1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. انواع بیماری لثه و درمان خانگی آنها
انواع بیماری لثه و درمان خانگی آنها

انواع بیماری لثه و درمان خانگی آنها

انواع بیماری لثه و درمان خانگی آنها

بیماری های مختلفی در حوزه دهان و دندان وجود دارد. یکی از رایج ترین انواع بیماری های این حوزه، مشکلات و بیماری های لثه است. بیماری لثه انواع مختلفی دارد. این انواع بیماری های لثه نیز شدت های متفاوتی ممکن است داشته باشند. عموما بیماری لثه در مراحل اولیه خفیف است و می توان به کمک درمان خانگی تا حد زیادی مشکل را برطرف کرد. اما اگر به مشکلات و بیماری های لثه توجه نشود، این بیماری ها ممکن است شدت گرفته و به مرور پیشرفت نمایند. بیماری های لثه می توانند در طول زمان سبب تحلیل استخوان فک در فرد شده و با ادامه این روند، موجب از بین رفتن دندان های فرد نیز شوند.

در صورتی که در زمینه انواع بیماری لثه  و درمان آن نیاز به کمک پرستار بیمار داشته باشید می توانید با شرکت مراقبتی پرستار آراد مشاوره رایگان داشته باشید.

انواع بیماری لثه و درمان خانگی آنها1

تعریف بیماری لثه

بیماری لثه از جمله شایع ترین مشکلات و بیماری های دهان است. این بیماری چندین حالت و نوع داشته که هر کدام تاثیرات مخربی را روی این بخش از دهان می گذارند. پزشکان همواره توصیه می کنند تا بیماری های لثه را جدی گرفته و در سریع ترین زمان ممکن به رسیدگی آن ها بپردازید. دلیل این توصیه پزشکان نیز پیشرفت این بیماری ها می باشد که این پیشرفت می تواند سبب مشکلات متعددی در حوزه دهان و دندان شوند. در صورت عدم رسیدگی و پیشرفت بیماری های لثه، هزینه، امکانات مورد نیاز و زمان درمان طولانی تر می شود.

انواع بیماری های لثه چیست؟

لثه عضوی حساس در دهان است. این عضو، نقش بسیار مهمی را در نگهداری دندان ها ایفا می کند. به موجب اهمیت بالای لثه در دهان، یک شاخه در حوره دندانپزشکی به درمان انواع بیماری های لثه تخصص یافته است. پریودانتیکس یا همان لثه درمانی، شاخه ای از علم دندانپزشکی است که در جهت بررسی و درمان بیماری های این عضو قدم بر می دارد. انواع بیماری لثه وجود دارند که هر کدام نیاز به بررسی دقیق دارند.

خونریزی لثه از انواع بیماری لثه

خونریزی لثه یکی از مشکلات رایج در لثه و از انواع بیماری لثه است. خونریزی لثه می تواند یک بیماری مستقل باشد و یا این خونریزی علائم مشکلات و بیماری های دیگر بوده و در واقع خونریزی لثه یک مشکل ثانویه در اثر دیگر بیماری ها باشد. علت بروز خونریزی در لثه، بروز التهاب در این بخش از دهان است. التهاب عامل خونریزی در لثه ها است. در برخی اوقات التهاب به وجود آمده در لثه ها خفیف بوده و در لحظه مشکل چندانی محسوب نمی شوند. اما شدت این التهاب خفیف، در صورت عدم تشخیص و درمان می تواند افزایش یابد.

ژنژیوت ازانواع بیماری لثه

دیگر بیماری لثه، ژنژیوت نام دارد. علت بروز بیماری ژنژیوت، وجود پلاک در لثه است. تشخیص وجود پلاک در لثه راحت است. بدین منظور چند ساعت مسواک نزده و سپس لثه هایتان را بررسی کنید. در صورتی که پلاک لثه داشته باشید، جرم های سفیدی را در روی لثه ها مشاهده می نمایید.

پریودنتیت از انواع بیماری لثه

یکی از بیماری های لثه که در اسرع وقت نیاز به بررسی و درمان دارد، بیماری پریودنتیت است. در بیماری پریودنتیت، در ابتدا لثه بیمار تحلیل رفته و بعد از آن استخوان فک وی به مرور از بین خواهد رفت. در بیماری پریودنتیت، دندان های فرد لق شده و در صورت درمان نشدن و پیشرفت بیماری، دندان ها جدا می شوند.

دیگر انواع بیماری های لثه

دو نوع دیگر بیماری های لثه، بیماری لثه کودکان با نام پریودنتال Periodontal و همچنین بیماری لثه پیوره می باشد. بیماری پیوره بیماری التهابی بوده و شایع ترین بیماری دهان و دندان پس از پوسیدگی دندان است. باکتری عامل بروز بیماری پیوره می باشد. در بیماری پیوره پوسیدگی ایجاد شده و ساختار های پشتیبان دندان از بین می رود. به همین جهت است که درمان در اسرع وقت باید برای این بیماری آغاز شود.

درمان های خانگی بیماری لثه

در نوع خفیف بیماری های لثه، گاها درمان های خانگی بسیار موثر واقع می شوند. به طور کلی اگر بیماری های لثه زود تشخیص داده شوند، می توان از پیشرفت آن ها جلوگیری کرد.

تسکین درد لثه با کمپرس

اگر دچار بیماری های لثه شده اید، استفاده از کمپرس های سرد و یا گرم می تواند درد ایجاد شده را تا حدی کم کنند. برای استفاده از کمپرس برای کاهش درد لثه، پارچه را باید روی صورت خود در بخشی که لثه درد می کند قرار دهید.

استفاده از آب نمک

آب نمک از گذشته یکی از درمان های خانگی پرطرفدار در حوزه دهان و دندان است. شستسو با آب نمک می تواند از رشد باکتری های موجود در دهان جلوگیری کرده و درد را نیز تا حدی کاهش دهد.

استفاده از چای کیسه ای

دیگر درمان خانگی برای لثه، استفاده از چای کیسه ای است. بدین منظور ابتدا چای کیسه ای را چند دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس بگذارید سرد شود. پس از سرد شدن چای، آن را در ناحیه آسیب دیده لثه قرار دهید.

اگر شما قصد دارید از خدمات پرستاری برای خودتان و اطرافیانتان بهره مند شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب پرستار به شرکت مراقبتی پرستار آراد مراجعه فرمایید. این تیم تخصصی دارای کادر مجرب بوده و بهترین عملکرد را در این زمینه دارد.

پیشنهاد مطالعه : آیا بیماری لثه و بیماری های قلبی با یکدیگر ارتباط دارند؟

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست