1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. چگونه از آسیب ورزش کودکان جلوگیری کنیم؟
چگونه از آسیب ورزش کودکان جلوگیری کنیم؟

چگونه از آسیب ورزش کودکان جلوگیری کنیم؟

چگونه از آسیب ورزش کودکان جلوگیری کنیم؟

ورزش در تمامی سنین، می تواند نشاط و سلامتی را برای فرد به ارمغان بیاورد. کودکان نیز از این موضوع مستثنی نیستند. ورزش در کودکان از بروز مشکلات روحی و انزوا در آن جلوگیری می کند. کودکان ورزش را سطوح مختلفی انجام می دهند. برخی کودکان ورزش های راحت و با کمترین میزان خطر انجام می دهند در صورتی که برخی دیگر به صورت حرفه ای ورزش می کنند. به خصوص ورزش های حرفه ای می تواند آسیب های مختلفی برای کودکان به همراه داشته باشد. از جمله آسیب های جسمی احتمالی کودکان در اثر ورزش، آسیب ورزش Sports injury در شانه، آرنج، دست و بازو ها می باشد.

اگر کودک و نوجوان ورزشکاری دارید و می خواهید از او در برابر صدمات احتمالی مراقبت کنید، راه هایی به جهت جلوگیری از این صدمات وجود دارد. در ادامه به بررسی راه های جلوگیری از آسیب ورزش کودکان می پردازیم.

چگونه از آسیب ورزش کودکان جلوگیری کنیم؟1

پیشنهاد مطالعه : آیا انجام ورزش های استقامتی برای کودکان مناسب است ؟

راه های جلوگیری ازآسیب ورزش کودکان

از جمله راههایی که می توان به آنها اشاره نمود عبارتند از:

آموزش درخواست کمک از دیگران

یکی از راه هایی که می توانید از آسیب های مختلف در اثر ورزش کودک جلوگیری کنید، آموزش درست به او در این باره است. بدین منظور به کودکتان بگویید که در مواقعی که نیاز به کمک دارد و سختی ورزش برای او احتمال آسیب جسمی را زیاد می کند، درخواست کمک کند. درخواست کمک کودک در حین ورزش می تواند از مربی، دوست و یا والدین باشد.

تخصص ورزشی نیاز به زمان و تجربه دارد!

یکی از اشتباهاتی که والدین دچار آن می شوند، این است که کودکان را در سنین خیلی پایین به طور تخصصی وارد رشته های ورزشی می کنند. این موضوع در بعضی ورزش های می تواند پیامد های بدی در پی داشته باشد. از جمله پیامد های ناشی از این موضوع، ایجاد استرس در کودک است.

بررسی برنامه ورزشی کودک

راهکار دیگری که می تواند از آسیب های احتمالی کودک در حین ورزش جلوگیری کند، بررسی برنامه کودک و همچنین مربی او است. دلیل بررسی مربی این است که بعضی از مربیان با فشار زیادی که به کودک می آورند می توانند سبب آسیب وی شوند.

بررسی آمادگی جسمانی کودک

داشتن آمادگی جسمانی برای هر ورزشی یک ضرورت است. به همین جهت پیش از شروع ورزش توسط کودکتان، باید آمادگی جسمانی او را بررسی کنید و مطمئن شوید برای ورزش و سطح مورد نظر آماده است.

تغییر رشته ورزشی  از راه های جلوگیری ازآسیب ورزش کودکان

تنوع در رشته ورزشی، می تواند از فشار زیاد به یک بخش از بدن جلوگیری کند. این بدان معناست: زمانی که کودک دریک رشته ورزشی فعالیت دارد، با تغییر رشته ورزشی فشار را به بخش های دیگر بدن وارد کرده و ماهیچه های آن قسمت را نیز درگیر می کند. تغییر روتین ورزشی همچنین از تکراری شدن روند ورزش برای کودک جلوگیری می کند.

کودک باید قبل از شروع ورزش گرم کرده باشد

گرم کردن پیش از شروع حرکات ورزشی، یکی از اصول رشته های ورزشی مختلف است. اگر بدن قبل از شروع ورزش آماده نباشد، ممکن است آسیب های مختلفی به اندام های بدن وارد شود. به همین جهت با کودکتان درباره اهمیت گرم کردن قبل از ورزش صحبت کنید و همواره به او یادآوری کنید که این کار را در هر بار ورزش کردن انجام دهد.

به حرف های کودک در هنگام ورزش گوش کنید

زمانی که کودک یک ورزش را انجام می دهد، ممکن است بخش های مختلف آن برای او دشوار باشد. به همین جهت اگر حرفی به شما در این باره زد، به حرف او توجه کرده و به بررسی موضوع بپردازید. نادیده گرفتن حرف های کودک در حین ورزش می تواند موجب بروز آسیب های مختلف شود.

استراحت عضو جدا نشدنی همه ورزش ها

برای انجام ورزش به طرز صحیح و جلوگیری از آسیب های احتمالی، همواره باید مدت زمانی را صرف استراحت در ورزش قرار داد. به همین جهت این موضوع را به کودکتان گوشزد کرده و از او بخواهید که استراحت کافی داشته باشد. عضلات بدن در صورت عدم استراحت مناسب، احتمال آسیب دیدگی دارند. همچنین در صورت عدم استراحت مناسب، آسیب های وارده قبلی نیز ممکن است وخامت پیدا کنند.

دیگر راه های جلوگیری از آسیب ورزش کودکان

راه های مخلتفی برای جلوگیری از آسیب دیدگی کودکان در اثر ورزش وجود دارد. این راه ها بر اساس رشته ورزشی و سطح تخصص کودک متفاوت است. اما برخی راه ها در اغلب ورزش ها کاربرد دارند. دیگر راه های جلوگیری از آسیب ورزش کودکان عبارتند از:

توجه به خواب کودک، رژیم غذایی سالم و مناسب، مصرف آب مناسب، تهیه تجهیزات استاندارد و ایمنی، استفاده از خدمات پرستار کودک و تمرکز روی تکنیک های ورزشی از جمله دیگر راه های جلوگیری از آسیب ورزش کودکان می باشد. همچنین توصیه می شود که هر گونه آسیب کودک را در اسرع وقت شناسایی کرده و در اثر درمان آن اقدام نمایید.

اگر شما قصد دارید از خدمات پرستاری برای مراقبت از کودک خود بهره مند شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب پرستار به شرکت مراقبتی پرستار اراد مراجعه فرمایید. این تیم تخصصی دارای کادر مجرب بوده و بهترین عملکرد را در این زمینه دارد.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست