1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش‌های درمان بیماری‌ها
  4. روش های نگهداری کودکان پیش دبستانی
نگهداری کودکان پیش دبستانی

روش های نگهداری کودکان پیش دبستانی

دوران کودکی، دورانی با چالش های متفاوت است.نگهداری کودکان پیش دبستانی بسته به محیطی است که در آن قرار دارند. محل تحصیل و خلق و خوی شخصی شان و همچنین سنی که در آن هستند.

رفتار های متفاوتی نشان می دهند. نیاز های کودکان نیز بسته به عوامل مختلف متفاوت می باشد.

یکی از گروه های سنی پیش دبستانی است که در این دوران نگهداری کودکان پیش دبستانی را با چالش رو به رو می کند، دوران پیش دبستانی است. در دوران پیش دبستانی، کودک باید استقلال و اعتماد به نفس مناسبی پیدا کند.

اسقلال دادن و افزایش اعتماد به نفس کودک پیش دبستانی، به کمک نگهداری درست توسط والدین و یا پرستار کودک امکان پذیر است.

به همین جهت اگر کودک در این گروه سنی دارید و یا شغل شما پرستاری یا نگهداری کودکان پیش دبستانی است، باید دانش کافی برای این موارد را داشته باشید.

در سنین پیش دبستانی، کودکان با سوالات زیادی رو به رو می شوند که پاسخ آن ها را نمی دانند. به همین جهت از پدر و مادر و یا پرستار خود آن ها را سوال می کنند.

برای نگهداری کودکان پیش دبستانی، باید آمادگی کافی در مواجه با سوالات آن ها داشته باشید. سو رفتار های کودک پیش دبستانی در این سنین نیز نباید بی پاسخ بمانند. استراتژی و پیامد مناسبی برای این رفتار های کودکان باید در نظر گرفته شود.

خصوصیات کودک پیش دبستانی چیست؟

زمانی که صحبت از نگهداری کودکان پیش دبستانی می شود، باید با خصوصیات این کودکان آشنایی داشته باشیم.

سنین کودکان پیش دبستانی، بین 3 الی 5 سال است. این کودکان عقاید و دیدگاه های مستقلی ممکن است داشته باشند. البته طبعا این عقاید و دیدگاه ها کودکانه هستند. این خصوصیات، یکی از نکات جذاب نگهداری از این کودکان است.

ولی نگهداری از این کودکان چالش هایی نیز همراه دارد که می تواند پرستاری از آن ها خسته کننده کند. چرا که در این سنین عموما کودک انرژی زیادی داشته و احتمال دردسر درست کردن او زیاد است.

خصوصیت های کودک پیش دبستانی برای نگهداری کودکان پیش دبستانی

شناخت نیاز کودکان پیش دبستانی، از دیگر کارهایی است که در نگهداری از آن ها باید انجام داد. چرا که این کودکان ممکن است مشکلات مختلفی نظیر ناتوانی در کنترل خشم و مشکلات در گفتمان داشته باشند.

همچنین اگر قرار است پرستاری و نگهداری کودکان پیش دبستانی را بر عهده گیرید، پیش از شروع به کار از حساسیت ها و مشکلات سلامتی او مطلع شوید.

دیگر چیزی که پیش از نگهداری از این کودکان باید در نظر گرفته شود، علاقه مندی های آنان است. با دانستن علاقه مندی این کودکان می توان بسیاری از چالش های نگهداری از آنان را بر طرف کرد.

برای بررسی دقیق تر خصیصه های کودکان در دوران پیش دبستانی این ویدیو را بررسی کنید.

استقلال در کودکان پیش دبستانی

دوران پیش دبستانی، آغاز دوران قرار گیری کودک در محیطی خارج از خانواده به مدت نسبتا طولانی است. به همین جهت این دوران همواره کودک را با چالش های مختلفی رو به رو می کند.

در این دوران، کودکان باید به میزان مناسبی استقلال داشته باشند. در نگهداری کودکان پیش دبستانی این سنی نیز باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

پرستار و والدین این کودکان، باید میزان استقلال در کار های این کودکان ایجاد کنند. با این کار ظرفیت کودک برای استقلال داشتن افزایش می یابد.

اعتماد به نفس در کودکان پیش دبستانی

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در کودکان پیش دبستانی تقویت شود، اعتماد به نفس آن ها است. بدین منظور پدر و مادر و یا با خدمات پرستاری او باید نقش بسزایی را در افزایش اعتماد کودک ایفا نماید.

به طور کلی، در نگهداری از این کودکان، باید بر عهده گذاشتن امور به خود کودک در نظر گرفته شود. بدین منظور می توانید در طول زمان، به مرور برخی از کار های کودک را به خود او بگذارید.

این کار باعث می شود که کودک اعتماد به نفس و همچنین استقلال کافی در بر عهده گیری برخی امور پیدا کند.

خودباوری در نگهداری از کودک های پیش دبستانی

از دیگر مواردی که برای نگهداری کودکان پیش دبستانی باید مورد توجه قرار گیرد، حس خودباوری آنان است. به همین جهت باید در جهت تقویت این حس در کودکان قدم بردارید.

بدین منظور می توان بعضی از مشکلات ساده کودک را به خودش بسپارید. زمانی که کودک خودش به تنهایی مشکلات هر چند کوچک را بر طرف می کند، این موضوع موجب افزایش حس خود باوری در او می شود.

یکی دیگر از نکات پیرامون این موضوع، عدم دخالت در انجام این امور توسط پرستار در منزل و یا پدر و مادر است.

برای مثال زمانی که کودک اقدام به مرتب کردن تختش نموده، اگر به خوبی آن را انجام نداده، شما نباید آن را تغییر دهید.چرا که حس خود باوری زمانی تقویت می شود که کودک خودش بتواند مشکلات را به تنهایی انجام دهد.

لازم به ذکر است که عدم دخالت والدین و پرستار صرفا در کار های ناقص غیر ضروری باید باشد و اگر در یک مورد تغییر ضرورت داشت، آن را انجام دهید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست