1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت بیماری پارانویا در سالمندان
پارانویا در سالمندان

علت بیماری پارانویا در سالمندان

آیا میدانید دلیل بیماری پارانویا در سالمندان چیست؟ پارانویا  یک اختلال شخصیتی در بین سالمندان است که افراد مبتلا دچار بدبینی و شک می شوند.

سالمندان مبتلا به پارانویا به کسی اعتماد نداشته، به طور مداوم به این فکر می‌کنند که اطرافیان قصد صدمه به آن را دارند، توانایی کنترل خشم خود را نخواهند داشت.

بنابراین اگر کسی در خانواده دارای سالمند مبتلا به پارانویا است می‌تواند برای فراهم آوردن یک زندگی با کیفیت برای سالمند و سایر اعضای خانواده به موسسه پرستاری پرستار آراد مراجعه کرده و با تجربه ترین پرستاران را که در زمینه خدمت رسانی به سالمندان آموزش‌های لازم را فراگرفتند استخدام کند.

نگهداری از سالمندان مبتلا به پارانویا مستلزم اطلاعات و صبوری است که پرستار در منزل می تواند به بهترین نحو ممکن اقدامات لازم را انجام دهد، تا انتهای مطالب همراه ما بمانید تا اطلاعات بیشتری در خصوص بیماری پارانویا در سالمندان به دست بیاورید.

دلایل بوجد آمدن پارانویا در سالمندان

محققان تاکنون موفق به تشخیص دلیل اصلی ایجاد پارانویا در سالمندان نشده‌اند، اما احتمالاً این بیماری از عوامل بیولوژیکی و روانشناختی به وجود آمده است.

فرد مبتلا به پارانویا امکان دارد در زمان کودکی درد های جسمانی یا عاطفی فراوانی را تجربه کرده باشد که در سنین بالاتر به بیماری پارانویا تبدیل می گردد، به طور مثال خانواده کودک بیش از اندازه به او توجه کرده یا بیش از اندازه به او خشم داشته که کودک احساس ناامنی می کند.

علائم بیماری پارانویا در سالمندان

همانطور که در موارد قبلی نیز گفته شد بیماری پارانویا یک اختلال شخصیتی است که سالمند مبتلا رفتارهایی نشان می‌دهد که پرستار سالمند با اندکی توجه توانایی تشخیص آنها را دارد.

در واقع می‌توان گفت در صورت مشاهده حداقل چهار مورد از علائم این بیماری احتمال اینکه سالمند به بیماری پارانویا ابتدا یافته باشد، افزایش می یابد.

سالمند بدون هیچ علتی فکر میکند اطرافیان او آسیب‌زننده، استثمارگر و فریبکار می باشند.
در صورت توهین بی اعتنایی یا هر رفتار ناپسندی کینه او را به دل می گیرد.

بدون هیچ دلیل خاصی بارها و بارها نسبت به وفاداری همسر یا نامزدش دچار شک و تردید می شود.
هرگز به اطرافیانش اعتماد نمی‌کند چون حراس فاش شدن اطلاعات خود را دارد.

چگونه با سالمند مبتلا به پارانویا رفتار کنیم؟

چگونه با سالمند مبتلا به پارانویا برخورد کنیم؟
همانطور که متوجه شدید سالمند مبتلا به پارانویا رفتارهای انجام می‌دهد، که هیچ یک از آنها دست خودش نمی باشد، یکی از روش های به حداقل رساندن آسیب رسانی بیمار به خود و اطرافیانش آشنایی با چگونگی رفتار با فرد مبتلا به پارانویا است.

لازم به ذکر می باشد که زندگی با این افراد بسیار سخت و حتی در برخی موارد امکان پذیر نمی باشد. در ادامه مطالب نکات مربوط به رفتار با سالمندان مبتلا به پارانویا بیان شده است:

جلوگیری از انزوای آن ها

یکی از مهم ترین اثرات بیماری پارانویا انزوای فرد به علت تصور و باورهای غلط نسبت به اطرافیان است، متاسفانه بیماری افراد، به علت انزوا و تنهایی شدید تر می شود.

خانواده‌ها و پرستار سالمند باید از منزوی شدن فرد جلوگیری کنند، باید سالمند را به جمع های خانوادگی و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی تشویق کنند.

قضاوت نکردن فرد بیمار

هرگز نباید سالمندان مبتلا به پارانویا را قضاوت کرد زیرا آسیب بیشتری به او وارد می شود. اگر سالمند شما به این بیماری مبتلا شده می توانید در گروه‌های حمایتی که سایر اعضای گروه همانند شما هستند شرکت کنید.

همچنین یکی دیگر از روش‌های کمک به این افراد استفاده از مشاوره درمانگران و مشاوران است.

کمک گرفتن از حیوانات خانگی

یکی دیگر از موثرترین روش های برخورد با سالمند مبتلا به پارانویا ارتباط بیمار با حیوانات خانگی است، به عنوان مثال بهترین گزینه سگ های خانگی هستند که دارای ویژگی وفاداری و محبت هستند.

در صورت حضور حیوانات خانگی در کنار فرد بیمار استرس شخص کاهش یافته و سلامت جسمانی او بهبود می یابد.

سخن پایانی

همانطور که در مطالب بالا متوجه شدید یکی از بیماری های شایع در بین سالمندان پارانویا است که فرد دچار اختلال شخصیتی و بدبینی به اطرافیان می شود.

فرد مبتلا گمان می کند تمام افراد قصد آسیب زدن به او را دارند به همین دلیل نگهداری از سالمند مبتلا برای خانواده ها کار دشواری خواهد بود.

که به آنها توصیه می‌شود به شرکت مراقبتی پرستار آراد مراجعه کنند تا پرستار سالمند را که در زمینه بیماری‌های سالمند اطلاعات لازم را فرا گرفته است استخدام کنند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست