1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. دلایل عارضه دوربینی چشم و درمان آن
دلایل عارضه دوربینی چشم و درمان آن

دلایل عارضه دوربینی چشم و درمان آن

دوربینی چشم، یک حالت بینایی است که در آن توانایی فرد برای مشاهده اجسام نزدیک دچار اخلال می شود. در واقع افرادی که دوربینی چشم دارند، احتمال دارد که بتوانند اجسامی که در دور هستند را با وضوح کامل مشاهده کنند.

بیماری دوربینی می تواند در تمامی سنین افراد را درگیر خود نماید. بیماری دوربینی چشم ممکن است در کودکان و حتی نوزاداننیز بروز نماید.دوربینی چشم عموما در افراد بیشتر از 40 سال سن، بروز پیدا می کند.

لازم به ذکر است که دوربینی که به موجب پیر چشمی رخ می دهد، بیماری محسوب نمی گردد.رفع مشکل دوربینی می تواند به سادگی به کمک عینک های مطالعه و لنز های اصلاحی صورت پذیرد.

دلایل عارضه دوربینی چشم و درمان آن

نشانه های بروز دور بینی در افراد چیست؟

لازم به ذکر است که دوربینی ممکن است در افراد مختلف نشانه های متفاوتی داشته باشد.

به طور مثال بعضی از کسانی که مبتلا به اختلال دوربینی هستند، ممکن است صرفا در دیدن اجسام نزدیک خود مشکل احساس کنند.

اما بعضی دیگر از مبتلایان به این اختلال، وضوح دیداری شان در تمام فاصله ها دچار اخلال می شود. نشانه های بروز دوربینی در افراد شامل موارد زیر می باشد.

اشیا نزدیک ناواضح و اشیا دور واضح

یکی از نشانه های دوربینی این است که افراد مبتلا اجسامی که در نزدیک خود هستند را با وضوح کمی می بینند و در مقابل اشیایی که در فاصله دور از آن ها قرار دارد، برای آن ها واضح است.

نیاز به پلک زدن

یکی دیگر از نشانه های دوربینی در افراد، نیاز به پلک زدن است. بدین صورت این دست افراد برای مشاهده درست نیاز به چند بار پلک زدن دارند.

خستگی در اثر مطالعه

فعالیت هایی که نیاز به مشاهده و بررسی از فاصله نزدیک دارند، نظیر مطالعه و کار با کامپیوتر، می تواند چشم این افراد را خسته کرده و این یکی از نشانه های دوربینی است.

سردرد

یکی دیگر از نشانه هایی که می تواند در اثر دوربینی بروز دهد، بروز سردرد است.

دوربینی در کودکان

عموما کودکانی که بیماری دوربینی چشم دارند، مشکلات چندانی را در قدرت بینایی شان مشاهده نمی کنند. ولی در صورت اقدام نکردن به درمان در این افراد، اختلالاتی نظیر تنگی چشم و یا تنبلی چشم نیز می تواند بروز پیدا کند.

دلایل عارضه دوربینی چشم و درمان آنتشخیص دوربینی چشم

برای آن که دوربینی چشم را شناسایی کنید، نیاز به بررسی چشم هایتان توسط یک شخص تخصص دارید. به همین جهت توصیه می شود سالانه 2 بار به مراکز بینایی سنجی مراجعه نمایید.

در جهت تشخیص دوربینی چشم، چشم ها مورد آزمایش واقع شده و متخصص دوربینی و یا نزدیک بینی چشم را تشخیص خواهد داد. پس از تشخیص متخصص، وی برای فرد بر اساس مشکل و میزان آن عینک و یا لنز تماسی توصیه و تجویز می کند.

دلایل بروز عارضه دوربینی چشم چیست؟

به طور کلی، اگر بخواهیم نگاهی دقیق به دوربینی چشم بیاندازیم، دوربینی در حالتی بروز می کند که چشم های فرد نور دریافتی را به طرز صحیح به شبکیه متمرکز نمی نماید.

دلایل بروز دوربینی چشم می تواند کوتاهی زیاد کره چشم، صافی زیاد قرنیه، عدم فوکوس صحیح توسط عدسی چشم و سفتی آن باشد. همچنین دوربینی در اثر ژن های انتقال یافته توسط پدر مادر نیز می تواند بروز دهد. دور بینی چشم گاهی اوقات ممکن است علامتی از بیماری زمینه ای باشد. این مورد کم اتفاق می افتد.

درمان دوربینی چگونه انجام می شود؟

اگر دچار دوربینی هستید، درمان دوربینی بر اساس نظر پزشک متخصص انجام می شود. افراد با سنین پایین تر احتمال این که به درمان احتیاجی نداشته باشند، وجود دارد.

علت آن نیز سازگاری چشم با این شرایط در این سنین است. اما همانطور که گفتیم، دوربینی یکی از مشکلات رایج در افراد بالای 40 سال است. این دسته افراد عموما به درمان نیاز دارند و علت آن نیز سازگاری کم تر چشم ها در سنین بالا می باشد.

انواع درمان دوربینی چشم

دوربینی چشم می تواند به روش های مختلفی درمان شود. استفاده از عینک های طبی مناسب دوربینی و مشکل فرد، یکی از درمان های قدیمی برای این مشکل است.

افرادی که به دوربینی دچار شده اند، ممکن است در برخی فعالیت ها نیاز به استفاده از عینک طبی داشته باشند. مطالعه و رانندگی از جمله مواردی است که نیاز به استفاده از عینک را بالا می برد.

لنز تماسی نیز راحتی نسبتا جدید در مقایسه با عینک های طبی می باشد. درمان دوربینی با لنز تماسی طرفداران خاص خود را دارد.

لنز ها وزن کمی داشته و از نظر ظاهری نیز تغییر خاصی در فرد ایجاد نمی کنند. جراحی لیزر چشم یا همان لیزیک، روش درمانی دوربینی چشم به کمک جراحی است. با انجام این عمل عموما نیازی به استفاده از عینک و لنز دیگر نخواهد بود.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید ما در این مقاله به دلایل عارضه دوربینی چشم و درمان آن پرداختیم. برای این‌که در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشید، می‌توانید یک پرستار کودک را از مؤسسه پرستار آراد استخدام کنید.

پیشنهاد مطالعه: قرمز شدن چشم و راه های درمان آن

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست