1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت و درمان درد پاشنه پا
علت و درمان درد پاشنه پا

علت و درمان درد پاشنه پا

عضو پا اصلی ترین عضو بدن و معروف به قلب دوم است و این عضو یکی از مهم ترین ساختار های بدن است  به طوریکه نحوه عملکرد آن می تواند بر عملکرد تمام ساختار های بدن و به خصوص مفاصل اندام تحتانی و ستون فقرات اثر بگذارد.

همه ما می دانیم پا قلب دوم انسان است. عده ای بر این عقیده هستند که کف پا با تماس اعضای بدن در ارتباط است ، البته بحث علت و درمان درد پاشنه پا جای بحث و گفتگوی فراوان دارد.

از طرف دیگر عقیده چینی ها در طب سوزنی نیز بر این است که رابطه اعضای بدن با پا برقرار است.

دلایل ایجاد درد پاشنه پا

با بالا رفتن سن و تحرک بسیار زیاد شاهد بروز مشکلاتی چون درد پاشنه پا می ‌شویم که بسیار آزار دهنده به ‌خصوص موقع راه رفتن و پیاده روی هست.

درد پاشنه پا یکی از مشکلات شایعی است که می‌ تواند دلایل بسیاری داشته باشد. از آنجایی که آناتومی پای انسان بسیار پیچیده است، پزشک خانواده، متخصص جراح یا ارتوپد برای تشخیص علت درد پاشنه پا، کلیه موارد مربوط به استخوان ها، بافت های نرم، اعصاب و پوست پا را بررسی می نمایند.

در نتیجه دلیل ناراحتی و درد را پیدا می کنند. درد پاشنه پا در کودکان نیز شایع است و جزو بیماری های استخوانی محسوب می‌گردد.

در مقاله علت و درمان درد پاشنه پا به صورت کامل به تشریح علل و راه کار های این بیماری پرداخته ایم.

علت و درمان درد پاشنه پا

در این مقاله به بحث های زیر اشاره خواهیم کرد:

  • درد پاشنه پا
  • خار پاشنه پا
  • علت خار پاشنه پا
  • تورم تاندون آشیل
  • خمیدگی بیش از حد به سمت داخل پا
  • نشانه های درد پاشنه پا
  • درمان درد پاشنه پا

خار پاشنه

خار پاشنه پا زائده ای استخوانی در زیر استخوان پاشنه است که توسط تصویر اشعه ایکس قابل تشخیص است.

خار پاشنه خود را به شکل بیرون زدگی که گاهی می‌ تواند نیم اینچ باشد قابل مشاهده است. ولی وقتی هیچ نشان و علامتی از بزرگ شدن استخوان وجود نداشته باشد، این شرایط را بعضا با نام سندرم خار پاشنه می‌ شناسند.

علت خار پاشنه

خار پاشنه در نتیجه کشیدگی عضلات و رباط های پا به هنگام کشش در نوارهای بلند بافت‌ های ارتباطی میان گوشت زیر انگشتان در کف پا و پاشنه و ایجاد فرسایش در پوشش استخوان پاشنه ایجاد می‌ شود.

این شرایط می‌ تواند در نتیجه عدم تعادل بیومکانیکی، دویدن، کفش تنگ یا گشاد یا اضافه وزن ایجاد شود. در ادامه دقیق تر در مورد علت و درمان درد پاشنه پا صحبت می کنیم.

برای استفاده از خدمات پرستار در منزل نگهداری سالمند اعزام پرستار و پرستاری از کودکان می توانید به مجموعه پرستاری آراد مراجعه نمایید

علت و درمان درد پاشنه پا

تورم تاندون آشیل

تورم تاندون آشیل یا تاندونیت آشیل پا که به پشت قوزک کشیده شده و وارد سطح پشتی استخوان پاشنه می‌ شود.

این مساله در میان افرادی که زیاد راه رفته پیاده روی زیادی دارند و یا می‌ دوند، تاندون های منقبضی دارند، بیشتر از افراد دیگر شایع است.

این حالت برای تشخیص علت و درمان درد پاشنه پا که تاندون در طول زمان کشیده شده به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در صورت عدم درمان منجر به پارگی یا کشیدگی در طول خود، و یا حرکت به طرف استخوان پاشنه می‌شود.

خمیدگی بیش از حد به سمت داخل پا

یکی دیگر از عوامل درد پاشنه پا می‌ تواند در اثر کشیدگی و خمیدگی بیش از حد پا به سمت داخل باشد.

خمیدگی بیش از حد به سمت داخل می‌ تواند کشش و فشاری غیرعادی بر رباط ها و تاندون های متصل به پشت و پایین استخوان پاشنه وارد آورد. خمیدگی بیش از حد به داخل پا می‌ تواند منجر به وارد آمدن آسیب به لگن، زانو و کمر شود.

موارد مهم دیگر در علت و درمان درد پاشنه پا

  • آرتروز روماتیسمی
  • التهاب کیسه مفصلی در واقع کیسه آسیب دیده ای حاوی سیالات و ورم عصبی (رشد عصب) یا رشد بافت نرم است. چنین دردی در پاشنه می‌تواند با خار پاشنه همراه باشد و یا دردی مشابه با خار پاشنه داشته باشد.
  • کوفتگی یا ضربه به استخوان که التهابی در بافت را به همراه خواهد داشت و استخوان پاشنه را خواهد پوشاند.

ضربه به استخوان، درد تیزی است که در نتیجه اثر مستقیم جسم یا سطحی سخت بر روی پا ایجاد می‌ شود.

درمان درد پاشنه پا

روش درمان این درد اذیت کننده نسبت به عامل بروز درد پاشنه پا مربوط است و با توجه به عامل ایجاد کننده درد پزشک معالج روش درمان مناسبی را برای بیمار تجویز می‌ کند.

برخی از روش های درمانی معروف و رایج استراحت، گذاشتن یخ، بانداژ، تمرین ورزشی(فیزیوتراپی)، اصلاح نوع کفش، دارو، جراحی بوده ولی برای تشخیص دقیق به پزشک معالج مراجعه کنید.

بحث امروز ما در مورد لت و درمان درد پاشنه پا بود و موارد مهم در مورد این بیماری را بررسی نماییم برای استفاده از خدمات پرستاری سالمند اعزام پرستار نگهداری سالمندان پرستاری سالمند موسسه پرستاری آراد مراجعه نمایید

پیشنهاد مطالعه: ‌اختلال تعادل در سالمندان: علل، علایم، روش های پیشگیری و درمان

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست