1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش های تشویق کودک برای راه رفتن که باید بدانید
روش های تشویق کودک برای راه رفتن که باید بدانید

روش های تشویق کودک برای راه رفتن که باید بدانید

برای آن که کودک بتواند راه برود، نیاز به آمادگی در بخش های بدن او است. در واقع راه رفتن کودکان در نتیجه آمادگی عضلات دست و پا و عضله های ناحیه پشت و کمر اتفاق می افتد.

پدر و مادر ها همواره شوق دیدن راه رفتن فرزندانشان را دارند. به همین جهت روش های وجود دارد که می توان کودک را در راه رفتن کمک کرد و موجب تشویق او شد.

روش های تشویق کودک برای راه رفتن که باید بدانید

سنین حرکتی کودکان

به طور معمول، محدوده های سنی مشخصی وجود دارد که عموما مراحل راه رفتن را در این سنین طی می کنند.

کودکان 4 الی 15 ماهه، در طول زمان نشستن را فرا می گیرند، سپس دست و پا راه فتن را می آموزند. در پایان نیز بلند شده و توان راه رفتن پیدا می کنند.

برای این که پروسه راه رفتن در کودک به درستی صورت گیرد، لازم است که مراحل مذکور به درستی طی شوند.

دلیل این امر نیز به موجب آمادگی ای است که این مراحل برای عضلات کودک مهیا می کنند. چون همانطور که گفتیم برای راه رفتن کودکان نیاز است تا عضلات مختلف آن ها آمادگی داشته باشند.

کودکان 9 ماه الی یک ساله، به فراگیری ایستادن می پردازند. در ابتدای که کودکان ایستادن را شروع می کنند، احتمال دارد از وسایل اطراف برای این منظور استفاده کنند. برای مثال کودکان مبل را گرفته و بلند می شوند.

کودک 11 الی 14 ماهه نیز به مروز قدم هایش را بدون کمک انجام می دهد.

سرعت رشد در کودکان

به طور کلی، سرعت رشد کودکان با یک دیگر متفاوت است. همه کودکان در طی مراحل رشد قرار می گیرند، اما با چه سرعتی آن ها را بگذرانند، در هر کودک ممکن است متفاوت باشد.

کمی تاخیر در زمینه های رشدی کودکان، غالبا طبیعی بوده و کودک فقط کمی دیرتر مراحل را سپری می کنند. اما در صورتی که فراگیری مهارت های حرکتی بیش از یک حدی در کودکان اتفاق بیافتد، ممکن است کودک دچار تاخیر در رشد باشد.

روش های برای کمک و تشویق کودک به راه رفتن وجود دارد. چرا که برای این منظور کودک باید چندین مرحله را طی کند. در ادامه چند روش مختلف در راستای روش های تمرینی راه رفتن کودکان عنوان کرده ایم.

استفاده از چهار پایه برای تمرین راه رفتن کودک

یکی از روش هایی کمک که به راه رفتن کودک می کند، نشاندن او روی چهارپایه است. حتما در صورت انجام این تمرین مراقب کودکتان باشید که از روی چهارپایه نیفتد و آسیبی به او وارد نشود. در این روش تمرینی، پای کودک هنگام نشستن روی چهارپایه باید زمین را لمس کند. پس از چهارپایه های کوتاه باید استفاده کنید.

برای انجام این روش، کودک را روی چهارپایه ای نشانده و پاهایش بیرون چهارپایه و زمین را لمس کند. زاویه زانو ها در این تمرین باید 90 درجه باشد.

پیشنهاد مطالعه: روشهای تشویق کودکان به میوه خوردن

سپس عروسک یا اسباب بازی را روی زمین گذاشته و از او بخواهید آن اسباب بازی را از زمین برداشته و به شما تحویل دهد. مجددا از او بخواهید تا بر روی چهارپایه بنشیند. سپس عروسک را دوباره روی زمین بگذارید. بهتر است عروسک را در اطراف چهارپایه بگذارید که عضله های دیگر کودک نیز در اثر این تمرین تقویت گردد.

این تمرین، یک تمرین کمکی برای تقویت عضله های کودک است. به کمک این تمرین، عضله پاها، پشت و شانه ها در کودک تحت تاثیر قرار گرفته و به مرور زمان راه رفتن را برای او امکان پذیر می کند.

روش های تشویق کودک برای راه رفتن که باید بدانیدتمرینی برای ایستادن کودک

روش دیگر تمرینی برای راه رفتن کودکان، استفاده از عروسک یا اسباب بازی به جهت تشویق برای ایستادن او است. بدین منظور اسباب بازی او را بردارید و نزدیک و کم بالاتر بگذارید. سپس از کودکتان بخواهید که بلند شده و آن را بردارد.

تمرین گشت زدن

یکی از تمارین مهم و کاربردی برای کمک به راه رفتن کودکان، تمرین گشت زدن است. در این تمرین کودک باید به کمک صندلی و یا مبلی بلند شده و یک دستش را به شما بدهد. سپس شما باید کودک را به عقب و جلو ببرید تا کمی راه برود.

این تمرین نیاز به زمان دارد و کودکان به مرور قادر به انجام آن دارند. به همین جهت برای این تمرین کودکتان را تحت فشار قرار ندهید.

از عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه کودک نیز می توان به جهت انگیزه برای حرکت او استفاده کرد.

جمع بندی

روند رشدی کودکان، در کودکان مختلف متفاوت است.

برای راه رفتن کودک، نیاز به آمادگی چندین عضله در کودک است. به کمک برخی روش های تمرینی می توان کودک را برای این منظور آماده کرد. در طول تمرین ها، همواره کودک را مراقب باشید تا آسیبی به او وارد نشود.

همان‌طور که مستحضر هستید در این مقاله برروش های تشویق کودک برای راه رفتن که باید بدانید مانور دادیم. اما برای کسب خدمات پرستاری کودک و آگاهی بیشتر در رابطه با این مسائل توصیه می‌کنیم، به سایت و مؤسسه پرستاری، پرستار آراد مراجعه کنید و با گرفتن مشاوره از روان‌شناسان شرایط مطلوبی را برای رشد کودک و استخدام پرستار فراهم آورید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست