1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. بیماری هپاتیت C و راه درمان آن
بیماری هپاتیت C و راه درمان آن

بیماری هپاتیت C و راه درمان آن

بیماری هپاتیت C و راه درمان آن

آیا میخواهید بیماری هپاتیت C و راه درمان آن را بدانید؟ آیا پرستار بیمار در منزل می تواند از بیمار مبتلا به هپاتیت C مراقبت کند؟ در موسسه پرستاری آراد که در زمینه اعزام پرستار به منزل برای سالمند، بیمار و کودک فعالیت دارد به بررسی این مطلب می پردازیم. هپاتیت  سی یک نوع بیماری خطرناک و مسری است که منشا آن عفونت های ویروسی خواهد بود. این نوع بیماری باعث آسیب دیدن کبد می شود و سایر بافت های بدن نیز دچار آسیب و نقض می شوند.

به عبارت دیگر هپاتیت سی زمانی که به بدن وارد می شود و به کبد نفوذ می کند در داخل کبد به رشد خود ادامه می دهد و تکثیر می شود. چنانچه این ویروس از کبد حذف نشود، به گردش خون راه پیدا می کند و به این شکل قدرت انتقال پیدا کردن به افراد دیگر را به دست می اورد. حال با این وجود پرستار در منزل که از یک بیمار مبتلا به هپاتیت سی مراقبت می کند، باید از نکاتی در این زمینه آگاه باشد تا مراقبت از او را به خوبی انجام دهد.

بیماری هپاتیت C

بیماری هپاتیت C و مفید ترین داروهای ضد ویروسی:

هپاتیت سی از جمله بیماری هایی است که ممکن است امکان درمان آن وجود نداشته باشد. در واقع درمان شدن و یا نشدن این بیماری بستگی به نوع آن دارد زیرا هپاتیت سی دارای انواع مختلفی است و هر یک از انواع آن از ویژگی های مربوط به خود برخوردار هستند. بیماری هپاتیت C از نوع حاد از جمله انواع هپاتیت Hepatitis است که در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می کند و امکان درمان آن وجود دارد و معمولا به مدت شش ماه در بدن باقی می ماند.

اما از طرف دیگر بیماری هپاتیت C از نوع مزمن نوع دیگری از این بیماری است که حالت پیشرفته تری دارد و در صورتی که به موقع ابتلا به این بیماری تشخیص داده شود تنها می توان از آسیب دیدن کبد جلوگیری کرد. برای درمان هپاتیت سی نیز از داروهای مختلفی استفاده می شود که این داروها توسط پزشک متخصص تجویز می شوند و در این زمینه از داروهای ضد ویروسی استفاده می شود که به کار بردن آنها هم برای هپاتیت سی مزمن و هم هپاتیت حاد سی مفید هستند.

مفید ترین داروهای ضد ویروسی در این زمینه عبارتند از:

  • الباسویر
  • داکلاتاسویر
  • پاسویر
  • پیبرنتاسویر

آیا پرستار در منزل میتواند از بیمار هپاتیت سی مراقبت کند؟

کسانی که بر اساس ابتلا به هپاتیت سی نیاز به پرستاری در منزل داشته باشند، از این امکان برخوردار هستند که برای انها پرستار در منزل استخدام کرد و پرستاران موسسه های پرستاری میتوانند این کار را انجام دهند.

اما این دسته از عزیزان باید توجه داشته باشند که چون هپاتیت یک نوع بیماری وارگیردار و مسری است باید حتما جوانب احتیاط را رعایت کنند تا از بروز مشکل برای خود و بیمار در امان بمانند.

شرایط پرستاری از بیمار هپاتیت سی توسط پرستار در منزل:

پرستار در منزل باید در ابتدا از سلامتی خود محافظت کند و نکات ایمنی و امور بهداشتی را رعایت نماید تا بیماری به او سرایت پیدا نکند. به عنوان مثال: تنها مواقعی که حطر ابتلا به هپاتیت سی پرستار بیمار را تهدید می کند، مواقعی است که پرستار با خون فرد بیمار تماس پیدا کند. در حقیقت این بیماری از طریق تماس با خون منتقل می شود و مواقعی که بیمار دچار جراحت و یا زخم شود، پرستار نباید برای باند پیچی زخم او اقدام کند. بلکه باید به بیمار آموزش دهد که خودش این امور را انجام دهد تا دیگران به هپاتیت مبتلا نشوند.

پرستار در تمامی زمینه ها می تواند به بیماری هپاتیت C کمک کند و پرستاری از او را انجام دهد. به عنوان مثال: پرستار بیمار در منزل میتواند غذاهای مغذی و مفید برای بیمار بپزد، خرید های او را انجام دهد، داروها را در اختیار بیمار بگذارد و یا سایر امور مد نظر او را انجام دهد.

کلام پایانی درباره بیماری هپاتیت C

بیماری هپاتیت C و راه درمان آن را بررسی کردیم تا اگر قصد دارید برای بیمار هپاتیت سی پرستار استخدام کنید و یا می خواهید از نکات ایمنی در این زمینه مطلع باشید، اطلاعات کافی در اختیارتان باشد. برای اعزام پرستار بیمار در منزل نیز میتوانید از طریق مجموعه پرستاری آراد به این منظور اقدام کنید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست