1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. انواع بیماری پسوریازیس
پسوریازیس چیست و انواع این بیماری

انواع بیماری پسوریازیس

انواع بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس یکی از بیماری های پوستی بوده که در آن تکثیر بیش از نیاز سلول های پوستی ایجاد می شود. در ادامه به این بیماری پرداخته و روش های درمانی ان را بررسی می کنیم.

پسوریازیس چیست؟

یکی از موارد مهم در زندگی، حفاظت از بدن در مقابل خطرات و بیماری های مختلف پوستی است که تحت تاثیر عوامل محیطی و تماس با موارد مختلفی قرار می گیرد. برخی افراد توجهی به پوست خود نکرده و در صورت عدم رسیدگی منجر به آسیب‌ های جدی تر پوستی می‌ شود. پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی بوده که بدن علیه خود قیام می کند. با توجه به اینکه این بیماری مسری نیست، احتمال سرایت آن به افراد دیگر وجود ندارد. کسانی که به این بیماری مبتلا می‌ شوند ممکن است تا آخر عمر خود با این بیماری دست و پنجه نرم کنند.

پسوریازیس چیست و انواع این بیماری.

علل ایجاد پسوریازیس

ژنتیک اولین دلیل برای ایجاد این بیماری محسوب می شود. اگر سابقه خانوادگی در ایجاد بیماری پسوریازیس دارید، ممکن است حتی در سنین جوانی و نوجوانی به این بیماری مبتلا شوید. در کنار آن جراحت های عفونی، هورمون ها و استرس را در نظر داشته باشید. اگر مدام در زندگی خود دچار استرس های شدید هستید، این بیماری می تواند از طریق استرس ایجاد شود.

هورمون هایی که در سنین بلوغ و سنین رشد انسان ایجاد می شود، احتمال ابتلا به بیماری پسوریازیس را افزایش می دهد. مصرف برخی داروها را در نظر داشته باشید. برخی دارو های فشار، لیتیوم و داروهای ضد مارالیا در افزایش این بیماری در بدن نقش مستقیمی دارد.

انواع بیماری پسوریازیس در پوست

پسوریازیس در انواع مختلف ظاهر می شود که عبارتند از:

پسوریازیس ناخن

یکی از شایع ترین نوع این بیماری پسوریازیس ناخن Nail psoriasis بوده که باعث تغییر شکل ناخن ها دست و پا و افزایش ضخامت آن می شود. این بیماری در برخی افراد منجر به رشد غیر طبیعی ناخن می شود. در این زمان به پزشک متخصص پوستی برای درمان هر چه سریعتر مراجعه نمایید. اگر نیاز به استخدام پرستار متخصص با توجه به نیاز خود را دارید، به سایت پرستاری آراد مراجعه کرده و پرستار مدنظر خود را استخدام نمایید.

پسوریازیس پلاکی

یکی دیگر از انواع بیماری پسوریازیس، پسوریازیس پلاکی بوده که بیشتر در بدن اما در دستگاه تناسلی و داخل دهان نیز ایجاد می شود. این نوع بیماری به شکل صدف های پوستی پلاک ایجاد شده و باعث ایجاد لکه های قرمز و خشک بر روی پوست می شود. لکه های پوستی روز به روز بزرگتر شده و با خشک شدن شدید آن باعث ایجاد فلس های پوستی می شود. در نتیجه ممکن است پس از بهبودی اثرات آن در پوست باقی بماند. در زمان مبتلا به پسوریازیس پلاکی و ایجاد جوش‌های پوستی از خارش آن جلوگیری نمایید.

پسوریازیس خالدار

از دیگر انواع بیماری پسوریازیس خالدار بوده و به دلیل عفونت های شدید در گلوی انسان ایجاد می شود. عفونت ها مانند لکه های بر روی پوست ایجاد شده و شکل آن ها به قطعات باران شبیه است. متاسفانه این بیماری در تمام نقاط بدن ایجاد شده و ضخامت آن مانند بیماری پسوریازیس پلاکی است.

پستوریازس معکوس

بیماری پسوریازیس معکوس معمولاً در بخش های اختصاصی بدن رشد می کند که به عنوان مثال می توانیم به زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه، باسن و اطراف دستگاه تناسلی بانوان و آقایان اشاره نماییم. این بیماری به زنگ دانه های قرمز رنگ و صاف ایجاد شده و با خارش شدید همراه می شود. تعریق بدن می تواند این بیماری را در بدن افزایش داده و وارد مراحل پیشرفته تری شود. سعی کنید در فصل تابستان به صورت روزانه استحمام نمایید.

علائم بیماری پسوریازیس

پسوریازیس بیماری پوستی بوده که علائم مخصوص به خود را دارد. برخی نشانه‌ های آن ممکن است با دیگر بیماری های پوستی مشابه باشد. اگر پوست شدیداً خشکی دارید که با خونریزی همراه شده یا ظاهر پینه بسته قرمز رنگ یا صورتی برآمد دارید، ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشید. بیماری پسوریازیس با احساس خارش و سوزش شدید همراه بوده و احساس درد بر روی پوست ایجاد می شود. در برخی موارد با برآمدگی و افزایش ضخامت ناخن ها نیز همراه است.

بحث امروز ما در مورد علائم بیماری پسوریازیس بود. برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان این بیماری و مراقبت کودکان، نوزادان و افراد مسن که نیاز به پرستاری شبانه روزی یا روزانه دارند، به سایت پرستاری آراد مراجعه کنید و برای اعزام  پرستار از جمله پرستار کودک و همچنین پرستار سالمند اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه : بیماری پسوریازیس را بیشتر بشناسیم

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست