1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مقالات بیماری ها
  4. عفونت خون در کودکان و درمان آن
عفونت خون در کودکان

عفونت خون در کودکان و درمان آن

آیا با بیماری عفونت خون در کودکان و درمان آن آشنایی دارید؟ یکی از بیماری های شایع در میان کودکان عفونت خون است، که به آن سپسیس نیز گفته می شود. این بیماری زمانی به وجود می‌ آید، که بدن کودکان مقدار زیادی آنتی بادی در جریان خون برای دفاع خود تولید می کند، نوزادان از دو ماهگی و کودکان تا سه سالگی در صورت دریافت نکردن واکسن در معرض عفونت خون می باشد، زیرا بدن آنان به طور کامل ایمنی ندارد.

لازم به ذکر است که نوزادان کمتر از دو ماه به دلیل دریافت آنتی بادی در رحم مادر خود، در مقابل این عفونت در امان هستند، والدین می توانند برای مراقبت از کودکان و نوزادان خود از خدمات پرستاری کودک در منزل بهره مند  شود، در صورت ابتلای فرزند خود به این بیماری می توانند پرستار بیمار در منزل را استخدام کنند، تا روند بهبود بیماری کودک و نوزاد رو به افزایش باشد، تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

عفونت خون در کودکان و درمان آن

پیشنهاد مقاله : دلیل خونریزی دندان در کودکان

عفونت خون در کودکان چیست؟ دلایل ابتلا به آن چیست؟

هنگامی که باکتری های یک قسمت از بدن کودکان موفق به ورود به جریان اصلی خون شوند عفونت خون به وجود می آید، این باکتری ها سبب به وجود آمدن سپتی سمی شده که در صورت تشخیص و درمان نشدن سپسیس را به وجود می آورند.  سایر دلایل ابتلا به بیماری عبارتند از:

۱. عدم واکسینه

همانطور که مستحضر هستید کودکان از ۲ تا ۳۶ ماهگی دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بنابراین واکسن مانند یک سپر ایمنی برای آنان بوده و مانع از ابتلای آنان به انواع عفونت ها می شود.

۲. عدم درمان زخم، بریدگی و خراش

اگر زخم، بریدگی و خراش به وجود آمده به موقع درمان نشود، انواع باکتری ها از طریق زخم باز به جریان اصلی خون سرایت کرده و عفونت خون را به وجود می آورد.

۳. عفونت اداری از دلایل عفونت خون در کودکان

یکی دیگر از دلایل عفونت خون، عفونت گوش، عفونت ذات ریه و عفونت ادراری است.

۴. تولد کودک در محیط ناسالم

در صورت تولد نوزاد در یک محیط غیر بهداشتی و پرورش کودک با تغذیه نامناسب، سیستم ایمنی بدن کودک ضعیف شده و به عفونت خون مبتلا می شود.

علائم عفونت خون در کودکان

اکثر مواقع کودکان مبتلا به عفونت خون هیچگونه علائم یا نشانه ای از این بیماری نخواهند داشت، با این حال می توان مهمترین علائم این بیماری را افزایش تب بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد دانست، همچنین در ادامه مطلب چند مورد دیگر از علائم عفونت خون در کودکان بیان شده است:

کودکانی که کمتر از سه ماه سن دارند، ممکن است، خسته، بدقلق و کم اشتها شوند.

برخی از نوزادان مبتلا به عفونت خون در تنفس دچار مشکل می شوند و حتی برخی مواقع به مدت ۱۰ ثانیه تنفس ندارند.

ادرار کودکان کمتر شده و یک چهره رنگ پریده دارند.

امکان دارد عفونت خون باعث تشنج در نوزادان شود.

شایان ذکر است که در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید سریع اقدام به انجام آزمایشهای اولیه شود تا از اثر عفونت به سایر اعضای بدن جلوگیری شود.

پیشنهاد مقاله : مراقبت های لازم در قند خون بالا

درمان عفونت خون در کودکان

اگر بیماری عفونت خون در کودکان به موقع تشخیص و درمان نشود، یک بیماری کشنده به حساب می آید، در صورت نادیده گرفتن این بیماری عفونت به دریچه های قلب یا سایر بافت های بدن انتقال می یابد، که در نهایت باعث آلوده شدن و آسیب رسیدن به آنها می شود.

پزشکان تا زمان دریافت نتایج آزمایش برای کاهش تب و به حداقل رساندن اثرعفونت به دیگر اعضای بدن آنتی بیوتیک را تجویز میکند، اگر کودکان از این بیماری بیشتر رنج ببرند پزشک متخصص آنتی بیوتیک را به صورت آمپول تجویز می کند.

پیشنهاد مقاله : علت افزایش سطح پتاسیم خون چیست؟

سخن پایانی

همانطور که در مطالب بالا متوجه شدید یکی از بیماری های شایع در بین کودکان عفونت خون است، که باید به موقع تشخیص و درمان شود، زیرا عوارض جبران ناپذیری در پی خواهد داشت که حتی در برخی از مواقع کشنده است، والدین می توانند برای نگهداری از کودکان خود و کاهش خطر ابتلا آنان به این بیماری پرستار نوزاد در منزل را استخدام کنند، تا با انجام اقدامات اولیه از ابتلای کودک به این بیماری جلوگیری کند، همچنین در صورت ابتلای کودکان به این بیماری پرستار بیمار در منزل بهترین خدمات را ارائه خواهد داد و روند بهبود بیماری کودک را افزایش میدهد.

منبع : Blood infection

 

سوالات متداول 

عفونت خون در کودکان چیست؟

هنگامی که باکتری های یک قسمت از بدن کودکان موفق به ورود به جریان اصلی خون شوند عفونت خون به وجود می آید، این باکتری ها سبب به وجود آمدن سپتی سمی شده که در صورت تشخیص و درمان نشدن سپسیس را به وجود می آورند.

عفونت خون چه زمانی به وجود می‌آید؟

این بیماری زمانی به وجود می‌ آید، که بدن کودکان مقدار زیادی آنتی بادی در جریان خون برای دفاع خود تولید می کند، نوزادان از دو ماهگی و کودکان تا سه سالگی در صورت دریافت نکردن واکسن در معرض عفونت خون می باشد، زیرا بدن آنان به طور کامل ایمنی ندارد.

علائم عفونت خون در کودکان چیست؟ 

اکثر مواقع کودکان مبتلا به عفونت خون هیچ‌گونه علائم یا نشانه‌ای از این بیماری نخواهند داشت، با این حال می توان مهم‌ترین علائم این بیماری را افزایش تب بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد دانست

درمان عفونت خون در کودکان به چه صورت است؟

پزشکان تا زمان دریافت نتایج آزمایش برای کاهش تب و به حداقل رساندن اثرعفونت به دیگر اعضای بدن آنتی بیوتیک را تجویز میکند، اگر کودکان از این بیماری بیشتر رنج ببرند پزشک متخصص آنتی بیوتیک را به صورت آمپول تجویز می کند.

4.5/5 - (67 امتیاز)

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • عبدالولی ایوبی
    2023/05/24 02:08

    سلام و عرض ادب
    دخترم یک ماه بعد یک ساله میشود و چندی قبل سینه بغل شده بود خیلی شدید سلفه میکرد نزد داکتر بردن داکتر تشخیص کرده که خونش عفونت کرده و دارو داده ، چند روز است خیلی تب بالا دارد.
    وزنش هم خیلی کم شده
    لطفاً راهنمایی لازم را برایم بفرستید ممنون

    پاسخ
    • کارشناس پرستاری
      2023/05/24 10:29

      با سلام و احترام. آقای ایوبی عزیز ممنون از پیام شما. مرکز ما اعزام پرستار در منزل انجام می‌دهد و متاسفانه امکان ارائه مشاوره پزشکی نداریم. مراکز همکار میتوانند در این مورد شما را راهنمایی کنند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست