1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مواد غذایی درمان افسردگی کدام می باشند؟
مواد غذایی درمان افسردگی کدام می باشند؟

مواد غذایی درمان افسردگی کدام می باشند؟

خلق و خو تاثیر چشم گیری در روند زندگی می گذارد. افسردگی یکی از اختلالاتی است که می تواند انگیزه در فرد را کاهش داده و از انجام فعالیت های مختلف او جلوگیری کند.

افسردگی در همه ما ممکن است در اثر ناکامی های مختلف بروز کند. اما هنگامی افسردگی یک اختلال قلمداد می شود، که مدت زمان این وضعیت در فرد به بیش از دو هفته به طول انجامد.

افسردگی درجات مختلفی دارد. این اختلال می تواند همراه با سایر اختلالات اعصاب و روان بروز کند. افسردگی های شدید ممکن است نیاز به مراقبت و پرستار بیمار داشته باشند. چرا که ممکن است فرد افسرده به خود و یا دیگران آسیب وارد کند.

اختلال افسردگی همراه با علائمی بروز می کند. شناسایی این علائم می تواند به تشخیص و درمان این اختلال کمک نماید. در ادامه به معرفی برخی علائم افسردگی می پردازیم.

مواد غذایی درمان افسردگی کدام می باشند؟

مواد غذایی درمان افسردگی کدام می باشند؟

علائم افسردگی چیست؟

افسردگی صرفا به مفهوم ناراحتی نیست و هر ناراحت شدنی نیز علامت افسردگی نمی باشد. احساس پوچی، درماندگی و ناراحتی از جمله علائم اصلی این بیماری می باشند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است فوران خشم داشته باشند. این موضوع عموما به موجب کم شدن صبر این افراد رخ می دهد.

زمانی که فرد افسرده می شود، فعالیت هایی که پیشتر برای او لذت بخش بود، دیگر لذتی برایش ندارد. البته میزان این بی میلی به شدت افسردگی نیز مرتبط است.

اختلال در خواب که می تواند کم خوابی یا بیش از حد خوابیدن باشد نیز از علائم افسردگی می باشد. انرژی افراد افسرده کم می شود و احساس خستگی از جمله علائم افسردگی است.

اضطراب، اخلال در اشتهای فرد، کند شدن صحبت، عذاب وجدان های بی مورد، اخلال در تمرکز کردن، فکر به مرگ و … از دیگر علائم افسردگی می باشند.

معرفی مواد غذایی موثر در درمان افسردگی

به طور کلی افسردگی طیف گسترده ای دارد. به همین جهت نمی توان مصرف مواد غذایی مناسب را درمان قطعی برای تمام انواع افسردگی تلقی کرد.

اما مصرف برخی مواد غذایی می تواند در درمان و کاهش علائم این اختلال موثر باشد. توصیه می شود اگر به افسردگی های شدید مبتلا هستید، مراجعه به روانپزشک و مشاوره روانشناسی را در اولویت قرار دهید.

چرا که مصرف مواد غذایی مناسب برای افسردگی های شدید نمی توانند چندان مفید واقع شوند.

مواد غذایی درمان افسردگی کدام می باشند؟

مواد غذایی درمان افسردگی کدام می باشند؟

مصرف ماهی در درمان علائم افسردگی

ماهی، یکی از غذاهایی است که می تواند در درمان افسردگی کمک کند. انواع ماهی شامل ماهی های سالمون، ماهی خال مخالفی، ماهی قزل آلا، ماهی ساردین و ماهی تن غیر کنسروی، از انواع مفید ماهی برای کمک به اختلال افسردگی می باشند.

دلیل مفید بودن ماهی برای درمان این بیماری، چربی های امگا3 است. این چربی ها می توانند ارتباطی میان سلول های مغز باشند و همینطور موجب تقویت محل گیرنده انتقال دهنده های عصبی شوند.

به طور خلاصه، مصرف ماهی باعث افزایش سطح هورمون سروتونین شده و خلق و خوی فرد بهبود می بخشد.

آجیل و درمان افسردگی

آجیل نیز می تواند در درمان علائم افسردگی موثر باشد. انواع آجیل مثل گردو، بادام زمینی، آجیل برزیلی و فندوق گزینه های مناسبی برای مصرف جهت بهبود خلق و خو می باشند.

لازم به ذکر است که گردو در میان انواع آجیل، مناسب ترین گزینه برای این منظور می باشد.

مصرف لوبیا در درمان افسردگی

لوبیا ارزش غذایی مناسبی دارد. این ماده، حاوی فیبر و پروتئین است که موجب پایداری در قند خون می شود. لوبیا می تواند در خلق و خو نیز تاثیر گذار باشد.

دانه چیا و بذر کتان

در هر دوی این ماده ها چربی امگا 3 یافت می شود. استفاده از دانه چیا و بذر کتان در غذا، می تواند کمک خوبی به بهبود علائم اختلال افسردگی باشد.

سبزیجات برگ تیره

به طور کلی مصرف سبزیجات می تواند در درمان افسردگی موثر باشد. به خصوص سبزیجات برگ تیره، غنی از فیبر، فولات و مواد مغذی دیگر بوده که می توانند در بهبود خلق و خو موثر واقع شوند.

انواع پروبیوتیک

پروبیوتیک ها نیز می توانند در درمان افسردگی مفید باشند. از انواع مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می توان به ماست، تمپه، میسو، توفو و کلم ترش اشاره کرد.

جمع بندی

اختلال افسردگی یکی از اختلالات شایع خلق و خو است. این اختلالات طیف متنوعی دارد. برای پیشگیری و همچنین درمان برخی از افسردگی های خفیف، مصرف مناسب برخی مواد غذایی می تواند مفید باشد.

از مواد غذایی موثر در بهبود علائم افسردگی می توان به ماهی، آجیل، لوبیا، دانه چیا و بذر کتان، سبزیجات برگ تیره و انواع پروبیوتیک اشاره کرد.

لازم به ذکر است که در صورت ابتلا به افسردگی های شدید، مراجعه به روانپزشک و مشاوره های روانشناسی در اولویت می باشد.

همان‌طور که مستحضر هستید در این مقاله بر معایب و مزایای ماهی در سلامت افراد مانور دادیم.

اما برای کسب خدمات پرستاری کودک و آگاهی بیشتر در رابطه با این مسائل توصیه می‌کنیم، به سایت و مؤسسه پرستاری، پرستار آراد مراجعه کنید و با گرفتن مشاوره از روان‌شناسان شرایط مطلوبی را برای رشد کودک و استخدام پرستار فراهم آورید.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد رژیم غذایی مدیترانه ای

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست