1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. راه های افزایش هورمون شادی در بیمار
افزایش هورمون شادی در بیمار

راه های افزایش هورمون شادی در بیمار

راه های افزایش هورمون شادی در بیمار

حفظ روحیه در بیمار، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین جهت به کارگیری راه های افزایش هورمون شادی Happy hormone در بیمار، در درمان بیماری نیز می تواند موثر باشد. هورمون ها انواع مختلفی دارند که هر یک وظایف خاصی را در بدن بر عهده دارند. افزایش ترشح هورمون های شادی در بدن انسان، موجب حفظ روحیه شده و این موضوع وی را در شکست عوامل بیماری زا کمک می کند. در ادامه به معرفی هورمون های شادی و راه های افزایش ترشح آن ها در بدن می پردازیم.

راه های افزایش هورمون شادی در بیمار

تعریف هورمون در بدن

در تعریف هورمون، هورمون ها در واقع موادی شیمیایی هستند که در حالت های مختلف بدن ترشح می شوند. در واقع تولید هورمون ها را غدد مختلف در بدن برعهده دارند. جابه جایی هورمون ها در بدن، از طریق خون انجام می شود. به همین جهت است که هورمون ها در واقع نوعی پیام آورنده هستند. لازم به ذکر است که انواع هورمون در واکنش های مختلف بدن موثر می باشند. هورمون های شادی در بدن، باعث ارسال پیام شادی شده و حس شادی و لذت را برای فرد به وجود می آورند.

انواع هورمون های شادی کدام اند؟

لازم به ذکر است انتقال شادی، فقط توسط یک هورمون انجام نمی شود. چندین هورمون مختلف در بدن وظیفه شادی و نشاط را در بدن بر عهده دارند. انواع هورمون های شادی در بدن، هورمون های دوپامین، سروتونین، هورمون اکسی توسین و هورمون اندروفین می باشند.

هورمون دوپامین چیست؟

یکی از بهترین هورمون های شادی، هورمون دوپامین است. از هورمون دوپامین تحت عنوان هورمون پاداش و یا هورمون احساس خوب نیز یاد می شود. هورمون دوپامین، تاثیر چشمگیری را در عملکرد سیستم پاداش مغز فرد دارد.

هورمون سروتونین چیست؟

سروتونین در واقع تنظیم کننده احساسات در فرد را بر عهده دارد. هورمون سروتونین روی عملکرد های مختلف دیگر بدن نیز تاثیرگذار است.

هورمون اکسی توسین چیست؟

از هورمون اکسی توسین تحت عنوان هورمون عشث نیز یاد می شود. ترشح این هورمون موجب ایجاد و بهبود حس اعتماد، همدردی و پیوند در رابطه میان دیگر افراد می شود. ترشح این هورمون در لحظات احساسی و عاشقانه و همچنین ابراز احساسات فیزیکی مانند بوسیدن و بغل کردن بیشتر می گردد.

هورمون اندروفین چیست؟

دیگر هورمون تاثیرگذار در شادی فرد، هورمون اندروفین است. این هورمون نقش موثری در کاهش درد بدن دارد. به همین جهت است افزایش این هورمون شادی برای بیمار، کمک مهمی خواهد بود. هورمون اندروفین در بدن، در پاسخ به استرس ها و ناراحتی ها ترشح شده و باعث کاهش احساس ناراحتی و درد می گردد. همچنین اندروفین در برخی شرایط به عنوان پاداش در بدن ترشح می گردد. از جمله مواقعی که اندروفین ترشح می گردد می توان به هنگام غذا خوردن، هنگام برقراری رابطه جنسی و همچنین هنگام ورزش اشاره داشت.

معرفی راه های افزایش هورمون شادی در بیمار

پیشتر با هورمون های مختلف موثر در شادی آشنا شدیم. حال برای افزایش ترشح طبیعی این هورمون ها در بیمار، راه های مختلفی وجود دارد.

خانه را ترک کنید!

خانه نشینی موضوعی است که در بسیاری از بیماران اتفاق می افتد. اما بیرون از خانه رفتن می تواند باعث افزایش ترشح هورمون های شادی شود. به خصوص در طول روز و قرار گرفتن زیر تابش آفتاب، موجب افزایش هورمون های شادی می گردد. بدین منظور توصیه می شود دستکم روزانه 10 الی 15 دقیقه را در بیرون خانه سپری نمایید.

ورزش، راهکاری فوق العاده برای افزایش هورمون های شادی

ورزش کردن یکی از کلید های اساسی افزایش هورمون شادی در بدن است. متناسب با بیماری و مشورت با پزشک، سعی کنید مدت زمانی را روزانه به ورزش اختصاص دهید. ورزش می تواند سه هورمون شادی اندروفین، دوپامین و سروتونین را تحریک کرده و موجب ترشح بیشتر آن ها در بدن شود.

آهنگ گوش کنید

از دیگر راه های افزایش هورمون شادی در بیمار، آهنگ گوش دادن است. زمانی که به یک موسیقی زیبا گوش می کنید، هورمون های مختلف شادی ترشح شده و موجب احساس خوب در شما می شوند.

راه های افزایش هورمون شادی در بیمار1

انجام مدیتیشن

مدیتیشن، یکی از راه های فوق العاده برای احساس خوب در بیمار است. مدیتیشن علاوه بر احساس شادی، موجب کم شدن سطح استرس در بدن شده و موجب بهبود وضعیت خواب بیمار نیز می گردد.

خواب مناسب

برای ترشح و داشتن سطحی مناسب از هورمون های شادی در بدن تان، باید به کیفیت خوابتان اهمیت دهید. چرا که در غیر این صورت، هورمون های شادی بدن تعادلشان را از دست داده و موجب احساس ناراحتی نیز می گردند. بیشترین تاثیر عدم خواب مناسب روی هورمون دوپامین در بدن است. به همین جهت توصیه می شود تا برای احساس بهتر و افزایش هورمون های شادی در بدن، حتما خواب منظم و با کیفیتی داشته باشید.

همچنین در صورتی که  نیاز به استفاده از خدمات پرستاری دارید و قصد بهره مندی از خدمات پرستار بیمار را دارید، شرکت مراقبتی پرستار آراد، گزینه ای مناسب برای شما است.

پیشنهاد مطالعه : 11 نکته کلیدی برای برخورداری از سلامت روان

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست