1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. بیماری سارکوئیدوز چیست و چگونه درمان می شود؟
بیماری سارکوئیدوز چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری سارکوئیدوز چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری سارکوئیدوز چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری سارکوئیدوز نوعی بیماری التهابی می باشد. بیماری های التهابی زیادی وجود دارند که مردمان مختلف را تحت تاثیر قرار می دهند. هر کدام از این بیماری ها علل خاصی را دارند، اما متاسفانه علل بروز این بیماری در افراد فعلا شناخته شده نیست. بیماری التهابی سارکوئیدوز اندام های مختلفی را می تواند تحت شعاع خود قرار دهد. ریه و غده های لنفاوی درون قفسه سینه، از جمله اندام های بدن هستند که عموما در این بیماری درگیر می شوند.

بیماری سارکوئیدوز منجر به ایجاد توده هایی غیرطبیعی و یا گرانولوم می شود. این توده ها تشکیل شده از بافت های تحت تاثیر التهاب شکل می گیرند. لازم به ذکر است که در بیماری سارکوئیدوز، می تواند منجر به اختلال در عملکرد و ساختار طبیعی اندام های ملتهب شده و تحت تاثیر قرار گرفته شود.

بیماری سارکوئیدوز چیست و چگونه درمان می شود؟

علت ابتلا به بیماری سارکوئیدوز چیست؟

همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره داشتیم، علت بروز و ایجاد بیماری سارکوئیدوز در بدن انسان مشخص نیست. اما نظریه هایی درباره علت بروز این بیماری وجود دارد. یکی از نظریات درباره علت بروز این بیماری، ایجاد این بیماری در بدن را به علت ژنتیک فرد و برقراری تماس با بعضی از عامل ها در محیط می داند. لازم به ذکر است که در این نظریه نیز، این عامل های محیطی ناشناخته است. به طور کلی تعداد زیادی از ارگانیسم ها که باکتری ها و ویروس ها را شامل می شود، از جمله علل محتمل این بیماری می دانند.

بیماری سارکوئیدوز در چه سنی بروز می کند؟

به طور کلی، این بیماری مختص سن خاصی نیست و تمامی سنین می توانند به آن دچار شوند. سارکوئیدوز در هر دو جنس و نژاد های مختلف را نیز دچار می کند. اما به طور کلی بر اساس مبتلایان جهانی، عموما مبتلایان به این بیماری، سن 20 الی 40 سال را دارند. همچنین میزان ابتلایان جنس مونث کمی بیشتر از جنس مذکر می باشد.

میزان شیوع سارکوئیدوز

میزان شیوع این بیماری نیز کاملا حدودی است. بر اساس آمار، میزان شیوع سارکوئیدوز 1 الی 40 نفر در جمعیت 100 هزار نفری است.

کدام اندام ها دراین بیماری ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند؟

به طور کلی، ریه و غدد لنفاوی داخل قفسه سینه در مقایسه با سایر اندام ها، در این بیماری بیشتر درگیر می شوند. اما اندام های زیادی در اثر بیماری سارکوئیدوز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. علاوه بر ریه و گره های لنفاوی، چشم، پوست، کبد، قلب، طحال و مغز از جمله دیگر اندام هایی هستند که ممکن است در اثر این بیماری درگیر شوند.

علامت های بیماری سارکوئیدوز

این بیماری نواحی مختلی در بدن را آلوده می کند. به همین جهت علامت های آن در هر فرد با توجه به اندام های درگیر شده ممکن است متفاوت باشد. همچنین شدت علائم بیماری در افراد مختلف متفاوت است. بدین منظور که افراد هر علامت را ممکن است در یک سطح تجربه کنند و یا هیچ علامتی را تجربه نکنند! علامت های سارکوئیدوز، احساس خستگی فرد، تب داشتن، کم شدن وز فرد، درد مفاصل، بروز تنگی نفس و سرفه های مداوم می باشد.

درمان بیماری سارکوئیدوز به چه صورت است؟

هیچ درمان قطعی ای تابحال برای بیماری سارکوئیدوز معرفی نشده است. ولی احتمال بهبودی خود به خودی این بیماری در برخی وجود دارد. همچنین علامت های این بیماری در عده زیادی از مبتلایان به صورت خفیف می باشد و به همین جهت است که این افراد درمانی نیاز نخواهند داشت. اما در صورت ضرورت درمان، درمان این بیماری به جهت کم شدن علامت ها صورت می گیرد. همچنین درمان برای عملکرد صحیح اندام های درگیر شده نیز ممکن است تجویز شود.

مدت زمان درمان این بیماری در هر فرد متغیر است. در بعضی از مبتلایان به سارکوئیدوز، درمان فقط 1 الی 2 سال به طول می انجامد. اما در برخی دیگر از مبتلایان، پروسه درمانی مدت زمان بیشتری می باشد.

استفاده از رژیم های غذایی سلامت، یکی از مواردی است که می تواند در روند درمانی تاثیر چشمگیری بگذارد. بدین منظور علاوه بر رژیم غذایی باید سبک زندگی سالمی نیز در پیش گرفت. داشتن خواب کافی، ورزش کردن، ترک دخانیات، نوشیدن میزان مناسبی از مایعات روزانه و … از جمله مواردی است که در کنار رژیم غذایی سلامت، درمان سارکوئیدوز را بهبود می بخشد.

همچنین در صورتی که به جهت ابتلا به این بیماری، نیاز به استفاده از خدمات پرستاری دارید و قصد بهره مندی از خدمات پرستار بیمار را دارید، شرکت مراقبتی پرستار آراد، گزینه ای مناسب برای شما است.

جمع بندی

بروز بیماری سارکوئیدوز، علت مشخص و ثابت شده ای ندارد. اما ژنتیک و عوامل محیطی از جمله نظریات علت ابتلا به این بیماری هستند. درمان ثابتی برای این بیماری وجود ندارد و در بیشتر افراد علائم بیماری خفیف است. اما در صورت علائم شدید، پزشک درمان هایی را برای کاهش شدت علائم و عملکرد درست اندام ها تجویز می کند.

پیشنهاد مطالعه : ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست