1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. بهترین روش های تغذیه در هنگام بیماری
روش های تغذیه در هنگام بیماری

بهترین روش های تغذیه در هنگام بیماری

بهترین روش های تغذیه در هنگام بیماری

آیا می دانید بهترین روش های تغذیه در هنگام بیماری Nutrition during illness چیست؟ پرستار در منزل چرا باید از بهترین روش های تغذیه در هنگام بیماری مطلع باشد؟ در مجموعه پرستاری آراد ما را همراهی کنید که پاسخ این پرسش ها را دریابید.

تمامی پرستارانی که برای مراقبت از بیمار در منزل به خانه آنها مراجعه می کنند باید از دانش کافی برای پرستاری برخوردار باشند و بدانند که در هر شرایطی از چه نوع تغذیه ای برای بیمار استفاده کنند که وضعیت آنها به خطر نیوفتد و از سوی دیگر به درمان بیماری آنها کمک شود.

به همین دلیل در مجموعه پرستاری آراد میخواهیم برخی از انواع بیماری های شایع در بین مردم و بهترین روش های تغذیه برای انها را با هم بررسی کنیم.

بهترین روش های تغذیه درهنگام بیماری که لازم است بدانید.

از بهترین روش ها برای تغذیه در هنگام بیماری می توان به موارد زیر اشاره داشت:

تغذیه در هنگام بیماری حالت تهوع:

حالت تهوع از جمله شایع ترین بیماری هایی است که افراد در شرایط مختلف به آن مبتلا می شوند. برای پیدا کردن بهترین تغذیه در هنگام بیماری حالت تهوع باید ابتدا علت بیماری مشخص شود.

تغذیه در هنگام بیماری حالت تهوع

در صورتی که پرستار بیمار متوجه شود که علت حالت تهوع افت فشار است باید برای او از سرم های قندی و نمکی استفاده کند و یا شربت آب قند و گلاب برای او تهیه نماید تا فشار بالا بیاید. در چنین مواقعی شربت آب نمک نیز می تواند به سرعت فشار را بالا بیاورد اما اگر شخص توانایی خوردن آب نمک را نداشته باشد، کمی نمک را بر روی زبان او قرار دهید.

اگر ابتلا به حالت تهوع به دلیل گرمازدگی باشد، شربت آبلیمو یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. اما کسانی که به دلیل شیمی درمانی و پرتو درمانی حالت تهوع پیدا می کنند باید از مایعات و نوشیدنی های مختلف خصوصا نوشیدنی های قرمز رنگ استفاده کنند تا تاثیرات اشعه از بدن آنها خارج شود و خالت تهوع برطرف گردد.

تغذیه در هنگام بیماری اسهال:

ممکن است که یک پرستار بیمار در منزل قصد مراقبت از یک بیمار مبتلا به اسهال را داشته باشد. برای درمان و برطرف کردن بیماری اسهال می توان کشک را به عنوان یک تغذیه مناسب در هنگام این بیماری معرفی کرد. با مصرف کشک مایع و پاستوریزه به اندازه یک و یا دو لیوان می توانید به سرعت اسهال را بند بیاورید.

همچنین در این مواقع بهتر است که بیمار کته و با ماست و نعنا مصرف کند و از مصرف مواد غذایی رونده بپرهیزد. اما لازم به ذکر است که آب در این شرایط باید بسیار استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه: علت اصلی اسهال در کودکان و درمان آن

تغذیه در هنگام ابتلا به یبوست:

بهترین تغذیه در هنگام بیماری یبوست، میوه ها هستند. انواع مختلف میوه ها از قبیل: آلو، زردآلو، شلیل و … به میزان زیادی در یبوست و درمان آن موثرند. کسانی که با این مساله مواجه باشند می توانند از برگه زرد آلو و یا لواشک نیز استفاده کنند.

از طرف دیگر آش برنج یکی از بهترین انواع مواد غذایی برای ابتلا به یبوست است که تاثیر زیادی در برطرف شدن آن دارد.

تغذیه در هنگام ابتلا به کرونا:

همان طوری که  مطلع هستید، این روزها کرونا، یکی از مهم ترین بیماری هایی است که برای درمان آن پرستار بیمار در منزل استخدام می کنند تا از محیط آلوده بیمارستان در امان باشند. بهترین روش های تغذیه در هنگام بیماری کرونا این است که در ابتدا مایعات مقوی مانند: آبمیوه، آب، دمنوش آویشن و … به وفور استفاده شوند.

پس از آن شربت آبلیمو و عسل نیز یکی از دیگر نوشیدنی های بسیار موثر در درمان این بیماری است. از جمله غذاهای بسیار مفید برای درمان بیماری کرونا که پرستار بیمار در منزل می تواند آن را استفاده کند، خوراک ماهیچه گوسفند، سوپ، کباب تابه ای و … است که در درمان این بیماری و قوت گرفتن بدن بیمار بسیار تاثیر دارد و به عنوان بهترین روش تغذیه در این زمینه شناخته می شود.

تغذیه در هنگام بی حالی و خستگی:

بسیاری از بیماران به دلیل مشکلات جسمی و بیماری هایی که دارند، اشتهای خود را از دست می دهند و به این دلیل یا به علت عوارض بیماری خود دچار خستگی و بی حالی می شوند. در چنین شرایطی بهترین روش تغذیه برای این دسته از بیماران که پرستار بیمار در منزل می تواند به کار ببرد، تهیه آبمیوه خانگی، تهیه غذاهای مغذی مانند: ماهیچه، کباب، جگر، سوپ، تاسکباب و … است که در این خصوص می تواند بر اساس میل و اشتهای بیمار از انواع غذاهای مغذی استفاده کند تا بیمار تمایل برای خوردن آنها داشته باشد.

لازم به ذکر است که تهیه معجون های مقوی که حاوی شیر، عسل، گردو، کنجد، موز، خرما و … هستند نیز در این زمینه بسیار موثر است.

کلام پایانی درباره روش های تغذیه در هنگام بیماری

با توجه به اینکه روش تغذیه در بیماران با هم متفاوت است و برای پرستاری از انها باید به این مسائل  واقف بود، توصیه می کنیم که برای بهبود شرایط بیمار خود از مجموعه پرستاری آراد همکاری دریافت کنید.

 

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست