1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی
درمان سالمند مبتلا به کم خونی

روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی

روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی

چگونه می توان از ابتلا به کم خونی در سالمندان آگاه شد؟ علائم ابتلا به کم خونی در سالمندان Anemia in the elderly  چیست؟ روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی چه می باشد؟ پرستاران مجموعه پرستاری آراد به تمامی این مسائل واقف هستند تا به کمک شما بشتابند. ما قصد داریم که برای کسب اطلاع اکثر افراد از این مسائل آن را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

امروزه بسیار خانواده ها برای مراقبت از سالمندان عزیز خود در منزل برای انها پرستار استخدام می کنند. پرستارانی که برای مراقبت از سالمند در منزل استخدام می شوند، باید به روش های مراقبت از سالمند واقف باشند و بدانند در هر شرایطی چه اموری را باید انجام دهند. کسب اطلاع از علائم کم خونی در سالمندان به میزان زیادی در این زمینه موثر خواهد بود.

روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی

علائم کم خونی در سالمندان

در بحث روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی باید بدانید که همه انواع بیماری ها با علائمی ظاهر می شوند و همراه با علائم مشخصی هستند که در صورت توجه کردن به انها میتوان نوع بیماری را تشخیص داد. کم خونی نیز علائم و نشانه های مخصوص به خود را در سالمندان دارد که مهم ترین علائم نشان دهنده آن از قبیل زیرند:

  • پایین بودن فشار خون
  • رنگ پریدگی صورت
  • تپش قلب زیاد
  • تنگی نفس
  • ضعف بدن
  • خستگی مفرط

شایع ترین علل کم خونی در سالمندان

از مهم ترین مسائلی که باعث ایجاد کم خونی در سالمندان می شوند از قبیل زیر می باشند که باید آنها را مورد توجه قرار دهید:

عدم مصرف مواد غذایی مغذی:

بسیاری از سالمندان به دلیل استفاده نکردن مواد غذایی مغذی و لازم برای بدن دچار کم خونی می شوند و مشکلات این چنینی پیدا می کنند. معمولا این مشکل در آن دسته از سالمندانی به وجود می اید که بد غذا هستند و یا به دلیل تنهایی برای خود غذاهای سالم و مغذی درست نمی کنند.

زایمان و قائدگی سخت و عدم درمان کم خونی پس از آن:

بسیاری از بانوان بر اثر قائدگی و یا زایمان که باعث ایجاد خونریزی شدید در آن ها شده است، به کم خونی مبتلا می شوند اما پس از آن تا دوره سالمندی به درمان این بیماری نمی پردازند و از این جهت در سالمندی با بیماری های دیگر نیز مواجه می شوند.

به همین دلیل توصیه می شود که بانوان تا پیش از یائسگی حتما ابتلا به کم خونی و یا عدم ابتلا به آن را در خود بررسی کنند.

اختلال در کلیه:

کسانی که به مشکلات کلیوی مبتلا باشند قادر به تولید اریتروپویتین در بدن خود نخواهد بود و از این جهت سلامتی گلبول های قرمز انها تحت تاثیر قرار می گیرد و کم خونی در انها ایجاد می شود.

روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی:

پرستار سالمند در منزل برای اینکه بتواند کم خونی را در سالمند درمان کند و یا آن را به کنترل در آورد، باید از روش های مختلفی استفاده کند که برخی از آنها عبارتند از:

تهیه ویتامین های مورد نیاز بدن سالمند:

سالمندان خصوصا انهایی که به کم خونی مبتلا هستند، به میزان زیادی به ویتامین ها نیاز دارند که در چنین شرایطی پرستار باید از مکمل های ویتامینی برای سالمند استفاده کند و با آبمیوه و یا میوه جات را به وفور در برنامه غذایی او قرار دهد.

استفاده از قرص آهن برای سالمند:

قرص آهن برای کم خونی نقش بسیار زیادی دارد و تاثیر بسیار زیادی در این بیماری دارد که حتما پرستار سالمند در منزل باید از قرص آهن برای سالمند مبتلا به کم خونی استفاده کند. زیرا کمبود اهن در بدن ابتلا به کم خونی را افزایش میدهد و بر روی آن اثر می گذارد.

تعیین یک رژیم غذایی مناسب برای سالمند:

سالمندان باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و سالمندان مبتلا به کم خونی باید از مواد غذایی خون ساز مانند: جگر، گوشت قرمز، سبزیجات، عدس و … استفاده نمایند که پرستار باید این مواد غذایی را در برنامه غذایی سالمند قرار دهد تا به تقویت او کمک شود و کم خونی تحت کنترل قرار بگیرد.

استفاده از قرص های خون ساز با مشورت پزشک:

در برخی از مواقع که کم خونی شدید و حاد باشد، پزشک استفاده از قرص خونساز را در کنار رعایت موارد فوق تجویز می کند که با این وجود پرستار سالمند باید در زمان بندی تعیین شده قرص ها را در اختیار سالمند قرار دهد.

پیشنهاد مطالعه : آشنایی با 10 تکنیک برای برقراری ارتباط  موثر با سالمندان

بخش آخر روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی

روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی توسط پرستار سالمند در منزل را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه برای مراقبت از سالمندان عزیز خود قصد استخدام پرستار ندارید باید خودتان این موارد را برای آنها انجام دهید تا بیمارتان را نجات دهید.

 

 

 

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست