1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو
بیماری پیسی یا ویتیلیگو

روش درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو

روش درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو

کسب اطلاع از روش درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو Vitiligo برای شما مهم است؟ پس با ما همراه باشید. هر انسانی با خطر ابتلا به بیماری های مختلفی مواجه است و تنوع بسیار زیادی از بیماری ها ممکن است که برای افراد با سنین مختلف به وجود آیند.

از این جهت پرستارانی که برای مراقبت از سالمند در منزل استخدام می شوند باید از بیماری های مختلف اطلاعات کافی داشته باشند و در صورت نیاز بتوانند برای درمان انها اقدام کنند.  به همین دلیل کسب اطلاع از روش درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو نیز می تواند برای یک پرستار مفید باشد. در این خصوص میخواهیم در موسسه پرستاری آراد مطالبی را شرح دهیم که در رابطه با این بیماری اطلاعات بیشتری به دست آورید.

بیماری پیسی و یا ویتیلیگو یک بیماری خود ایمنی است که در اثر ابتلا به آن، سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده رنگدانه در پوست حمله می کنند و آنها را به اشتباه، دشمنی برای بدن در نظر می گیرند. با بروز این روند، برخی از بخش های پوست رنگ خود را از دست می دهد و لکه های روشنی بر روی پوست ایجاد می شود و به مرور این لکه ها زیاد شده و تمامی بخش های بدن را فرا می گیرد.

لازم به ذکر است که این بیماری پیسی بر اساس شرایط وراثتی ایجاد می شود اما کسانی که به صورت وراثتی این بیماری را ندارند نیز ممکن است که بر اثر استرس به آن مبتلا شوند.

پیسی یا ویتیلیگو

داروهای درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو با کمک پرستار در منزل:

برای اینکه پرستار در منزل بتواند این بیماری را در افراد مداوا کند، باید ابتدا به پزشک مراجعه شود و داروهای مورد نیاز توسط پزشک ارائه گردند. سپس با تجویز این دارو ها پرستار در منزل می تواند برای مصرف آنها توسط شخص مورد نظری که مسئولیت مراقبت از او را به عهده دارد، به او کمک کند.

اصلی ترین داروها در این زمینه از قبیل زیر هستند:

کرم کاموفلاژدر درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو

کرم کاموفلاژ از اصلی ترین داروهای موضعی است که توسط پزشک برای درمان بیماری پیسی تجویز می شود. در صورتی که پزشک این کرم را به شخص تجویزکرده باشد، پرستار در منزل میتواند برای استعمال آن به شخص مورد نظر کمک کند و یا زمان آن را به شخص یادآوری نماید.

این کرم باید به صورت موضعی بر روی بخش هایی که رنگدانه های انها از دست رفته است، اعمال گردد.

استروئید های موضعی:

استروئید های موضعی نیز از دیگر روش های درمان ویتیلیگو محسوب می شوند که با استفاده از آنها ترویج یافتن لکه های پیسی متوقف می شود و بسیاری از رنگدانه های پوست به حالت عادی باز می گردند.

استروئید های موضعی نیز به شکل موضعی باید بر روی بخش هایی که دچار پیسی شده اند اعمال گردند. معمولا استروئید ها زمانی تجویز می شوند که پیسی در فرد، کمتر از ده درصد از بدن او را فرا گرفته باشد.

از مهم ترین استروئید هایی که در این خصوص تجویز می شوند عبارتند از: بتامتازون والریت، فلوتیکازون پروپیونات و هیدروکورتیزون بوتیرات.

در صورتی که محل پی سی در بخش هایی از بدن فرد باشد که خودش قادر به اعمال این استروئید ها نباشد، پرستار در منزل می تواند به او کمک کند.

مصرف کرم ضد افتاب:

با توجه به اینکه افراد مبتلا به ویتیلیگو از حساسیت بیشتری به آفتاب برخوردار هستند، لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب در انها بیشتر است و باید از انواع کرم ضد آفتاب که دارای spf 30  به بالا هستند، استفاده نمایند.

چنانچه یک پرستار در منزل امور مراقبت از یک کودک مبتلا به پیسی را به عهده دارد، باید همیشه برای خارج شدن کودک از منزل برای او کرم ضد آفتاب مصرف کند و کرم ضد آفتاب را به صورت و بدن کودک بزند تا در معرض آفتاب دچار مشکلات بیشتر نشود.

سخن پایانی درباره درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو

روش درمان بیماری پیسی یا ویتیلیگو را حتما باید توسط پزشک تشخیص دهید و پرستار در منزل فقط در خصوص مصرف دارو ها می تواند به شما کمک کند. با این وجود چنانچه پرستاری از تجویز دارو برای شما در این زمینه خودداری کرد، نباید از دست او ناراحت شوید بلکه باید از مسئولیت پذیر بودن او خوشحال باشید. پس هرگز پرستار در منزل را در این زمینه تحت فشار قرار ندهید و برای دریافت راه حل به متخصص پوست مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه : بیماری سل و انواع آن

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست