1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. وظایف پرستار بیمار قطع نخاعی
پرستار بیمار قطع نخاعی

وظایف پرستار بیمار قطع نخاعی

وظایف پرستار بیمار قطع نخاعی

یکی از کارهای دشوار که برخی از خانواده ها باید آن را انجام دهند، پرستاری از بیمار قطع نخاعی Spinal amputation patient می باشد. افرادی که از این بیماران پرستاری می کنند باید علم و توانایی لازمه را در رابطه با عوارض، تشخیص و نوع درمان را بدانند. به همین دلیل موسسه پرستاری آراد پرستاران  کار بلد و با سابقه را استخدام کرده تا از بیماران مبتلا به آسیب نخاعی نگهداری کنند. شما میتوانید برای استفاده از خدمات این مجموعه با مشاوران این مرکز ارتباط برقرار کنید، در ادامه مطالب سعی داریم شما را با این بیماری و وظایف پرستار بیمار قطع نخاعی آشنا کنیم تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

وظایف پرستار بیمار قطع نخاعی

افراد قطع نخاعی چه محدودیتی هایی دارند؟

یکی از بخش های حساس و مهم بدن که در ستون فقرات قرار می گیرد، نخاع است. برخی مواقع به دلیل برخی از حوادث ستون فقرات دچار شکستگی شده و در پی آن نخاع درون ستون فقرات دچار فشردگی، پیچ ‌خوردگی، کشیدگی و حتی پارگی می گردد. هنگامی که به نخاع آسیب وارد شود، تورم به وجود می آید پس از بهبود تورم مقدار واقعی صدمه مشخص خواهد شد، که متاسفانه اگر به نخاع آسیب وارد شود قابلیت ترمیم نداشته و جبران ناپذیر است.

این نکته نیز باید گفته شود که اگر آسیب وارد شده به نخاع در بخش پایین تر بدن باشد، صدمه وارده کمتر خواهد بود. خطرناک ترین نوع آسیب به نخاع مربوط به شکستن مهره های گردن است، که روی اندام های تحتانی تنه و فوقانی تاثیر خواهد گذاشت.

افراد قطع نخاعی علائمی مانند مشکلات تنفسی، مشکلات حرکتی، کاهش فشار خون، فلج شدن اندام های حرکتی، بی اختیاری ادرار و مدفوع، گزگز بدن، درد و بیحسی خواهند داشت.

به همین دلیل برای مراقبت از آنها باید پرستار بیمار قطع نخاعی در منزل را استخدام کرد، این افراد در رابطه با نگهداری از بیماران قطع نخاعی اطلاعات لازم را فرا گرفته اند و می توانند در هر شرایط از بیماران نگهداری کنند. پرستار قطع نخاعی موظف است تمام امور فرد بیمار را انجام دهد.

پرستار بیمار قطع نخاعی

همان طور که مستحضر هستید امروز اکثر اعضای خانواده بیرون از منزل مشغول به کار هستند و افراد قطع نخاعی در خانه تنها خواهند ماند، اگر این افراد را در طول روز در خانه تنها گذاشت، ممکن است مشکلات روحی برایشان به وجود بیاید، به همین دلیل باید از خدمات پرستار قطع نخاعی استفاده کرد، این فرد تمام وظایف و مراقبت از بیمار قطع نخاعی را بر عهده می گیرد و کارهای او را انجام خواهد داد.

پرستار در منزل دررفتن به توالت، مصرف دارو، استحمام، درست کردن غذا و نظافت به فرد بیمار کمک می‌ کند. همچنین پرستار مانند یار و همدم فرد بوده و مانع از ایجاد افسردگی در آن خواهد شد. مرکز پرستاری آراد با دارا بودن تاییدیه سازمان بهداشت بهترین و متخصص ترین پرستاران را به محل زندگی این افراد اعزام می‌ کند.

وظایف پرستار بیمار قطع نخاعی

هنگامی که بیمار در خم و باز کردن مفصل خود دچار مشکل شود این مفاصل سفت شده و در پی آن مشکلاتی در ستون مهره دست و پاها ایجاد می شود که فرد در انجام امور روزمره خود ناتوان می شود.

برای پیشگیری از به وجود آمدن این حالت باید پرستار وضعیت بیمار را به طور مرتب تغییر دهد و روزانه تا جایی که امکان دارد مفاصل و اندامهای فرد قطع نخاعی را حرکت دهد. پرستار بیمار قطع نخاعی باید برای تقویت عضلات بدن و دست ها، فرد را به انجام تمرینات منظمی مانند فشردن موم، گل و تمرین نشستن و برخاستن تشویق کند.

لازم به ذکر است که در برخی از مواقع فرد به دنبال انجام این حرکات دچار درد شده که با انجام تمرین به طور مرتب درد کاهش خواهد یافت. همان طور که مستحضر هستید بیماران قطع نخاعی به دلیل ناتوانی حسی و حرکتی دچار کاهش اعتماد به نفس می باشند، به همین دلیل پرستار بیمار قطع نخاعی باید موارد زیر را در برنامه ریزی خود قرار دهد:

فرد پرستار باید احساسات بیمار را درک کرده و به سوالات صادقانه پاسخ دهد.

یک محیط آرام، راحت و مطمئن برای بیمار فراهم کند.

پرستار باید مطالب شخصی بیمار قطع نخاعی را به طور محرمانه حفظ کند.

اگر بیمار دچار کاهش اضطراب و افسردگی شده است بیمار را به طور بیانی تشویق کند.

هنگامی که فرد بیمار با اطرافیان خود ارتباط برقرار می ‌کند نحوه ارتباط او را بررسی کند و نقاط ضعف و قوت بیمار را ارزیابی کند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست