1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. ارتباط نقرس با گوشت قرمز
ارتباط نقرس با گوشت قرمز-وب سایت پرستارآراد

ارتباط نقرس با گوشت قرمز

ارتباط نقرس با گوشت قرمز

نقرس Gout یک بیماری التهابی است که عمدتاً مفاصل را درگیر می کند و زمانی رخ می دهد که سطح اسید اوریک در خون،  بالاتر از حد طبیعی باشد .مقاله ارتباط نقرس با گوشت قرمز توسط شرکت خدمات پرستاری آراد  گردآوری شده است تا شما را با این بیماری ، باید و نبایدها، نحوه‌ درمان و مراقبت و پرستار بیمار بیشتر آشنا کند.

ارتباط نقرس با گوشت قرمز-وب سایت پرستارآراد

چه چیزی باعث نقرس می شود؟ و ارتباط نقرس با گوشت قرمز چه می باشد؟

افزایش سطح اسید اوریک در خون می تواند با تولید بیش از حد و یا با دفع ناقص این ماده رخ دهد. مهم است بدانید که همه افرادی که سطح اسید اوریک بالایی دارند (هیپروکمی) به نقرس مبتلا نمی شوند. اکثر افراد مبتلا به نقرس مردان بالغ  با سن بالاتر بین 40 تا 50 سال، و عمدتاً در افراد دارای اضافه وزن یا چاق، با سبک زندگی کم تحرک و مصرف مکرر مشروبات الکلی هستند . زنان به ندرت قبل از یائسگی دچار نقرس می شوند و معمولاً بالای 60 سال سن دارند که به آن مبتلا می شوند.

علائم بیماری نقرس

با افزایش غلظت اسید اوریک در خون، رسوب کریستال در بافت ها، عمدتاً در مفاصل، ایجاد می شود و باعث التهاب و در نتیجه درد و تورم می شود که عمدتاً مفاصل شصت، مچ پا و زانو را درگیر می کند. نقرس در ابتدا با حملات مکرر آرتریت حاد مشخص می شود که در اثر رسوب کریستال های اسید اوریک در فضاهای مفصلی ایجاد می شود.

بیماری نقرس شامل دردی است که اغلب در طول شب شروع می شود و به اندازه کافی شدید است که بیمار را بیدار می کند. اگرچه هر مفصلی به‌ویژه مفاصل اندام تحتانی می‌تواند آسیب ببیند، ، انگشت شصت پا مفصلی است که اغلب در اولین حمله درگیر می‌شود. علاوه بر درد، مفصل معمولاً با وجود گرما، قرمزی (قرمزی) و تورم ملتهب می شود.

علائم بیماری نقرس-وب سایت پرستارآراد

چه چیزی می تواند باعث حملات نقرس شود و ارتباط نقرس با گوشت قرمز چقدر است؟

برخی از عوامل می توانند باعث حمله نقرس در افراد هیپراوریسمیک شوند مانند مصرف الکل، به ویژه شراب قرمز و آبجو، رژیم غذایی غنی از انواع خاصی از غذاها (غنی از پورین)، گوشت قرمز و حبوبات ،ضربه های فیزیکی، جراحی، شیمی درمانی و استفاده از دیورتیک  نقرس را تشدید می کند.

درمان نقرس چیست ؟

هیچ درمان قطعی برای نقرس وجود ندارد. هدف از درمان، کاهش درد و التهاب در حملات حاد و اصلاح هیپراوریسمی زمینه ای با هدف پیشگیری از حملات بعدی و جلوگیری از آسیب مفاصل است. علاوه بر افزایش مصرف مایعات برای بهینه سازی سرعت جریان ادرار، باید از عواملی که باعث تحریک یا به نفع تشکیل اسید اوریک می شوند، اجتناب کرد.

حمله حاد نقرس را می توان با استفاده از کلشی سین، داروهای ضد التهاب یا ترکیب هر دو با تسکین به طور کلی پس از 2 ساعت از دوز اولیه کنترل کرد. این داروها باید همیشه با تجویز پزشک و با احتیاط در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، فشار خون بالا، زخم معده یا گاستریت استفاده شوند. داروهایی که به طور خاص با هدف کاهش سطح اسید اوریک انجام می شوند نیز باید در دراز مدت شروع و حفظ شوند. با احتیاط منتظر باشید تا حل و فصل کامل بحران حاد آغاز شود.

تاکید بر این نکته مهم است که نقرس یک بیماری ناتوان کننده نیست و زمانی که به درستی درمان شود، کیفیت زندگی را مختل نمی کند. اگر پرستار سالمند مبتلا به نقرس هستید حتما در مورد این بیماری مطالعه کنید تا رژیم غذایی مناسب برای او تهیه کنید.

ارتباط نقرس با گوشت قرمز

در رابطه با ارتباط نقرس با گوشت قرمز باید گفت اعتقاد بر این است که  پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز بزرگترین عامل نقرس در رژیم غذایی است. در مطالعه‌ای روی بیش از 47000  مرد صورت گرفته است، خطر ابتلا به نقرس در افرادی که بیشترین گوشت قرمز یا غذاهای دریایی مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که کمترین مصرف را داشتند، 40 تا 50 درصد بیشتر بود.

با این حال، اگر محققان در مورد مصرف قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده سؤال می کردند، این ارتباط ممکن است تحت الشعاع قرار گیرد. دریافت پروتئین زیاد در غیاب کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند تأثیر بسیار متفاوتی بر سطح اسید اوریک و نقرس نسبت به مصرف پروتئین زیاد یا حتی متوسط همراه با مقدار زیادی کربوهیدرات داشته باشد.

توصیه هایی برای مبتلایان به نقرس در رابطه با ارتباط نقرس با گوشت قرمز:

تیم خدمات پرستاری ما توصیه می کند هنگامی که سطح اسید اوریک بالا است از مصرف غذاهای دریایی، ساردین، کله پاچه (کلیه و جگر)، گوشت قرمز زیاد و پوست مرغ خودداری کنید زیرا ممکن است باعث حمله شود. تحت درمان، این غذاها را می توان در حد اعتدال مصرف کرد.

مصرف نوشیدنی های الکلی نیز با کنترل سطح اسید اوریک می تواند بدون اغراق انجام شود.اجتناب از رژیم غذایی پرکالری، زیرا منجر به چاقی می شود که یک عامل خطر برای مبتلایان به نقرس است، علاوه بر این که اضافه وزن مفاصل ملتهب را اضافه می کند. مصرف آب را نیز افزایش دهید.

پیشنهاد مطالعه: تغذیه سالم کودک و نکاتی که مراقب کودک باید در رژیم غذایی اعمال کند!

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست