1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روان پریشی در سالمندان چگونه است؟
روان پریشی در سالمندان چگونه است؟

روان پریشی در سالمندان چگونه است؟

افزایش سن و بروز سالمندی یکی از عواملی استکه بیماری ها و مشکلات جسمی مختلفی از جمله روان پریشی در سالمندان بروز می کند.

اما فقط مشکلات جسمی نیستند که می توانند موجب بروز اختلال در عملکرد سالمندان شوند. مشکلات روحی و روانی نیز می توانند در این افراد رخ دهند.

یکی از مشکلات روحی روانی در سالمندان، روانپریشی یا سایکوز است. این مشکل سنین مختلف را درگیر می کند و در سالمندان نیز مشکل روحی نسبتا شایعی است.

روانپریشی موجب تفسیر اشتباه فرد از محیط اطراف و به طور کلی واقعیت می گردد. شخص روانپریش تصورات و تفاسیری که از محیط دارد، تصورات و تفاسیر درستی نیست.

از جمله موضوعاتی که در اثر روانپریشی می تواند بروز دهد باور های اشتباه، گفتار بدون نظم، توهم و همچنین دیگر رفتار های بدون منطق می باشد.

روان پریشی می تواند از زمان تولد فرد را درگیر کند. روان پریشی ممکن است به انواع اقسام مختلف در افراد بروز دهد. در سالمندان نیز روان پریشی های مختلفی بروز می کند.

روان پریشی در سالمندان چگونه رخ می دهد؟

همانطور که پیشتر به آن اشاره داشتیم، فقط سالمندان نیستند که معرض روان پریشی قرار دارند. برخی از انواع روان پریشی از زمان تولد فرد وجود داشته است.

ولی سالمندان به نسبت سایرین بیشتر در معرض روان پریشی قرار دارند. چرا که تعداد زیادی از سایکوز ها بیماری های مزمنی هستند که تا آخر عمر همراه فرد خواهند بود. البته راه های کنترل علائم سایکوز و دارو درمانی های مختلف برای آن وجود دارد.

از طرفی در کنار افرادی که به صورت مزمن از گذشته سایکوز دارند، سالمندان به دلیل شرایط مختلف سالمندی، احتمال مبتلا شدن به سایکوز دارند.

از جمله مواردی که می تواند کمک کننده بروز روان پریشی در سالمندان شود، بیماری ام اس، پارکینسون و یا هانتینگتون می باشد.

همچنین دیگر مشکلات سلامت نیز مثل کم خوابی و یا کمبود ویتامین ب 12 در بدن نیز می توانند عامل کننده بروز روان پریشی باشند.

یکی دیگر از دلایلی که بروز روان پریشی در سالمندان را افزایش می دهد، مصرف تعداد زیادی دارو است.

دارو های زیادی هستند که امکان بروز علائم روان پریشی دارند. تداخل دارو های مختلف به دلیل مشکلات جسمی و روحی مختلف، می تواند بروز دهنده روان پریشی در سالمندان باشد.

بروز روان پریشی در سالمندان پس از عمل

بروز روان پریشی در سالمندان پس از عمل

یکی از عواملی که می تواند کمک کننده بروز سایکوز در سالمندان شود، عمل های جراحی است. افراد سالمند هنگامی که عمل جراحی می کنند.

اگر مبتلا به روان پریشی باشند، احتمال تجربه علائم سایکوز را طی چند ساعت الی چند هفته خواهند داشت. به همین جهت است ک بروز روان پریشی در سالمندان پس از عمل باید کاملا کنترل شود.

چرا که اگر کنترل به خوبی انجام نشود، تجربه علائم روان پریشی پس از عمل می تواند خطر های مختلف داشته باشد. این تجربیات ممکن است کم شدن سلامت و همچنین ریسک بستری سالمند روان پریش را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که دارویی برای درمان هذیان های بعد از عمل نیست. به همین جهت افراد باید پیشگیری از بروز هذیان را به درستی انجام دهند.

در نظر داشته باشید که امکان مدیریت و پیشگیری هذیان پس از عمل وجود دارد، به همین جهت باید اقدامات لازم در این باره صورت گیرد.

زوال عقل و روان پریشی سالمندان

سالمندان زیادی به انواع زوال عقل دچار می شوند. نشانه های بروز زوال عقل شباهت زیادی با سایکوز دارد. به همین جهت این دو مشکل ممکن است به اشتباه تشخیص داده شوند.

از جمله نشانه های بروز سایکوز سالمندان می توان به توهم، آشفتگی، تار شدن گفتار فرد، بروز نوسان در خلق و خو، همکاری نکردن فرد و تحریک پذیری او اشاره داشت.

برای تشخیص درست مشکل به وجود آمده در سالمند، توصیه می شود علائم بیماری فرد را یادداشت کرده و با پزشک معالج آن ها را در میان بگذارید.

بدین سبب از اشتباه تشخیص بیماری تا حد زیادی می توان جلوگیری کرد. اگر از خدمات پرستاری و پرستار سالمند برای سالمندتان استفاده می کنید، از پرستار بخواهید که رفتار و تغییرات خلق و خوی او را ثبت کند و در زمان اعزام پرستار به شما ارائه دهد.

درمان روان پریشی در سالمندان

درمان سایکوز در سالمندان، با توجه به نوع مشکل و دیگر شرایط سالمند متفاوت است. به همین جهت روند درمان باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. بهره مندی از انواع دارو های ضد سایکوز، می تواند به کنترل بیماری سالمند کمک نماید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست