1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مقالات بیماری ها
  4. گال یا جرب چیست؟ بررسی علائم + تفاوت آن با سایر خارش های پوستی
گال یا جرب چیست؟

گال یا جرب چیست؟ بررسی علائم + تفاوت آن با سایر خارش های پوستی

بیماری گال یا جرب به وسیله ی کنه ایی کوچک به وجود آمده که خارش پوست را به همراه دارد، به طور معمول خارش شدید پوست در ناحیه ایی که کنه سوراخ  کرده، ایجاد می شود.

که خارش در زمان شب افزایش می یابد، در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا شده است می توانید از خدمات پرستار در منزل بهره مند شوید.

شرکت مراقبتی پرستار آراد با دارا بودن سابقه چندین ساله در زمینه اعزام پرستار بهترین پرستاران را به منزل شخصی شما اعزام می‌کند.

گال یا جرب چیست؟ بررسی دقیق گال یا جرب

گال که عامل به وجود آورنده آن کنه ریز است، پس از تخمک گذاری بر روی بدن به شدت گسترش می یابد، با افزایش تعداد کنه ها و سوراخ کردن، پوست افراد شروع به خارش می کند که به شدت مسری بوده و سریع از طریق تماس فیزیکی انتقال می یابد.

با توجه به اینکه این بیماریم مسری می باشد، اکثر پزشکان درمان را برای تمام اعضای خانواده یا افرادی که با بیمار تماس داشته اند، توصیه می‌کنند اما خوشبختانه گال یا جرب به راحتی قابل درمان است.

به طور معمول پزشک داروهایی برای درمان بیماری تجویز می کند که موجب از بین رفتن گال های به وجود آورنده و تخم های آنها می شود.

اما لازم به ذکر است که بیمار تا چند هفته بعد از درمان خارش احساس می کند، عامل به وجود آورنده گال یا جرب در انسان کنه هشت پا است که با میکروسکوپ قابل مشاهده است.

لازم به ذکر می باشد که کنه ماده برای تخمک گذاری زیر پوست انسان را سوراخ کرده و در تونل به وجود آورنده تخم ریزی میکند، زمان خروج لارو ها از تخم، به سطح پوست رسیده و در سطح پوست بالغ می‌شوند، که به نواحی دیگر پوست پخش خواهندشد.

زمانی که بدن به کنه، تخم و مواد زائد آنها واکنش آلرژیک داشته باشد، خارش به وجود می آید. هنگامی که فرد بیمار با اطرافیان تماس داشته باشد یا لباس یا ملحفه خود را با آنها به اشتراک بگذارد، کنه ها گسترش می یابند.

علائم گال یا جرب در بدن چیست؟

در ادامه مطالب چند مورد از علائم گال یا جرب بیان شده است:

  • مشاهده لکه های قرمز رنگ
  •  خارش شدید مخصوصا در زمان شب
  •  بثورات و لکه های برجسته

بثورات به وجود آمده در تمامی نواحی  قابل مشاهده هستند، که به طور معمول از میان انگشتان آغاز شده،
که پس از گسترش تبدیل به نقاط ریز خواهند شد.

علائم گال یا جرب در بدن چیست؟

که در پوستهای روشن تر به راحتی قابل مشاهده هستند اما در پوست های تیره قهوه ای و سیاه نمایان می شوند.

آیا همیشه خارش پوست به معنای گال در بدن است؟

لازم به ذکر است که تمام خارش های پوستی از علائم ابتلا به گال یا جرب محسوب نمی شود، در صورتی که در سطح بدن لکه های پوستی به رنگ قرمز با خارش های شدید مشاهده شد، از علائم گال می باشد که در صورت مراجعه به پزشک تشخیص داده میشود.

این بیماری جدی نبوده و به راحتی قابل درمان است. افراد بیمار باید مطابق با دستور پزشک داروها را استفاده کنند، لازم به ذکر است که اگر یک فرد در خانواده به بیماری گال یا جرب مبتلا شده باشد.

تمام اعضای خانواده باید تحت درمان قرار بگیرند، زیرا این بیماری به شدت مسری بوده و امکان دارد تا ۸ هفته بثورات آن نمایان نشود.

برای جلوگیری از انتشار گال باید تمام ملحفه ها و لباس های منزل را در دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد شسته شود. در مورد لباس هایی که قابل شستشو نیستند باید به مدت سه روز در درون کیسه در بسته قرار بگیرند.

هرگز نباید کودکان و نوزادان دستان سایر اعضای خانواده را مک بزنند. افراد مبتلا تا اتمام دوره درمان نباید رابطه جنسی یا تماس فیزیکی داشته باشند. پس از درمان اولیه کنه گال یا جرب به مدت ۲۴ ساعت از بین می رود، اما خارش آن تا هفته ها ادامه دار است.

سخن پایانی

در مطالب بالا متوجه شدید که یکی از بیماری های مسری که به شدت قابل گسترش است، بیماری گال است خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده آنها به این بیماری اطلاع یافته، می تواند به دو روش حضوری و غیر حضوری به مرکز پرستاری آراد مراجعه کرده و پرستار بیمار در منزل را استخدام کنند تا از بیمار و سایر اعضای خانواده آنها مراقبت کند.

5/5 - (1 امتیاز)

9 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مقاله خیلی خوبی بود ممنون

    پاسخ
  • مشاوره پزشکی هم انجام میدید؟

    پاسخ
    • کارشناس پرستاری
      2023/08/06 10:52

      سلام. ممنون از پیام شما. نه متاسفانه ما فقط اعزام مراقب انجام میدیم.

      پاسخ
  • سلام آیا نرس بیمارستان هم به صورت 24 ساعته اعزام میکنید؟

    پاسخ
    • کارشناس پرستاری
      2023/09/02 11:00

      باسلام وقتتون بخیر بله اعزام نرس هم فقط برای تهران انجام میدیم.

      پاسخ
  • سمانه
    2023/09/08 08:15

    سلام نرس برای بیمار هم به صورت شبانه روزی برای شهر گیلان میفرستید؟

    پاسخ
    • کارشناس پرستاری
      2023/09/09 12:40

      سلام وقت بخیر برای شهرستان مراقب ساده فقط اعزام میشه به صورت شبانه روزی و دائم.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر چه ضمانتی برای اینکه مراقب هاتون قابل اعتماد هستن داریئد؟

    پاسخ
    • کارشناس پرستاری
      2023/09/17 17:20

      سلام وقتتون بخیر تمامی نیروهایی که باما کار میکنن مدارکچون چک میشه اصل مدارک شناسایی دارن پیش ما عدم سو پیشینه عدم ازمایش اعتیاد ورضایت خانواده های قبلی به همرا دارن.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست