1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت تاخیر در رشد کودکان چه می باشد؟
علت تاخیر در رشد کودکان

علت تاخیر در رشد کودکان چه می باشد؟

تاخیر در رشد کودکان، یکی از مشکلاتی است که برخی از والدین را نگران می کند. تاخیر های کوتاه مدت و کوچک موضوع مهمی نیستند و والدین بابت آن ها نباید نگران شوند. اما اگر این تاخیر ها به صورت مکرر بروز پیدا کنند، می تواند نشان از مشکل در سلامت کودک باشد.

به طور کلی، زمانی که صحبت کردن در یک حد متناسب، قدرت فکر کردن، رشد اجتماعی، راه رفتن و دیگر مهارت های حرکتی به تاخیر می افتد، آن را تاخیر در رشد عنوان می کنند.

علت بروز تاخیر در رشد می تواند به دلایل گوناگونی بروز پیدا کند. وراثت، عوارض حاملگی و زایمان زودرس از جمله دلایلی هستند که می تواند تاخیر در رشد را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که تاخیر در رشد گاها به دلایل ناشناخته ای در کودکان بروز پیدا می کند.

علت تاخیر در رشد کودکان

مهارت های حرکتی و تاخیر در رشد کودکان

یکی از مواردی که نشانگر تاخیر در رشد کودکان می تواند باشد، تاخیر در انواع مهارت های حرکتی است. این مهارت ها می توانند طیف گسترده ای را شامل شوند.

برای مثال از جمله مهارت های حرکت کوچک، نگه داشتن اسباب بازی است. مهارت های حرکت بزرگ نیز شامل حرکاتی مثل پرش و پرتاب کردن توپ می باشد.

به طور کلی سرعت رشد در مهارت های حرکت در کودکان مختلف متمایز است. اما عموما کودکان در سن سه ماه سر خود را بلند کرده و تا سن شش ماهگی نیز نشستن را با کمک انجام دهند.

اغلب کودکان می توانند راه رفتن را پیش از تولد 2 سالگی شان به طرز صحیح انجام دهند.

برخی از علائم تاخیر در مهارت های حرکتی در کودکان شامل بدن و اندام شل، دست و پای سفت، حرکت دادن دست و پا به صورت محدود، عدم توان نشستن بدون کمک تا سن 9 ماه و … می باشد.

صحبت کردن و تاخیر در رشد کودکان

یکی از دیگر مواردی که می تواند تاخیر در کودکان را نمایان کند، تاخیر در صحبت و گفتار است.

مناسب ترین زمان یادگیری صحبت و گفتار کودکان، سه سال ابتدای زندگی می باشد. دلیل این امر نیز رشد مغز و بلوغ است.

در سنین دوازده الی پانزده ماه، کودکان باید توان گفتار دو و یا سه کلمه راحت را داشته باشند. گفتار در این سن می تواند به وضوح نباشد.

عموما کودکان تا سن 18 ماه نیز می تواند کلمات مختلفی را صحبت کنند. کودکان زمانی که سه ساله می شوند، امکان گفتار با جملات کوتاه را دارند.

اختلال اوتیسم و ارتباط آن با تاخیر در رشد کودکان

اختلال اوتیسم، اختلالی است که توانایی های مختلف مثل صحبت کردن را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی، طیف اوتیسم، مشکلات مختلف در رشد عصب ها را شامل می شود. کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، تفاوت های در نحوه تفکر، حرکت و ارتباط برقرار کردن دارند.

اوتیسیم اختلالی است که در اوایل کودکی بروز می کند. این اختلال موجب تاخیر در رشد زبان و اجتماعی کودک می شود.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت بازی های گروهی در رشد کودک

لازم به ذکر است که اختلال اوتیسم طیف مختلفی دارد. شدت و علائم در هر کودک ممکن است متفاوت باشد. از جمله علائم این اختلال می توان به تنوع نداشتن در حالات صورت، عدم پاسخدهی زمانی که اسم شان را صدا می کنند، عدم تمایل به نوازش شدن و … اشاره کرد.

برای این که اختلال اوتیسم در کودک تشخیص داده شود، نیاز به بررسی های دقیق تر و مناسب تری است.

علت تاخیر در رشد کودکان

دلایل تاخیر در رشد کودکان چیست؟

بر اساس آمار، چیزی نزدیک به هفده درصد از افراد 3 الی 17 ساله، یک الی چند مشکل در رشد دارند.

عموما این مشکلات رشدی، پیش از تولد کودکان بروز می کند. بعضی از این مشکلات در اثر آسیب، عفونت و دیگر موارد بعد از تولد کودکان وقوع می پیوندد.

لازم به ذکر است که تشخیص دلایل تاخیر در رشد کودکان، آسان نیست. چرا که موضوعات مختلفی می تواند این تاخیر را در پی داشته باشد.

بعضی از بیماری های ژنتیکی نیز می توانند در رشد تاخیر به وجود آورند. از جمله این بیماری ها می توان به سندرم داون اشاره داشت.

همچنین در نظر داشته باشید که تاخیر در رشد، می تواند در اثر سایر بیماری ها و اختلالات به وجود بیاید.

بیماری هایی که می تواند تاخیر رشدی را به همراه داشته باشند عبارتند از: طیف اوتیسم، فلج مغزی، سندرم لاندو کلفنر، میوپاتی و اختلالات ژنتیکی نظیر سندروم داون.

سخن پایانی

تاخیر در رشد، سرعت های متفاوتی دارد. گاهی سرعت رشد کودک کمی کمتر از سایر کودکان است و این موضوع مهمی نیست و در واقع تاخیر در رشد وجود ندارد.

به همین جهت توصیه می شود در صورتی که به این موضوع شک دارید، از کمک متخصصین این موضوع برای تشخیص صحیح بهره مند شوید.

در صورتی که در نگهداری کودک خود به دلایلی نظیر مشغله زیاد، دچار مشکل شده اید، می توانید از شرکت مراقبتی پرستار آراد درخواست اعزام پرستار سالمند کرده و از کمک پرستار کودک در منزل بهره ببرید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام. هزینه پرستار کودک به چه صورتی هست؟

    پاسخ
    • کارشناس پرستاری
      2023/08/03 08:50

      سلام. ممنون از پیام شما. هزینه ها براساس شرایط تعیین میشه. با شماره 02145351 تماس بگیرید کارشناسان اعزام پرستار کودک شما را راهنمایی خواهند کرد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست