1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل
چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل

چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل

پرخاشگری و عصبانیت کودکان یک امر عادی بوده و مسلماً در اکثر کودکان دیده می‌شود. اما والدین همیشه در پی کسب اطلاعات لازم در رابطه با چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل هستند.

کودکان به دلیل عدم آگاهی و کامل نبودن مغز در یک دوره‌های زمانی خودسر شده و از دستورات والدین و خواهر و برادر خود سرپیچی می‌کنند‌. این امر ممکن است برای کودکان در رده‌های سنی مختلف اتفاق بیفتد و کاملاً بهنجار است.

درست است تحت کنترل قرار دادن کودک بدرفتار و پرخاشگر می‌توانند سبب ناراحتی، فرسایش و استهلاک روحی در والدین شود.‌

اما با این تفاسیر پدر و مادر کودک نباید نسبت به این موضوع نگرانی بی مورد داشته باشند. چون بدرفتاری و پرخاشگری در کودکان حالا به هر دلیلی شایع است.

در دختران و پسران ۱ تا ۴ سال بدخلقی به حالت‌های غر زدن، شکایت کردن، ناله، جیغ کشیدن، گریه کردن و دست‌وپا زدن در می آید.

والدین یا پرستار کودک با دیدن این علائم در کودکان زیر ۴ سال باید در وهله اول علت را تشخیص داده و در کمال آرامش به درمان آن بپردازند. برای این‌که شما نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری کسب کنید.

ما در این مقاله به بررسی موضوع چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل می‌پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل

چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل

بررسی علائم و عوامل پرخاشگری در کودکان

تمامی والدین به‌ خصوص والدین کم تجربه باید حتما به این مسئله دقت کنند که تنها با دیدن یک‌بار برخورد تند از کودک نباید آن را پرخاشگر بنامند.

چون امکان دارد بسته به شرایط کودک در آن لحظه رفتاری از کودک سر بزند که باب میل خود او نیز نباشد. پس والدین در این لحظه باید یک برخورد مناسب و آرام داشته و کودک را به آرامش دعوت کنند.

اما اگر این رفتار تند و بدخلقی‌ها ادامه داشت، والدین بدون نگرانی و در کمال آرامش باید با مشورت با یک روان‌شناس و اجرای راهکارهای مناسب این مشکل را در کودک برطرف کنند.

گاهی‌ اوقات بعضی پدر و مادرها براساس یک سری اصول یا مطلب غلط متقابلاً با کودک پرخاشگر به‌تندی رفتار می‌کنند.

این برخورد نه‌تنها سبب برطرف کردن مشکل نشده بلکه آن را گسترش می‌دهد. درست است در آن لحظه کودک به دلیل ترس عقب می‌کشد و آرام می‌گیرد، اما عواقب آن رفته‌رفته در وجود آن رخنه کرده و مشکلات بزرگ‌ تری را ایجاد می‌کند.

شخصی که به‌عنوان پرستار کودک از سوی مؤسسه پرستاری به عنوان پرستار اعزام می‌شود باید نسبت چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل و دیگر مطالب این چنینی اشراف داشته باشد تا بتواند درست و اصولی عمل کند.

از جمله علائم پرخاشگری در کودک می‌توان به گوشه‌گیری، فشردن دندان‌ها، حمله به دیگران و کتک‌کاری و به‌ هم ریختن خانه اشاره کرد.

روش های درست برخورد با کودک پرخاشگر در منزل

برای به حداقل رساندن مشکلات و از بین بردن آن‌ها در هر زمینه‌ای یکسری راهکار وجود دارد. در صورتی‌ که مو ب مو به این راهکارها عمل شود، مشکل کاهش‌یافته یا حتی بهبود می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه: روشهای آموزش خویشتنداری به فرزند

برای برخورد با کودک پرخاشگر در منزل نیز تعدادی ترفند و راهکار وجود دارد که ما در این قسمت دو مورد از آن را به‌صورت تفکیک ‌شده برای شما والدین گرامی شرح می‌دهیم.

به‌عنوان یک پدر یا مادر رفتار خود را در برابر کودک آنالیز کنید!

برای بررسی این‌موضوع ابتدا چند سوال از خود بپرسید، آیا تا این پایه رفتار مناسب با فرزند خود داشته ام؟ آیا مشکلات زندگی باعث فاصله گرفتن من از کودک شده‌است؟ چرا در برخی از مواقع کودک از من فرار می‌کند؟

با پاسخ به این پرسش ها در مرحله بعد قطعا به نوع رفتار خود پی خواهید برد. در صورتی‌ که رفتار شما غلط بود، باید رفتارهای اشتباه را کنار گذاشته و رفته ‌رفته به کودک نزدیک شوید تا کودک نیز با وجود احساس امنیت به شما نزدیک شده و بدخلقی را کنار بگذارد.

همراه و همدل کودک باشید!

زمانی که کودک احساس کند والدین با او دوست هستند در برابر آن‌ها به خود سانسوری نمی پردازد و همین باعث می‌شود، کودک آزادی بیان و رفتار داشته باشد‌.

هنگامی که این احساس به کودک القا شود، دیگر به فکر پرخاش کردن نمی‌افتد در نتیجه بدخلقی او کاهش یافته یا از بین می رود.

چون خیلی مسالمت‌آمیز و دوستانه تلاش می‌کنند تا مشکلاتش را با والدین برطرف کند و یقین دارد آن‌ها در این‌ باره بهترین رفتار را با او خواهند داشت.

چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل

چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید ما در این مقاله به چگونگی برخورد با کودک پرخاشگر در منزل پرداختیم. برای این‌که در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشید، می‌توانید یک پرستار کودک را از مؤسسه پرستاری پرستار آراد استخدام کنید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست