1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تاثیرات استرس والدین بر کودکان
تاثیرات استرس والدین بر کودکان

تاثیرات استرس والدین بر کودکان

تاثیرات استرس والدین بر کودکان

استرس Stress جزو عامل‌های رفتارهایی است که ممکن است از والدین به کودکان منتقل شده و تأثیرات بسیار بدی را بر روی زندگی آن‌ها بگذارد. به‌ طورکلی استرس جزو عوامل مخرب روی زندگی افراد بوده و می‌تواند تا حد بسیار زیادی در روند زندگی آن‌ها مؤثر باشد. متأسفانه این مورد به‌ راحتی از پدر و مادر به کودک منتقل می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص تاثیرات استرس والدین بر کودکان توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

همان‌طور که بهتر می‌دانی،  اولین کسانی که در زندگی کودک نقش داشته و می‌توانند پیوند عاطفی با او  داشته باشند، والدین هستند. به‌ همین خاطر نیز تمامی حالات رفتاری و همچنین شخصیت کودکان به پدر و مادر خود نزدیک‌ تر بوده و شباهت زیادی دارد. نحوه عکس‌ العمل پدر و مادر نسبت‌ به موضوعات مختلف موجب شکل‌گیری دیدگاه‌های مختلف کودک در رو به‌ رویی با مسائل خواهد شد.

والدین اولین الگوهای رفتاری بوده که کودکان آن‌ها را می‌بینند و تا حد بسیار زیادی  شبیه آن‌ها رفتار می‌کنند. به‌ همین خاطر اگر هریک از پدر و یا مادر دچار استرس بوده و دارای اختلالات رفتاری باشند، کودک نیز آن را یاد گرفته و ممکن است دچار مشکلات بسیار زیادی شود. در ادامه به بررسی این‌ موضوع و همچنین ارائه راهکارهایی برای رفع استرس و والدین می‌پردازیم.

تاثیرات استرس والدین بر کودکان1

بررسی تأثیرات استرس والدین بر کودکان

هنگامی‌که پدر و مادر  به شکل مداوم مضطرب بوده و استرس داشته باشند، کودک آن‌ها را دیده و با خود تصور می‌کند که در فضای نا امنی قرار گرفته‌ است و مدام خطر او را تهدید خواهد کرد. وجود چنین مشکلیدر وابستگی کودک به والدین خود تأثیراتی را بر جای بگذارد. همچنین باعث می شود تا اودچار بیماری‌های روحی و روانی متعددی شود. در صورت نیاز به پرستار بیمار می توانید به وب سایت شرکت مراقبتی پرستار آراد مراجعه نمایید.

بر اساس تحقیقاتی که وجود دارد ثابت شده که تاثیر استرس والدین بر کودکان بسیار مخرب بوده و پیامدهای بدی را برای او به‌همراه دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به اعتیاد، اختلالات رفتاری، اوتیسم و… اشاره نمود.علاوه‌بر تمامی موارد، تحقیقات دیگری نیز ثابت می‌کنند که کودکان طبق استرسی که از سوی والدین خود دریافت می‌کنند، از خود تغییرات فیزیولوژیکی را بروز داده و رفتارهای عجیب‌وغریبی می‌کند.

به‌ همین خاطر نیز این‌ مورد را در نظر داشته باشید که استرس می‌تواند از پدر و مادر به کودک منتقل‌شده و به‌طورکلی در زندگی او اختلالاتی را ایجاد کند. پیشنهاد ما به شما این است که برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی تا حد امکان استرس خود را کاهش داده‌ و  از راه‌های درمانی مختلفی استفاده کنید. همچنین دریافت کمک از یک پرستار کودک نیز می‌تواند در حل این مشکل و جلوگیری از آن به شما کمک بسزایی کند.

علائم استرس کودکان و راه رفع آن‌ها

برخی مردم تصور می‌کنند که کودکان تاثیرات استرس بر روی خود را تنها با بداخلاقی و یا گریه کردن نشان می‌دهند. اما این تصور کاملاً اشتباه بوده و علائم دیگری نیز برای وجود استرس در کودکان وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عطسه‌های بسیار زیاد
  • خمیازه کشیدن غیرمعمولی
  • ناتوانی در برقراری ارتباط تماس چشمی

اما می‌توان برای کم کردن تاثیرات استرس والدین بر کودکان و از روش‌ هایی استفاده کرد که عبارت‌اند از:

  1. کشیدن دست روی سر آن‌ها به آرامی
  2. ترغیب کردن آن‌ها به مکیدن پستانک وچ
  3. پیچیدن کودک در ۱پتو و به آغوش گرفتن او
  4. زمزمه کردن صدای ششش در گوش او و تکان دادن

اما باید این راه‌ ها تنها می‌تواند استرس کودک را به‌ صورت سطحی کاهش داده و باید حتما جهت رفع تاثیرات استرس از یک روانشناس کودک یا پرستار کمک بگیرید. شما می‌ توانید برای اعزام  پرستار و برای کودک خود از مؤسسه پرستاری ما  کمک گرفته و بهترین افراد را برای این کار استخدام کنید.

پیشنهاد مطالعه: راه کارهای عملی برای مقابله با استرس در کودکان

عوامل تاثیر گذار روی افزایش استرس کودک

پس‌از این‌که در مورد تاثیر تاثیرات استرس والدین بر کودکان صحبت کردیم، بهتر است که و عواملی را به شما معرفی کنیم که باعث می‌شود تا استرس در کودکان افزایش پیدا کند. این عوامل عبارت‌اند:

  • از بدنیا آمدن فرزند جدید در خانواده
  • از دست دادن یکی از عزیزان
  • مبتلا شدن به بیماری خاص
  • قرار گرفتن کودک در شرایطی همانند طلاق و جدایی والدین
  • وارد شدن به مدرسه
  • سرزنش والدین به کودک به‌ صورت مداوم
  • فریاد زدن بر سر آن‌ها
  • تنبیه کردن کودک
  • تغییر محیط زندگی
  • و وجود درگیری میان اعضای خانواده
  • وجود اختلاف بین پدر و مادر و
  • نادیده‌ گرفتن خواسته‌های کودک توسط والدین
این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست