1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت آفت دهان در کودکان و درمان آن
آفت دهان در کودکان

علت آفت دهان در کودکان و درمان آن

علت آفت دهان در کودکان و درمان آن

آفت دهان چیست؟ علت آفت دهان Canker sores در کودکان و درمان آن چه می باشند؟ پرستار کودک در منزل از چه راهکارهایی برای درمان آفت دهان کودک می تواند استفاده کند؟ یکی از شایع ترین و متداول ترین انواع بیماری هایی که برای کودکان و بزرگسالان به وجود می آید و هر کسی در طول زندگی خود با آن مواجه شده است، آفت دهان شناخته می شود.

آفت  دهان به صورت کلی نقاط سفید رنگ دردناکی هستند که بر روی بخش های مختلف لثه پدیدار می شوند و باعث بروز درد و التهاب در لثه می گردند. به گونه ای که کودک در حین مصرف مواد غذایی و یا نوشیدنی دچار مشکل می شود و درد ناشی از آفت برای او مزاحمت ایجاد می کند. در موسسه پرستاری آراد سعی می کنیم که تا حدودی این بیماری را به همراه علت و راه های درمانی آن برایتان بررسی کنیم.

علت آفت دهان در کودکان و درمان آن

بررسی علت آفت دهان در کودکان و درمان آن

از شایع ترین عللی که باعث بروز آفت دهان در کودکان می شوند باید به مواردی از قبیل زیر اشاره کرد:

  • عفونت کردن و یا خراب شدن دندان های کودک
  • حساسیت کودک به مواد غذایی
  • بروز مشکلات مربوط به اختلال سیستم ایمنی بدن
  • و…

در میان تمامی عللی که باعث بروز این مشکل می شوند، شایع ترین انها عفونت کردن و یا خراب شدن دندان های کودک است. زیرا کودکان معمولا به استفاده از مسواک علاقه ای ندارند و از انجام این کار فرار می کنند که این مساله باعث خراب شدن دندان های انها می شود.

علاوه بر آن نحوه شیر خوردن کودک و یا استفاده نا درست از شربت آهن نیز در کودکان به وفور باعث بروز این مشکل می گردد که نتیجه همه این مسائل خود را به شکل آفت در دهان کودک نشان می دهد و در چنین شرایطی باید برای درمان کودک اقدام کرد تا آرامش او از دست نرود و بهبودی زودتر حاصل شود.

راه کارهای درمان آفت دهان در کودکان

درمان آفت دهان در کودکان توسط پرستار در منزل  برای کودک، می تواند با استفاده از راهکارهایی به شرح زیر انجام شود:

استفاده از مسواک نرم برای کودک:

پرستار کودک در منزل برای درمان خانگی این مشکل باید یک مسواک نرم را در اختیار کودک قرار دهد و از او بخواهد که با مسواک تهیه شده دندان های خود را به آرامی تمیز کند.

تهیه غذاهای سرد و پرهیز از مصرف غذاهای بسیار داغ:

زمانی که آفت دهان به هر دلیلی در کودک به وجود آید، باید از مصرف غذاهای داغ پرهیز کرد زیرا این غذاها التهاب ناشی از آفت را دهان بیشتر می کند. به همین دلیل مصرف غذاهای سرد شرایط بهتری را به وجود می اورد.

استفاده از کمپرس یخ:

پرستار کودک در منزل باید از کمپرس یخ برای او استفاده کند تا و کمپرس یخ را از بیرون لثه بر روی بخشی که دچار افت شده است قرار دهد تا درد و التهاب آن کاهش پیدا کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان برای کودک:

چنانچه کودک دائما با آفت دهان مواجه می شود پرستار باید او را به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق کند و از او بخواهد که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند. بدین منظور که کودک مرتبا در طول روز و حداقل روزی یک مرتبه مسواک بزند تا به آفت دهان مبتلا نشود.

مراجعه به دندانپزشک:

چنانچه پرستار کودک دریابد که کودک دائما با آفت دهان مواجه می شود باید حتما از والدین او بخواهد که کودک را به دندانپزشکی ببرند تا توسط دندانپزشک بررسی شود که کودک عفونت و یا خرابی دندان دارد و یا خیر.

قرقره کردن آب نمک:

قرقره کردن آب نمک نیز بسیار در این زمینه موثر است و اگر کودک در سنینی قرار داشته باشد که بتواند آب نمک قرقره کند به کار بردن این روش به میزان زیادی در درمان افت موثر واقع می شود و می تواند آفت را برطرف کند.

به این منظور باید روزی سه الی چهار مرتبه از آب نمک توسط کودک استفاده شود.

کلام پایانی درباره آفت دهان در کودکان

علت آفت دهان در کودکان و درمان آن را بررسی کردیم  و وظایف پرستار کودک در این زمینه را نیز مطرح نمودیم. با این وجود والدینی که مراقب از کودک خود را به عهده پرستاران مجموعه پرستاری آراد قرار می دهند، از تمامی خدمات درمانی پرستاران ما در این مچموعه در مواقع مورد نیاز بهره مند خواهند شد.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست