1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت بزرگ شدن ناگهانی شکم زنان، کودکان و مردان
علت بزرگ شدن ناگهانی شکم زنان، کودکان و مردان

علت بزرگ شدن ناگهانی شکم زنان، کودکان و مردان

بدونِ شک سلامتی بزرگ ‌ترین نعمتی است که در اختیار بشر قرار گرفته است؛ زیرا بدون آن بهره بردن از سایر نعمت‌ها امکان ‌پذیر نیست.

به همین دلیل انسان ‌ها در طول زندگی خود سعی دارند تا سلامتیشان را حفظ کنند به گونه‌ای که تا تغییر ناگهانی در بدن خود احساس می‌ کنند، نزد پزشک می روند که علت آن را جویا شده و مشکل را رفع کنند.

یکی از تغییرات ناگهانی بدن انسان، بزرگ شدن شکم زنان، کودکان و مردان است که دلایل مختلفی دارد و به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم تا شما بدانید در چه صورتی باید به فکر درمان باشید.

علت بزرگ شدن ناگهانی شکم زنان، کودکان و مردان چیست؟

زمانی که معده افراد بزرگتر از حد نرمال است، شکم شان دچار تورم می ‌شود که علت و درمان آن برای زنان، کودکان و مردان متفاوت است. به همین دلیل ما در این قسمت از مقاله هر کدام را به طور جداگانه و مفصل توضیح خواهیم داد تا شما بدانید برای رفع بزرگ شدن شکم زنان، کودکان و مردان باید چه اقداماتی را انجام دهید.

علت بزرگ شدن شکم کودکان

بزرگ شدن ناگهانی شکم در کودکان دلایل بسیار زیادی دارد و به همین خاطر در صورت بروز بهتر است هر چه سریع‌ تر به پزشک مراجعه کرد.

شایع‌ترین دلایل بزرگ شدن شکم در کودکان عبارتند از:

  • کلیه ‌های پلی‌کیستیک
  • بیماری سلیاک
  • فتق
  • ماراسموس یا نوع وخیمی از سوتغذیه
  • بیماری التهابی لگن
  • عفونت کرم قلابدار
  • آدنوم کبدی
  • گاسترو انتریت ائوزینو فیلیک
  • کم‌کاری تیروئید
  • کمبود ویتامین D
  • لنفوم
  • تومور ویلمز
  • کارسینوم عروق کرونر
  • تنگی دریچه پیلور (دریچه خروجی معده)
  • سارکوم بافت نرم
  • کیست مزانتریک

علت بزرگ شدن ناگهانی شکم زنان، کودکان و مردان

علت بزرگ شدن شکم زنان و مردان

همانطور که گفته شد بزرگ شدن شکم زنان و مردان دلایل مختلفی دارد که ما در ادامه به تعدادی از شایع‌ ترین آن ‌ها اشاره خواهیم کرد.

آسکیت

گاهی مشکلات کبدی همچون بیماری سیروز باعث تجمع مایعاتی در داخل شکم می‌ شوند که به آن آسکیت می‌ گویند. آسکیت در ابتدا علائمی ندارد؛ اما پس از گذشت مدت زمانی که میزان مایعات جمع شده افزایش یابد شکم به طور ناگهانی بزرگ می‌شود.

سندروم روده تحریک‌پذیر یا IBS

یکی دیگر از دلایل بزرگ شدن ناگهانی شکم، سندروم روده تحریک‌پذیر است که باعث نفخ و تولید زیاد گاز در بدن شده که تورم شکم را در پی دارد.

مصرف برخی داروها

اگر افراد روده‌ های حساسی داشته باشند با مصرف دارو هایی از قبیل ضدالتهاب یا آنتی ‌بیوتیک نیز دچار ورم معده و بزرگ شدن شکم زنان، کودکان و مردان می ‌شوند؛ زیرا تعادل تعداد فلور روده‌ ها بر هم می ‌ریزد و میزان باکتری ‌هایی که عامل تخمیر هستند افزایش می ‌یابد و مشکلات شکمی زیادتر می ‌شود.

عدم تحمل لاکتوز

گاهی اوقات نیز افراد 2 ساعت پس از خوردن محصولات لبنی دچار نفخ می ‌شوند که نشان ‌دهنده عدم تحمل لاکتوز است؛ یعنی بدن شان قادر به هضم لاکتوز ها یا قند های موجود در محصولات لبنی نیست به گونه ‌ای که پس از خوردن گاز تولید کرده و باعث بزرگ ‌تر شدن شکم می ‌شود.

فیبر زیاد موجود در بدن

خوردن بیش از اندازه غذا هایی که میزان فیبر زیادی دارند نیز باعث بزرگ شدن شکم زنان، کودکان و مردان می ‌شوند؛ زیرا باعث تولید زیاد گاز در بدن می ‌شوند که در صورت خارج نکردن شان شکم متورم شده و بزرگ خواهد شد.

علت بزرگ شدن ناگهانی شکم زنان، کودکان و مردان

از دیگر دلایل بزرگ شدن شکم زنان، کودکان و مردان می‌توان به زیاده ‌روی در غذا خوردن، انسداد روده، کیست تخمدان، تجمع سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا، یبوست، احتباس ادرار در مثانه، ضعف عضلات شکمی و پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده اشاره کرد.

البته ناگفته نماند که بزرگ شدن شکم به تنهایی خطرناک نیست؛ بلکه زمانی که با تب و تهوع، اسهال شدید، وجود خون در مدغوع و بی ‌اشتهایی همراه باشد؛ باید به پزشک مراجعه کرد و به دنبال درمان آن بود.

کلام آخر

اگر پزشک تشخیص دهد که بزرگ شدن شکم زنان، کودکان و مردان به دلیل بیماری خاصی است باید مراقبت ‌های ویژه‌ ای را به خصوص برای کودکان و سالمندان انجام داد تا تشدید نشود؛ به عنوان مثال می ‌توان از موسسه پرستاری یا سایت ‌های خدمات پرستاری مانند سایت پرستار آراد، درخواست پرستار در منزل کرد تا با نگهداری سالمند یا کودک باعث بهبود حال آن‌ ها شود؛ زیرا پرستار بیمار چه پرستار سالمند و چه  پرستار کودک با بیماری آشنا است و راه‌ های درمان آن را از پرستار آراد بخواهید.

پیشنهاد مطالعه: بزرگ شدن پروستات علائم و عوارض ناشی از آن

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست