1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. دلیل خونریزی دندان در کودکان
دلیل خونریزی دندان در کودکان

دلیل خونریزی دندان در کودکان

خونریزی دندان در کودکان واقع خونریزی لثه است که در اثر علل مخلتفی بروز می دهد. از جمله دلایل بروز خونریزی دندان در کودکان، بروز بیماری های لثه، رژیم غذایی نامناسب و همچنین رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان است.

مشکلات دهان و دندان از جمله مشکلات شایع در میان ما است. این مشکلات می تواند کودکان را نیز درگیر نماید. یکی از مشکلات مربوط به این ناحیه، خونریزی دندان است.

برخی از کودکان مسواک زدن را به درستی انجام نمی دهند و با این عمل لثه ها را زخم می کنند. به همین جهت خونریزی لثه ممکن است در اثر مسواک زدن نامناسب باشد.

بر اساس توصیه دندانپزشکان، افراد باید روزی دو بار مسواک زدن را انجام دهند. عدم مسواک زدن منظم نیز می تواند خونریزی لثه را در پی داشته باشد.

اگر کودک شما دچار خونریزی لثه شده است، بهتر است حتما این مورد را در او بررسی نمایید.

هنگامی که مسواک زدن به درستی انجام نشود، پلاک و جرم ها از روی دندان و لثه پاک نمی شود. با پاک نشدن آن ها در مدت زمان طولانی، تورم در لثه ممکن است به وجود آید.

پلاک در واقع لایه ای با ضخامت کم است که نمی توان آن را مشاهده کرد. این لایه بعد از صرف غذا روی دندان های فرد می ماند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث حذف این پلاک های دندانی و حفظ سلامت دهان و دندان می شود.

لازم به ذکر است که اگر خونریزی در اثر مسواک نزدن بود، از کودک بخواهید این کار را به صورت منظم انجام دهد و خود به آن نظارت کنید.

ولی اگر پس از مسواک زدن منظم همچنان مشکل خونریزی لثه ادامه داشت، نیاز است که به دندانپزشک جهت بررسی مشکل مراجعه شود.

دلیل خونریزی دندان در کودکان چیست؟

دلیل خونریزی دندان در کودکان می تواند موارد مختلفی باشد. از جمله دلایل این موضوع رژیم غذایی ناسالم کودک، رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان، خشکی لثه، بیماری های لثه و خونریزی در اثر سانحه است.

خونریزی دندان کودک در اثر رژیم غذایی ناسالم

یکی از دلایلی که می تواند خونریزی لثه در کودکان را در پی داشته باشد، رژیم غذایی ناسالم است. اگر کودک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی شیرین و نشاسته دار داشته باشد، تجمع پلاک های دندان در دندان های او زیاد خواهد بود.

پلاک های دندان موجب پوسیدگی دندان و التهاب لثه در کودک می گردد. به همین جهت زمانی که کودک مسواک می زند، لثه ها دچار خونریزی می شود.

التهاب لثه و پوسیدگی دندان می توان هنگام کشیدن نخ دندان نیز لثه را دچار خونریزی نماید.

به همین جهت توصیه می شود برای کودک یک رژیم غذایی مناسب تهیه ببینید و بدین جهت بروز خونریزی را در او کنترل نمایید.

رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان

یکی دیگر از دلایل بروز خونریزی دندان، عدم رعایت بهداشت دندان و دهان است. برای حفظ سلامت دندان و لثه در کودک، نیاز است که دندان هایش روزانه دو بار مسواک زده شود.

همچنین روزانه یک بار کشیدن نخ دندان برای حفظ سلامت دندان لازم است.

اگر دلیل بروز خونریزی این مورد باشد، با رعایت بهداشت و مسواک و نخ دندان منظم، مشکل حل خواهد شد.

در صورتی که مشکل خونریزی لثه کودک بعد از 10 روز مسواک و نخ دندان منظم، بر طرف نشد، موضوع باید توسط دندانپزشک بررسی شود.

لثه خشک در کودکان

لثه خشک در کودکان در اثر نفس کشیدن از طریق دهان به جای بینی به وجود می ِآید. لثه خشک می تواند موجب خونریزی دندان در کودک شود.

انواع بیماری های لثه دلیل خونریزی دندان

دو نوع از انواع بیماری های لثه، یعنی التهاب مزمن لثه و پریودنتیت، دو بیماری  لثه هستند که می توانند موجب بروز خونریزی در دندان شوند.

بیماری های لثه باید توسط دندانپزشک بررسی شده و راهکار مناسب برای رفع آن معرفی شود.

خونریزی دندان در سانحه

یکی دیگر از عواملی که می تواند موجب خونریزی دندان کودک شود، سوانح مختلف است. به خصوص افتادن ها در کودکان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتد. نوع سانحه و آسیب وارده باید بررسی شده و در جهت درمان آن اقدام کرد.

پرستاری از کودک

اگر به موجب کمبود وقت و یا موارد دیگر، امکان مراقبت مناسب از کودکتان را ندارید، می توانید درخواست اعزام پرستار برای پرستار کودک را از موسسه پرستاری پرستار آراد ثبت نمایید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست