1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش‌های درمان بیماری‌ها
  4. درمان خانگی سنگ کلیه
درمان خانگی سنگ کلیه

درمان خانگی سنگ کلیه

درمان خانگی سنگ کلیه

سنگ کلیه Kidney stone یکی از بیماری های شایع گوارشی است. سنگ کلیه در واقع رسوب های سخت در کلیه هستند. این سنگ ها باید از طریق دستگاه ادراری دفع شوند. سنگ کلیه به موجب کریستالی شدن ماده های معدنی و نمک در کلیه ایجاد می شود. این سنگ ها می توانند بخش های مختلف دستگاه ادرار فرد را تحت تاثیر قرار دهند. از جمله عوامل مهم در ایجاد سنگ کلیه، کمبود آب در بدن است. زمانی که فرد آب بدنش را از دست می دهد، آب در کلیه های او نیز به آرامی حرکت کرده و این آرام حرکت کردن آن موجب می تواند موجب ترکیب نمک با ماده های معدنی گردد.

روش های درمان خانگی که باید بدانید.

سنگ کلیه در اندازه های متنوعی در کلیه ها ایجاد می شود. سنگ های کلیه ریز، گاها بدون نشانه ای ساخته شده و دفع می گردند. اما این موضوع برای سنگ های متوسط و بزرگ متفاوت است. چرا که دفع این سنگ ها ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد. به همین جهت است که برای دفع این دسته از سنگ های کلیه، ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی و همچنین حضور پرستار بیمار باشد.درمان سنگ کلیه، درمان های مختلفی را شامل می شود. درمان خانگی این بیماری می تواند تا حدی موثر واقع شود. در ادامه به معرفی انواع درمان های خانگی سنگ کلیه می پردازیم.

درمان خانگی سنگ کلیه

آب، درمانی برای بسیاری از بیماری ها

مصرف میزان مناسب آب، در درمان بسیاری از بیماری ها می تواند موثر واقع شود. مصرف ۸ لیوان آب در روز میزان مصرف مناسبی برای بدن است. اما اگر این میزان را به ۱۲ لیوان در روز افزایش دهید، می تواند علاوه بر جلوگیری از تولید سنگ های جدید، دفع سنگ های تشکیل شده را نیز آسان تر کند.

درمان خانگی سنگ کلیه با آب لیمو

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر در بر طرف کردن سنگ کلیه، مصرف آب لیمو است. آب لیمو به موجب سیترات موجود در آن، کمک بسزایی در تجزیه رسوبات کلیسم خواهد کرد. مصرف آب لیمو قبل از صرف غذا می تواند تاثیر زیادی در درمان سنگ کلیه داشته باشد. توجه داشته باشید برای مصرف آب لیمو به این جهت، از آب لیمو طبیعی استفاده نمایید. چرا که آبلیمو های مصنوعی حاوی میزان زیادی مواد مضر بوده و می توانند تاثیر بالعکس داشته باشند.

عصاره یا آب نعناع

نعناع، یک درمان خانگی مناسب برای سنگ کلیه است. به موجب ترکیبات موجود در نعناع، تشکیل سنگ کلیه آرام تر شده و همچنین حل سنگ های تشکیل شده بهتر انجام می شود. بدین جهت از آب و یا عصاره نعناع استفاده نمایید.

سرکه سیب را فراموش نکنید!

از دیگر درمان های موثر خانگی سنگ کلیه، سرکه سیب است. سرکه سیب نیز اسید سیتریک دارد که این ماده موجب حل شدن کلسیم در بدن می گردد. سرکه سیب همچنین می تواند از پیشرفت بیماری سنگ کلیه جلوگیری کند. به جهت درمان خانگی با سرکه سیب، دو قاشق غذاخوری از آن را با آب مخلوط کرده و میل نمایید. برای تاثیر گذاری بیشتر این درمان، توصیه می شود آن را پیش از صرف غذا انجام دهید.

درمان خانگی سنگ کلیه با آب گندم

آب گندم درمان خانگی مناسبی برای سنگ کلیه است. عملکرد آب گندم در درمان، افزایش ادرار‌ در فرد است. این افزایش ادرار موجب شده تا دفع سنگ از بدن بهتر انجام شده و همچنین از ایجاد سنگ های جدید در کلیه، جلوگیری شود. آنتی اکسیدان های موجود در آب گندم، موجب تقویت دستگاه ادراری فرد شده و این امر دفع مواد معدنی و نمک را تسهیل می نماید. شما مخاطبان عزیز می توانید برای جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در کمترین زمان با ما تماس بگیرید.

کرفس و آب کرفس

کرفس برای درمان سنگ کلیه یک گزینه فوق العاده است. این ماده آنتی اکسیدان های زیادی دارد که این آنتی اکسیدان ها و ترکیبات موجود در کرفس، موجب زیاد شدن ادرار می گردد. اگر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنید، توصیه می شود که کرفس را به غذاهای مختلفتان اضافه کنید. همچنین آب کرفس نیز می تواند علائم بیماریتان را تا حد زیادی بهبود بخشد.

روغن زیتون بکر و درمان سنگ کلیه

با مصرف روغن زیتون بکر می توان، دفع سنگ های موجود در کلیه را آسان تر کرد. برای بهره وری از خواص درمانی روغن زیتون برای این بیماری، آن را صبح ها ناشتا پیش از هر ماده دیگری میل نمایید.

خواص درمانی آب انار را دست کم نگیرید!

آنتی اکسیدان های زیادی در انار موجود است. به همین جهت مصرف آب انار از ابتلا به سنگ کلیه تا حدی جلوگیری می کند. همچنین مصرف آب انار علاوه بر خواص پیشگیری آن، می تواند در دفع راحت تر سنگ ها موثر واقع گردد.

پیشنهاد مطالعه : 5 اقدام مهم برای جلوگیری از بیماری کلیوی

جمع بندی

درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارد. درمان های خانگی، می توانند در پیشگیری از ساخته شدن سنگ در کلیه جلوگیری کرده و روند رفع آن را آسان تر کند.
این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست