علت خجالتی بودن کودک در اجتماع

علت خجالتی بودن کودک در اجتماع

در تعریف خجالتی بودن باید گفت که خجالت کشیدن حالتی است که در فرد به حالت ترس و یا ناراحتی بروز می کند. خجالت در کودکان عموما در موقعیت های  به خصوص در زمانی که غریبه ای حضور دارد بیشتر می گردد. به طور کلی خجالتی بودن و کمرویی در بسیاری از کودکان تا حدی وجود دارد. اما در برخی از کودکان این مشکل در حدی است که موجب ایجاد محدودیت زیاد در آن ها می گردد. به همین جهت در این دسته از کودکان توصیه می شود که والدین به دنبال راهکاری برای بر طرف کردن خجالت در کودکان باشند. چرا که در اثر این خجالت می تواند آسیب های ثانوی به کودک وارد کند و یا حق او پایمال گردد.

معرفی علل خجالتی بودن کودک

در برخی از کودکانی که خجالتی Shy هستند، افزایش سن و سنین جوانی می تواند این خجالت را در آن ها از بین ببرد. اما در برخی دیگر نیز در صورت عدم بهبود شرایط در کودکی، ممکن است در بزرگسالی همچنان این افراد خجالتی باشند. خجالتی بودن کودک علل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی 9 علت خجالتی بودن کودک در اجتماع می پردازیم.علت خجالتی بودن کودک در اجتماع

ژنتیک یکی از علل خجالتی بودن کودک

ژنتیک نقش بسزایی را در شخصیت و احساسات فرد می گذارد. یکی از علت های خجالتی بودن کودک در اجتماع، رشته در ژنتیک او دارد و در واقع می توان گفت این دسته از کودکان از ابتدا خجالتی به دنیا پا می گذارند.

شخصیت حساس کودک

کودکانی که شخصیت حساسی دارند، احتمال این که خجالتی شوند بیشتر است. چرا که این کودکان به راحتی آزرده خاطر می شوند و به همین جهت در مقایسه با سایر کودکان خجالتی تر هستند.

تقلید رفتاری

از دیگر علت های خجالتی بودن کودک در اجتماع، تقلید رفتاری است. این تقلید عموما از اطرافیان و کسانی که بیش از همه با کودک در ارتباط هستند انجام می شود. والدین کودک نیز به همین جهت، تاثیر زیادی در این تقلید رفتاری می گذارند. در واقع می توان گفت احتمال خجالتی شدن در کودکانی که والدین خجالتی دارند در مقایسه با سایر کودکان بیشتر است. دلیل این امر، تقلید کودک از رفتار والدین خجالتی شان است.

نقش خانواده در خجالتی شدن کودک

علاوه بر تقلید رفتاری کودک از والدین خجالتی، یک سری الگوهای تربیت نیز در خجالتی شدن کودک تاثیر می گذارند. برخی از والدین نقش حامی برای کودکشان ندارند و همین امر موجب احساس عدم امنیت و خجالتی شدن کودک می شود. در مقابل، کودکانی که بیش از نقش مراقبتی از کودکان دارند نیز می توانند او را خجالتی بار بیاورند. دلیل این امر این است که کودک نمی تواند خود را در موقعیت های جدید کنترل کند و دچار ترس می شود.

عدم تعاملات اجتماعی کودک

حضور در اجتماع و انجام تعاملات اجتماعی برای کودکان یک امر ضروری است. به همین جهت کودکانی که تعاملات اجتماعی مناسبی ندارند، ممکن است خجالتی شوند. شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

رفتار نامناسب با کودک

برخی کودکان در معرض رفتار های نامناسب توسط اطرافیانشان هستند. این اطرافیان می تواند پدر، مادر، خواهر یا برادر و حتی دوست و آشنا باشد. کودکانی که در معرض این رفتار ها هستند، احتمال دارد کمرو و خجالتی شوند.

تحت فشار قرار دادن کودک

زمانی که کودک تحت فشار های مختلف برای کسب موفقیت قرار می گیرد، همواره ترس عدم موفقیت در وی وجود دارد. این ترس از شکست می تواند کودک را فردی خجالتی به بار آورد.

انزوای کودک

کودک ممکن است به موجب علل مختلفی نظیر لباس نامناسب، عدم رعایت مناسب بهداشت و … از گروه های مختلف دوستی هم سن و سالانش طرد شود. این انزوای کودک می تواند باعث خجالتی شدن او شود. علاوه بر این گروه های دوستی مختلف، طرد از خانواده، فامیل و آشنایان نیز می تواند موجب این امر شود.

احساس تنهایی، از علل خجالتی بودن کودک در اجتماع

طرد کودک همواره مستقیم نیست. این طرد و جدایی از دیگران می تواند به صورت غیرمستقیم باشد. برای مثال در تیم کشی های بازی های دست جمعی، زمانی که کودک انتخاب نشده و یا آخرین نفر انتخاب می شود، این امر می تواند باعث خجالتی بودن وی شود. گاهی نیز عدم دعوت کودک به دورهمی و جمع های دوستانه موجب این موضوع می شود. احساس تنهایی در اثر این موضوعات می تواند کودکان را خجالتی کند.

جمع بندی

خجالت و کمرویی در بسیاری از کودکان وجود دارد. اما شدت این خجالتی بودن است که اهمیت توجه به آن را مشخص می کند. در کودکان مختلف علل خجالتی شدن متفاوت است. از علل خجالتی شدن کودکان، ژنتیک، حساسیت کودک، انزوا، طرد شدن، قرارگیری در معرض رفتار نامناسب و … می باشد.

پیشنهاد مطالعه : 6 اشتباه والدین که منجر به بروز حسادت در کودکان می شود

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست