1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش های لذت بخش کردن مسواک زدن برای کودکان
روش های لذت بخش کردن مسواک زدن برای کودکان

روش های لذت بخش کردن مسواک زدن برای کودکان

مسواک زدن برای کودکان، موجب حفظ سلامت دندان و دهان می شود. ایجاد عادت مسواک زدن برای کودکان اهمیت بالایی دارد. چرا که در صورت عدم انجام مسواک به صورت منظم، مشکلات دندان و دهان مختلفی می تواند در آن ها بروز کند.

مسواک زدن برای کودکان ممکن است در برخی از مواقع کاری طاقت فرسا باشد و همواره از زیر بار انجام آن شانه خالی کنند.

به همین جهت والدین باید همواره در صدد به کارگیری روش هایی برای ترغیب کودکان به مسواک زدن باشند. به کارگیری برخی روش ها می تواند این امر را برای کودکان راحت تر کند و تمایل آن ها را برای انجام منظم آن افزایش دهد.

روش های لذت بخش کردن مسواک برای کودکان

مسواک زدن برای کودکان

اهمیت مسواک برای دندان های شیری

دندان های شیری نیز مانند دندان های بالغ نیاز به مسواک زدن دارند. چرا که در صورتی که به موجب عدم مسواک منظم این دندان ها پوسیده شوند، مشکلات مختلفی در ناحیه دهان کودکان ممکن است به وجود آید.

به طور کلی بروز پوسیدگی هم در دندان های شیری و هم در دندان های بالغ می تواند موجب بروز درد شود. همچنین پوسیدگی دندان های شیری نیز می توانند هزینه بالایی در پی داشته باشند.

افزون بر این موارد، دندان های شیری زمانی که پوسیده می شوند، می توانند موجب مشکلات و تاثیرات بلند مدت بگذارند.

اهمیت مسواک دندان های شیری این است که به موجب سلامت این دندان ها، سلامت دندان های بزرگسالی نیز تامین می شود. چرا که سلامت لثه و محل روش دندان ها اهمیت زیادی دارد و اگر دندان های شیری موجب بروز آسیب در این نواحی شوند، دندان های بزرگسالی نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

روش های لذت بخش کردن مسواک زدن برای کودکان کدام اند؟

با توجه به اهمیت مسواک برای کودکان، به کارگیری روش هایی جهت لذت بخش کردن این کار برای کودکان می تواند آن ها را به این کار ترغیب نماید.

برخی از والدین به موجب مشکلات و مشغله بالا ممکن است پرستار کودک برای فرزندشان در نظر بگیرند. می توانید با استخدام پرستار نیز می توانید بخواهید تا در تشویق کودک به مسواک زدن شما را همراهی کند.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را جلوی آن ها انجام دهید

برای آن که کودکتان را به این کار تشویق نمایید، بهتر است که خودتان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را جلوی آن ها انجام دهید.

در انجام مراحل مسواک نقاطی را معین کنید تا کودک نحوه مسواک و نقاط مورد نیاز را به خوبی متوجه شود.

یکی از راهکار ها برای این که تمایل کودک را به این کار بیشتر کنید، مسواک زدن به صورت اغراق آمیز است. البته این به معنای عجیب رفتار کردن نیست. بلکه بدین منظور است که مراحل انجام این کار به کودک به خوبی نمایش داده شود.

پیشنهاد مطالعه: انواع بیماری لثه و درمان خانگی آنها

پس از انجام مسواک نیز دندان هایتان را در آینه بررسی کرده و از پاک شدن آن ها اطمینان حاصل کنید. در پایان نیز خودتان را خوشحال از نتیجه مسواک نشان دهید تا کودک به انجام مسواک تمایل پیدا کند.

مسواک دندان های خود توسط کودکتان

ممکن است کودکان در مسواک زدن دهان خود مقاومت نشان دهند. به همین جهت راهکار دیگر برای تشویق کودکان، اجازه به مسواک زدن در دندان های خودتان است!

بدین منظور از کودکتان بخواهید که برای شما مسواک بزند و تمرین مسواک زدنش را در دندان های شما انجام دهد.

برای این که کودک به مسواک زدن تشویق شود همواره باید سعی کنید تا نقش بازی نمایید!

زمانی که کودک مسواک زدن را برای شما انجام می دهد خودتان را خوشحال و خوشایند نشان دهید تا کودک مسواک زدن را با حس خوب در ذهنش تداعی نماید.

کودکان ممکن است به مسواک زدن روی دندان های والدین تمایلی نشان ندهند. در صورتی که کودک شما نیز این گونه بود می توانید عروسکی را به او دهید تا مسواک زدن را روی دندان های عروسک انجام دهد.

این کار می تواند جذابیت بسیار بالایی برای کودکان داشته باشد. پس تاثیر اسباب بازی در تشویق کودک را دست کم نگیرید.

روش های لذت بخش کردن مسواک برای کودکان

مسواک زدن برای کودکان

تعیین جایزه برای مسواک زدن کودک

یکی دیگر از روش هایی که می تواند مسواک زدن برای کودکان را لذت بخش کند، تعیین جایزه برای انجام این کار است. به همین جهت می توانید جوایزی را برای مسواک زدن کودک در نظیر بگیرید.

این جوایز می تواند برچسب های مورد علاقه کودک شما باشد. سعی کنید چیز های کوچکی بدین منظور در نظر بگیرید که بتوانید هر شب بعد از مسواک آن ها را به کودکتان هدیه دهید.

همچنین می توانید به او بگویید که به طور مثال اگر تمام طول هفته را مسواک بزند، یک هدیه بزرگ تر برای این در نظر گرفته اید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست